1 Laatst bewerkt door Tijgertje (11-08-2010 20:22)

Onderwerp: inzakkende cupcakes......

Gisteren cupcakes gebakken in metalen muffinvorm, ze kwamen goed uit de oven. Iets wat bol, even een snijplank op gelegd. Zagen er super uit. Maar met het afkoelen zakten ze helemaal in.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6ONLVBLB.jpg

Wie heeft er ervaring mee hoe je dit kunt voorkomen?

2

Re: inzakkende cupcakes......

Geen ervaring,helaas voor jou,gelukkig voor mij!
Maar ze lijken me wat licht van kleur,misschien iets langer bakken?
En wat voor deeg heb je gebruikt?

groetjes mariska

3

zo te zien waren ze nog niet gaar, dus inderdaad wat langer bakken :)

Heroin is sooo passé, it's CAKE at the moment!

4 Laatst bewerkt door Tijgertje (13-08-2010 14:05)

mariska31 schreef:

Geen ervaring,helaas voor jou,gelukkig voor mij!
Maar ze lijken me wat licht van kleur,misschien iets langer bakken?
En wat voor deeg heb je gebruikt?

Het was muffin mix uit een pak, en ik heb eerst met een sate-prikker gecontroleerd of de cakejes goed waren. Die kwam er droog uit. Dus weet niet waar het aangelegen heeft. Volgende keer beter.

5

hetzelfde heb ik ook wel eens gehad, ook een droge prikker bij het controleren en alsnog ingezakte cakejes.
Ik heb toen nieuwe gemaakt en die vijf minuten langer gebakken en die bleven wel goed.

Succes.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

6

hoe lang heb je ze gebakken en hoe warm?

7

hi dames,

bij mij kreeg ik ook na het bakken een pracht van een deuk in de CC's. Heb veel dingen geprobeerd maar vele dingen werkte niet, nu eindelijk voor mij dan, de oplossing gevonden.
Na het bakken, de CC's in het blik laten zitten, een broodplank neerleggen, daar bakpapier op doen, het bakblik met CC's er onderste boven opzetten en bovenop het blik weer een mooie houten broodplank en dan wachten tot het helemaal afgekoeld is. Omdat de CC's namelijk onderste boven staan en toch in het bakblik blijven zitten, zullen ze niet indeuken en/of uitzakken. Het vergt wat tijd en ruimte (heb dan ook bij de Lidl een goedkoop muffinblik gescoord en die gebruik ik er voor)

zal even een foto erbij zetten dan zie je wat ik bedoel.

http://94.100.124.34/1057950001-1058000000/1057967201-1057967300/1057967265_5_mlvi.jpeg
http://94.100.124.191/1057950001-1058000000/1057967301-1057967400/1057967355_5_xkjX.jpeg
Zoals je ziet, gebruik ik wegens ruimtegebrek dus de bovenste plank maar om de fondantrondjes te laten drogen :)

www.cakelady.nl
regio Zaanstad / 't Gooi / Arnhem / Zevenaar

8

etmc schreef:

Denk dat het 25 min. op 150 graden was. Heb ze 5 min. langer gebakken, en toen kwam de prikker er droog uit.

9

lenny schreef:

hi dames,

bij mij kreeg ik ook na het bakken een pracht van een deuk in de CC's. Heb veel dingen geprobeerd maar vele dingen werkte niet, nu eindelijk voor mij dan, de oplossing gevonden.
Na het bakken, de CC's in het blik laten zitten, een broodplank neerleggen, daar bakpapier op doen, het bakblik met CC's er onderste boven opzetten en bovenop het blik weer een mooie houten broodplank en dan wachten tot het helemaal afgekoeld is. Omdat de CC's namelijk onderste boven staan en toch in het bakblik blijven zitten, zullen ze niet indeuken en/of uitzakken. Het vergt wat tijd en ruimte (heb dan ook bij de Lidl een goedkoop muffinblik gescoord en die gebruik ik er voor)

zal even een foto erbij zetten dan zie je wat ik bedoel.

http://94.100.124.34/1057950001-1058000000/1057967201-1057967300/1057967265_5_mlvi.jpeg
http://94.100.124.191/1057950001-1058000000/1057967301-1057967400/1057967355_5_xkjX.jpeg
Zoals je ziet, gebruik ik wegens ruimtegebrek dus de bovenste plank maar om de fondantrondjes te laten drogen :)

Bedankt voor de tip!!!

