1

Onderwerp: proeftaartje

hoi,

hierbij mijn proeftaartje...hij had even langer in de oven gemoeten. het is een 20cm taartje.
wilde graag wat oefenen met marmeren, roosjes en calla's.

de hartjes zijn gemarmerd. hij is gevuld met chocolade Saroma en slagroom. afgesmeerd met botercreme.
Ik heb de taart gebakken op 180 graden hetelucht, 45 minuten. Kan dus makkelijk 50/55 min. bakken.
hij was aan de goeie zijkant 10cm! had ik em maar langer gebakken, dan was ie aan alle kanten 10cm.
nu wachten op mijn PME pannen en dan nog eens proberen!

ook hou ik als ik me taart bekleed met MMF steeds een vouw over die ik dan maar een vouw moet laten (als je begrijp wat ik bedoel) ik kom niet recht uit met bekleden waardoor je net een vouw zie op de taart aan de zijkant:
http://i246.photobucket.com/albums/gg94/christavincent/IMG_5331.jpg
mijn eerste taartjes gingen zo goed.....dit is taart 10 ofzo, hoe kan dit nou?? rol ik misschien te veel uit??? ik heb wel veeeel over na het bekleden.

http://i246.photobucket.com/albums/gg94/christavincent/IMG_5328.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg94/christavincent/IMG_5330.jpg

bedankt voor het kijken en tips en opmerkingen zijn altijd goed.

Groetjes Christa!

2

Re: proeftaartje

Je kan er bijna een topsy turvy van maken!! ;)

Heb je een smoother? Dat is vaak het grote geheim, smoothen, smoothen, smoothen!!
Wat ik vaak doe is als mijn lap fondant er overheen ligt met mijn handen de fondant naar de taart toe duwen (snappie?) en dan met de smoother er heeeeeeeeeeel lang overheen...

Je roosjes zijn trouwens :thumb:

in mijn dromen maak ik de mooiste taarten...
Ook voor printjes op icing en frosty!

3

heb niet een smoother!! :lol:  maar het lijkt op een 1 of andere manier niet uit te komen....kan het komen dat ik dan teveel fondant aan 1 kant heb? want zodra ik bijna klaar ben met bekleden, heb ik nog 1 vouw over, en heb al van alles geprobeerd.....maar ik hou een vouw.

ja, topsy turvy, zonder moeite :lol:  :P

Groetjes Christa!

4

Bij mij komt het ook niet altijd uit, maar omdat ik dus eerst met mijn handen de fondant langs de taart duw en dan met de smoother er over heen ga... Misschien toch maar 1 aanschaffen?? ;) Je krijgt daarmee namelijk ook wel de scheurtjes ed uit je fondant  :x
En wat ik wel heb geleerd is het vooral niet te snel willen doen... ;)

in mijn dromen maak ik de mooiste taarten...
Ook voor printjes op icing en frosty!

5

hmm vreemd, ik bak mijn taarten op 150 gr hete lucht en dan 30 min. hij is dan heel luchtig en hoog....
maar wat ook wel eens kan helpen is (tip van het forum trouwens) je taart op een omgekeerd diep bord (of iets anders wat ietjes kleiner is dan je taart) zetten en dan gaan bekleden. Omdat je taart hoger staat komt je plooi ook lager. snap je?   :)
En verder inderdaad smootheren, oefenen, smootheren en oefenen tot je een ons weegt, die je er dan weer lekker aan kan eten  :lol:  :lol:

- er moet méér TAART gegeten worden! hoevé? VéTaart!

6

nee, ik had alle tijd! dus rustig aan, maar omdat de hele rand al bekleed is...en ik uitkom op dit punt is het niet te vermijden om dan toch maar die vouw te hebben.
ik baal ervan, zo heb ik het niet geleerd op de workshop... :grr:  :s

maar oke, ook omdat het niet lukt....denk je...dan maar een vouw. Maar dat is niet de bedoeling. nu is deze taart voor mijn vader, dus das niet erg, kan ik mooi oefenen :+

Groetjes Christa!

7

probeer gelijkmatig naar beneden te strijken en de plooien er elke keer uit te halen

groetjes Anneliek

8

Virine schreef:

hmm vreemd, ik bak mijn taarten op 150 gr hete lucht en dan 30 min. hij is dan heel luchtig en hoog....
maar wat ook wel eens kan helpen is (tip van het forum trouwens) je taart op een omgekeerd diep bord (of iets anders wat ietjes kleiner is dan je taart) zetten en dan gaan bekleden. Omdat je taart hoger staat komt je plooi ook lager. snap je?   :)
En verder inderdaad smootheren, oefenen, smootheren en oefenen tot je een ons weegt, die je er dan weer lekker aan kan eten  :lol:  :lol:

moet nodig naar de ikea...voor een draaiplateau! whahahahaha, oke, die tip ga ik ook eens proberen....bij me volgende bestelling toch maar een smoother bestellen. heb net besteld dus nog even wachten.

Groetjes Christa!

9

55 min. op 180 graden...doe maar niet. Zeker een 20 cm taartje moet op 160 hete lucht met 35 min. klaar zijn. Als je hem uit de over haalt zit er een hoge luchtbel op die altijd kansloos als een pudding inzakt. Doe dat zelf al! Duw met je handen op de hete bovenkant en druk m wat plat. Af laten koelen en omkeren, of meteen al heet uit de over omkeren zodat de onderkant de bovenkant word.
Je taartje is alleen maar niet gaar wanneer je met een sate prikker in het midden prikt en er 'goowie', nattige biscuit mee komt op je prikker.
Probeer het nog eens, deze ziet er al leuk uit met die roosjes!

Groetje Nathasja.

www.tazzels.nl
voor al je taartbenodigdheden en workshops.

10

Nathasja schreef:

55 min. op 180 graden...doe maar niet. Zeker een 20 cm taartje moet op 160 hete lucht met 35 min. klaar zijn. Als je hem uit de over haalt zit er een hoge luchtbel op die altijd kansloos als een pudding inzakt. Doe dat zelf al! Duw met je handen op de hete bovenkant en druk m wat plat. Af laten koelen en omkeren, of meteen al heet uit de over omkeren zodat de onderkant de bovenkant word.
Je taartje is alleen maar niet gaar wanneer je met een sate prikker in het midden prikt en er 'goowie', nattige biscuit mee komt op je prikker.
Probeer het nog eens, deze ziet er al leuk uit met die roosjes!

Groetje Nathasja.

probleem is wel....de sateprikker is droog als die eruit komt????
ik weet niet waat het aan ligt....misschien minder beslag??? een taart van 10cm hoeft niet per se! 7 is ook leuk! :lol:

Groetjes Christa!

11

Christa: Ik vind jou roosjes ook erg mooi hoor! Inderdaad weer anders dan die van mij. Komt zeker idd door de dikte van de fondant. Tenminste: Ik heb ze met fondant gemaakt. Jij met fondant of marsepein?

Misschien het beslag langer kloppen? :think:

13 Laatst bewerkt door Carien (19-01-2011 14:09)

beslag moet er uit zien als zachtgeel stijfgeklopt eiwit (maar je eerdere taarten waren gelukt, dus dat zou je moeten weten).

Met bekleden ervoor zorgen dat je niet opzij strijkt ,maar naar beneden. Het klinkt alsof je op 1 ount begint en dan het fondant steeds naar links (of rechts) duwt, waardoor je aan het eind overhoudt. Steeds naar beneden werken, plooien open maken en weer zachtjes terugduwen, niet opzij wegwerken.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl