1

Onderwerp: Botercreme Totaal mislukt

Mijn poging tot botercreme maken is helemaal mislukt  :s
Heb deze keer roomboter en margarine gebruikt! Daardoorheen heb ik aardbeiensaus gedaan. Mixen en erop spuiten, tsja.... dat is echt een mislukking geworden, heel erg slap en waterig  :(

Had ik het beter niet met roomboter kunnen doen?
De vorige keer heb ik margarine gebruikt, maar die toef vond ik echt te boterig aan m'n gehemelte...

Liefs perfectionn

2

Re: Botercreme Totaal mislukt

Hoe lang heb je het gemixt? Ik doe zeker eerst 5 min de roomboter mixen dan de botercreme met 1 of ander smaakje er door heen en dat ook nog eens 10 min mixen.
(alleen roomboter is wel lekkerder trouwens)

3

Ik gebruik altijd margarine, suikerrsbakkerspoeder, water en melk; als laatste nog een smaakje citroen vind ik dan erg lekker!
eerst i.d.d boter smeuig 5 min. en daarna geleidelijk de suiker en de rest erbij. ik gebruik hem meestal alleen om af te smeren onder de fondant of marsepein... roomboter is zeker lekker, maar wel nog vetter.

voortaan wensen met een Taartje i.p.v. een kaartje... door wensTaart

4

Hoeveel aardbeien saus had je erin gedaan?

5

wensTaart schreef:

Ik gebruik altijd margarine, suikerrsbakkerspoeder, water en melk; als laatste nog een smaakje citroen vind ik dan erg lekker!
eerst i.d.d boter smeuig 5 min. en daarna geleidelijk de suiker en de rest erbij. ik gebruik hem meestal alleen om af te smeren onder de fondant of marsepein... roomboter is zeker lekker, maar wel nog vetter.

Boter is niet vetter dan margarine. Het vetgehalte van margarine is nl wettelijk verplicht gelijk aan dat van boter. Dus beiden ongeveer 80%

If life gives you lemons, make lemoncurd.

6

kan door de margarine komen!
gewoon roomboter gebuiken!
maak als je de botercrememix gebruikt deze eens aan met aardbeienjochy (of hoe schrijf je dat :s )

en wat heel lekker is, is aardbeienjam (gezeefd, ik gebruik altijd thee zeefje! tegen de pitjes) erbij. (ongveer half potje op 100 gram botercreme mix.)en een vleugje citroensap, en poedersuiker.

deze mix gebruik ik altijd met afsmeren en is erg lekker, en ik houdt dus niet van boter! maar zo is het lekker!

succes!

You can't get what you want, till you know what you want...
www.pleppestaarten.nl

7

Slap en waterig klinkt als teveel vocht. Je schrijft er niet bij of je bc-mix gebruikt hebt of 1:1 bc, maar de oplossing ligt zo te horen dus in het verminderen van de hoeveelheid vocht. En dan moet je je realiseren dat vocht niet alleen van water (in het geval van bc-mix) komt, maar ook van het type boter (in margarine zit meer vocht dan in roomboter) en aardbeiensaus klinkt ook vochtiger dan bijv. aardbeienjam.

Nu maak ik zelf altijd botercreme met de mix en voeg daar altijd al minder water aan toe dan aangegeven staat, gewoon voor alle zekerheid ;) . De enige keer dat ik een smaakje toevoegde aan de afsmeercreme was dat mbv Saromapoeder,geen extra vocht dus, maar ik kan me zo voorstellen dat wanneer je er een saus/jam/oid aan toevoegt, je nóg minder water toevoegt.
En idd vooraf de boter goed romig kloppen, één van m'n allereerste keren was de boter achteraf gezien nog te koud, waardoor de crème niet goed mengde en ook wat waterig bleef, met een smeltende taart als gevolg.  :/

8

ik heb ook zeker 5 minuten gemixt. het werden ook allemaal klontjes etc. heel vreemd. De mbc durf ik eigenlijk niet te maken door de eieren die erdoorheen moeten...  :rolleyes:
heb maar een klein beetje aardbeiensaus erdoorheen gedaan. Dit was overigens zonder stukjes en pitjes.

