1

Onderwerp: Madeira/biscuittaart

Hallo, heb even hulp nodig want ik zit in dubio en ik hoop dat iemand mij wilt helpen om een beslissing te nemen. :rolleyes:

Ik moet voor Zondag een, zoals ze dat hier noemen, spongecake maken. Het wordt er een ronde van 30cm en ik heb er al nachtmerries van. Wat is lekkerder en makkelijker, een madeira/biscuitcake of alleen biscuit, het enigste verschil is eigenlijk dat er bij Madeira boter bij zit en is dat niet handiger als je er fondant overheen doet? Beetje steviger?
Als ik de cake morgen bak en bekleed met fondant is de cake dan nog vers genoeg voor Maandag( dan wordt het opgegeten)

Het wordt een Michael Jackson cake en ik kan 'm al niet meer zien :nooo

Alvast bedankt

2

Re: Madeira/biscuittaart

Er is een wereld van verschil qua smaak tussen madeira en biscuit.
Madeira is een echt hele volle stevige cake en al smaakvol van zichtzelf dus kun je lekker vullen met een fruitvulling of een lemoncurd bijvoorbeeld  en biscuit is heel luchtig gebak die je nog veel smaak moet meegeven en heel geschik is met cremige vullingen zoals een mousse bijvoorbeeld.
Is het gebak voor in Ierland, zie dat je daar zit, zou ik eerder neigen naar de madeira omdat ze dat daar meer gewoon zijn.
Je kunt beide soorten goed bekleden hoor. Je moet de biscuit wel eerst goed afsmeren en terug laten koelen zodat hij mooi strak is.
En madeira blijft langer goed trouwens.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

3

Hoi bedankt voor je reaktie.

Ik ben altijd bang dat met een biscuittaart het zo droog wordt.
Ze wilt een sponge gevuld hebben met Jam en slagroom.
Als ik het vandaag bak en in de vriezer doe en dan morgen afwerken en in de doos in de koelkast zet, is het dan nog vers genoeg voor Maandag?
Ja toch?
Zal blij zijn als deze cake de deur uit is. Normaal heb ik met taarten geen moeite maar dit keer pffff misschien omdat het zo'n type is met heel veel wensen en voor weinig geld.....dat laatste trap ik niet in  ;)

4

Als zij een sponge wilt met slagroom en jam, dus eigenlijk een vicotoria sandwich, zou ik zeker voor de cake gaan en niet voor biscuit omdat het dan anders smaakt als dat zij het verwacht...
Als je vindt dat biscuit te droog is overigens kun je het altijd een beetje bewerken met suikersiroop, maar een goed vers biscuit met een lekkere moussevulling is zeker niet droog en vinden veel mensen lekker (ik zelf ben ook niet zo'n biscuitfan maar bij mijn klanten vindt het gretig aftrek).
Op je 2-de vraag heb ik niet zo'n goed antwoord. Het probleem is niet de cake maar eventueel de slagroom, want dat is best lang voor room maar omdat ik dat nog nooit heb uitgeprobeerd, (ik bak en decoreer altijd de dag van tevoren) zou ik het niet weten, sorry.

5

Ja je hebt gelijk.
Ik bak en maak het helemaal af Zaterdag dan weet ik zeker dat het nog smaakt.
Ik laat het wel weten wat ze ervan vond en als ik genoeg lef heb zal ik een foto plaatsen in de parade.
Hartstikke bedankt nogmaals :)

6

Succes en zeker moet je showen!