10

het beslag is te lang geklopt het is te luchtig waardoor het een te hoog volume bereikt en daarna inzakt. Het is als het ware een ballon die je te hard opblaast en dan knapt. Dit is het zelfde met schuim als je dat te lang klopt stort het ook in. Met alle luchtige beslagen. En koekjes ook aleen dan stort het niet in aleen dan word het erg bros.

11

Tijgertje schreef:
etmc schreef:

Denk dat het 25 min. op 150 graden was. Heb ze 5 min. langer gebakken, en toen kwam de prikker er droog uit.

150 is volgens mij veel te laag? 175 lijkt me beter en dan max 15 min...

12

etmc schreef:
Tijgertje schreef:
etmc schreef:

150 is volgens mij veel te laag? 175 lijkt me beter en dan max 15 min...

ja idd, te lang en te laag :Y cupcakes kun je het beste kort en heet bakken :Y ik doe ze 18 minuten op 180 graden

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

13

misschien dat het er trouwens ook aan ligt dat je muffinmix gebruikt, die zijn (volgens mij) namelijk luchtiger dan cupcakes

Heroin is sooo passé, it's CAKE at the moment!

14

tsja muffins zijn in principe hartig en kun je met rozijnen, noten etc eten bij je lunch ofzo. Cupcakes, die versier je met glazuur. Maar goed, dr oetker himself haalt het ook door elkaar geloof ik...

groetjes Tirza     

15

muffins zijn toch juist mega en fluffy en cupcakes mini?

16

muffin is meer broodachtig en je kunt van alles aan het beslag toevoegen, appel, kaneel, blue berries, meusli, je kunt deze ook heerlijk warm opeten :Y

Cupcakes zijn echt zoete cakejes hoe wij ze hier maken, die versier je met zoetigheid.

groetjes Tirza     

17

Ook ik heb het probleem van inzakkende cupcakes. Onlangs heb ik een heel mooi bakboek gekocht met hele leuke cupcake recepten.

Het bestaat uit 140gr suiker, 40gr ongezouten boter, 1 ei, 1,2dl melk, 1 1/2tl bakpoeder en 120gr bloem.
en moet op 170 graden 20-25 minuten.

De bedoeling is dat je er 12 cakejes uit kunt halen.

BIj mij lukken er net 6 uit! En de cakes zijn niet gaar, maar een prikker komt er droog uit. De bovenkant heeft een mooie kleur, maar is wel vrij hard. En ze zakken enorm in.

Op het forum heb ik al verschillende tips gelezen en uitgeprobeerd. zoals de oven op 150 graden en de baktijd verlengen naar 3 kwartier, na het prikken de oven dicht en er minimaal een half uur in laten zitten voor ik ze eruithaal. Of op 170 graden 20 minuten, afdekken met folie en nog eens 10 minuten. Maar niets lijkt te helpen.

Hebben jullie nog ideeën?

18

-Per baksessie 1 blik in de oven van maximaal 12 stuks, géén twee lagen tegelijk bakken.
-De oven goed voorverwarmen 185 graden conventionele oven. Het beslag goed mixen maar niet te lang want dan wordt het te luchtig, net zolang mixen tot alle ingredienten goed gemengd zijn.
-Dan de caisses vullen met een spuitzak aan de buitenkant beginnen en dan naar het midden toedraaien. Zo heb je in het midden lucht zitten maar tijdens het bakken gaat t vanzelf weg. Zo krijg je geen lucht tussen je bodem van je caisse en je cakeje.
-De cakejes 18 minuten bakken, dan het blik omdraaien, zodat de voorste cakejes achter staan en andersom. Dan nog een paar minuutjes bakken tot ze allemaal mooi van kleur zijn.
-In het blik laten afkoelen.

Dit is wat ik doe als ik cupcakes bak, en ik heb er al heul veul gebakken  :Y Succes!!!

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.