Liefs perfectionn

9

Wat voor margarine was dat dan? Die uit een pakje werkt hetzelfde als roomboter. Maar uit een kuipje kan niet (te slap) en halvarine al helemaal niet omdat dat gaat schiften. En dan krijg je idd klontjes..... :s

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Mijn eerste botercreme had ook veel klontjes. Dit kwam doordat ik de boter te koud gebruikte (roomboter). De tweede keer heb ik het even op de kachel gelegd, zodat het goed zacht was, en de botercreme was heerlijk!

11 Laatst bewerkt door Zanoni (21-10-2010 09:26)

perfectionn schreef:

ik heb ook zeker 5 minuten gemixt. het werden ook allemaal klontjes etc. heel vreemd. De mbc durf ik eigenlijk niet te maken door de eieren die erdoorheen moeten...  :rolleyes:
heb maar een klein beetje aardbeiensaus erdoorheen gedaan. Dit was overigens zonder stukjes en pitjes.

Het klinkt alsof je 1:1 botercreme hebtgemaakt. Klopt dat?

Of heb je de mix uit de webshop gebruikt?

De 1:1 botercreme zou ikecht niet gebruiken als toef, dat is echt te boterig!!

Misschien kun/wil je opschrijven wat je gebruikt hebt van welk merk??

Liefs, Zanoni

12

Ik heb gewone roomboter gebruikt uit een pakje. De witte met blauwe verpakking. (volgens mij de goedkoopste)

De botercreme was super zacht  :Y

Ik ga van de week nog een poging doen....

Liefs perfectionn

13

Denk dat de saus heeft gereageerd met de botercreme en daardoor alles is gaan schiften. Had je de aarbeiensaus zelf gemaakt, of kant en klaar gekocht?
In het laatste geval kan het zijn dat de conserveringsmiddelen in de saus er verantwoordelijk voor waren.
Heb ik overigens ook pas geleerd door een topic van T&T taartwedstrijd van dit jaar.

Oh en MBC is niet gevaarlijk hoor.....tenminste niet als je de merengue zo maakt:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=117618

Even een stukje naar beneden scrollen......

Doordat je de hete siroop bij het eiwit giet  ;)

Groetjes v. Annette.

14

Titataart schreef:

Denk dat de saus heeft gereageerd met de botercreme en daardoor alles is gaan schiften. Had je de aarbeiensaus zelf gemaakt, of kant en klaar gekocht?
In het laatste geval kan het zijn dat de conserveringsmiddelen in de saus er verantwoordelijk voor waren.
Heb ik overigens ook pas geleerd door een topic van T&T taartwedstrijd van dit jaar.

Oh en MBC is niet gevaarlijk hoor.....tenminste niet als je de merengue zo maakt:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=117618

Even een stukje naar beneden scrollen......

Doordat je de hete siroop bij het eiwit giet  ;)

De kant en klare aarbeiensaus, daar zal het dan aan gelegen moeten hebben... kan me niets anders verzinnen..
Ik las namelijk hier in een topic dat je er aarbeiensaus doorheen kon doen.. niet dus! Normaal maak ik het ook alleen met boter en geen roomboter.

Ik ga denk ik toch maar is de MBC proberen. Daar kan wel alleen doorheen? Bijv aardbeiensaus?  O-)

Liefs perfectionn

15

Oh en dankjewel voor de link  :thumb:

Liefs perfectionn

16 Laatst bewerkt door Titataart (25-10-2010 23:47)

Zou er geen Hero-jam door doen.
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … 65&p=2
Even de tweede pagina goed lezen. ;)

Groetjes v. Annette.