1

Onderwerp: HELP! Puzzelplaatje plakt onwijs vast aan plastic mapje

Ik heb een week geleden een Dora plaatje gepuzzeld voor een taart voor een collega die morgen klaar moet.
Omdat het een Dora-prinsessenplaatje is, zit er een hele paardenstaart in het plaatje. Die heb ik gemaakt van marsepein, die ik bruin gekleurd heb. Tijdens het puzzelen plakte dat spul al verschrikkelijk, het maken van de haren was een crime.

Ik heb het een weekje weggelegd in een luchtdichte bak en heb zojuist vast geprobeerd of ik het plaatje van het plastic hoesje kon afhalen om het op een bakpapiertje te leggen. De fondanten onderdelen gaan goed, maar het bruine marsepein zit helemaal vast aan de ondergrond. Als ik het met een paletmes probeer los te maken, vervormt het meteen; het is zelfs niet een beetje ingedroogd. En omdat het een 3D plaatje is, zit alles op en over elkaar vast, dus alleen de staart losmaken lukt ook niet.

Wie o wie kan mij helpen? De rok heb ik los, de schoenen die ook van het bruine plakspul waren maar net-an. Moet ik het overgebleven deel toch maar even in de vriezer gooien? Ik ben zo bang dat het daarna dan nog meer gaat zweten, het plakt nu al zo :(

Hellup!

2

Re: HELP! Puzzelplaatje plakt onwijs vast aan plastic mapje

En ik heb mijn bericht verzonden of ik vraag me ineens af of het wel verstandig is om het plaatje - als dat lukt - over te hevelen naar bakpapier. Ik dacht dat dat morgenavond tijdens het decoreren makkelijker losliet, maar misschien plakt dat wel net zo erg of erger?

3

Ik doe altijd het hele puzzelplaatje even in de diepvries, je kunt het dan zo van het plastic hoesje afhalen en op de taart leggen.

Zip-a-dee-doo-dah, zip-a-dee-ay
My, oh my, what a wonderful day

4

En doe je het dan onafgedekt in de vriezer? En hoe lang?
En gaat het dan niet enorm zweten als je het eruit haalt?

5 Laatst bewerkt door leolis (06-10-2010 20:28)

Gewoon eventjes in de vriezer(kijk eigenlijk nooit echt op de klok) zodat het allemaal een beetje aangevroren is (denk ongeveer een kwartiertje.....). Het kan zo (onafgedekt) op een plankje in de vriezer en ja als je het op de taart legt begint het te zweten maar verder nergens aankomen en het komt helemaal goed.
Succes ermee!

Zip-a-dee-doo-dah, zip-a-dee-ay
My, oh my, what a wonderful day

6

En de volgende keer, als je het niet gedaan had, je hoesje eerst insmeren met crisco en dan pas het puzzelplaatje erop.