1 Laatst bewerkt door Patricia0255 (29-09-2010 20:40)

Onderwerp: scones

Wie heeft het juiste recept van scones maken.

Ik kom er zoveel tegen dat ik ff in de war ben

de 1 zegt zelfrjijzend bakmeel
de ander alleen bloem
de ander beide .. maar dan zegt de ander dat het dubbelop is?!?
dan een "zakje bloem"mahja wat is een zakje.? ken alleen een PAK bloem..

Heb jij een super geweldig lekker recept! let me know

Enjoy, Life, Laugh and Cake!

2

Re: scones

Gewoon zelfrijzend bakmeel gebruiken hoor. En als je het mengt met bloem is dat niet dubbelop, maar heb je er gewoon in totaal minder bakpoeder in zitten. En misschien bedoelen ze met dat zakje eigenlijke een zakje bakpoeder?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Zag net een webwinkel met scones mix waar alleen nog water bij moet ;)

kan je dan pakjes bakpoeder kopen? hehe ik dacht dat zit gewoon in zo'n groot pak..

uhm.. mag ik de link van je  :) kan altijd evenkijken.. zou t ook t zelfde smaken?

5

dit is het recept dat ik altijd gebruik:

Benodigdheden
250 gr Zelfrijzend bakmeel
2 ½ theelepel bakpoeder
½ theelepel zout
50 g roomboter
2 eetlepels fijne tafelsuiker
1 zakje vanillesuiker
1 ei
75 ml melk

Bereidingswijze scones

Voorbereiding
Verwarm oven op 225 graden Hetelucht oven 205 graden)
Klop het ei en de melk los.
Houd 1 eetlepel van het eimengsel achter om de scones voor het baken in te smeren.

Bereiding
Doe het bakmeel, bakpoeder, suiker, vanillesuiker en het zout in een kom. Voeg de boter in kleine blokjes bij het bloemmengsel en wrijf het met koele vingertoppen licht in de bloem (zeer grondig totdat het mengsel eruit ziet als broodkruim).
Maak een kuiltje in het midden en roer er het ei/melkmensel door. Meng alles licht met een vork tot een zacht deeg.
Doe over op een met bloem bestoven werkblad en kneed ½ minuut zeer licht tot een los, glad deeg. Rol met een deegrol of druk met je hand uit tot een lap deeg van bijna 2 cm dik.
Steek met een rond deegvormpje of een glas rondjes uit van 5 cm doorsnede. Draai bij het steken van de scones niet aan het steekvormpje of het glas, anders gaan de scones tijdens het bakken overhellen. Kneed alle restjes deeg lichtjes door elkaar en rol en steek deze opnieuw uit. Leg de stukjes deeg met een spatel op de met bakpapier beklede bakplaat, op een afstand van 2 ½ cm van elkaar. Bestrijk alleen de bovenkant met de rest van het ei/melk mengsel.
Bak ongeveer 10 minuten boven in de oven of tot de scones gerezen en goudbruin zijn. Schep ze met een spatel op een rooster en laat afkoelen.

Serveren
Serveer de scones met clotted cream en aardbeienjam

bij ellenscreativecakes :)

7

ik maak ze meestal zelf 'from scratch', maar wil je het makkelijker hebben, dan is scones van merk 'homemade' erg goed. (gewoon bij de supermarkt te koop)

Thx desiree.. deze is van smulweb toch (ff zo uit me hoofd) want die had ik idd ook al opgeslagen.. Top!

Uhm maar om t te bestellen en dan nog verz. kosten maakt t erg duur.. wellicht een andere x proberen als er een bestelling daar gedaan word.. ;)

Dan nog een vraagje..

Aangezien je de scones niet lang kan bewaren (ze zullen wel snel op zijn) want dan worden ze droog.

* hoelang kanje ze op tafel laten liggen voordat ze echt niet meer te eten zijn..

*ik wil vooraf al deeg maken (ivm mijn b-day en visite) en dan tussendoor scones bakken..
hoe en kan ik t deeg enof de plakjes deeg bewaren zodat ik ze dan later in mijn oventje kan doen. en dus warm en vers kan servesen??

9

uitsteken en in de koelkast (in folie) bewaren.

En bakpoeder verkopen ze gewoon in de supermarkt bij de bakprodukten. Bij de vanillesuiker en de klopfix en zo. Het zijn van die kleine oranje zakjes. Of een potje bij de toko. Dat is voordeliger.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

10

Bedankt voor je reactie mirjam..

Gewone huishoudfolie toch geen alluminium.. of maakt dat niet uit..

soory voor mijn vele vragen maar vind t wel spannnend of t wel allemaal gaat lukken zondag op mijn b-day..

11

Ik vermoed dat Mirjam ze in de huishoudfolie doet....

Als de scones uit de oven komen, gelijk met zijn allen in een schone theedoek wikkelen en daarin bewaren als je ze de dag zelf nog eet en anders kun je zo in plastic doos luchtdicht verpakken. Dat voortkomt dat ze hard worden en uitdrogen.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

12

bbcgoodfood.com/recipes/4622/classic-scones-with-jam-and-clotted-cream

Engelse Scones van de BBC Good Food website. Ik hoop dat de link zo mag.
Je kan de melk vervangen voor karnemelk. Dat hebben ze in dit recept niet gedaan omdat karnemelk blijkbaar niet makkelijk te vinden is in de UK. Maar dat hebben wij dan weer wel genoeg!

Ze zijn heel erg lekker. Stevig maar niet massief. Erg makkelijk te maken en heel goed in te vriezen! Klaar in 20 minuten incl. bakken.

Tip voor bakpoeder: kijk eens bij de toko. Daar hebben ze vaak wat grotere potjes, zit je niet met zakjes van een paar gram te knutselen.

13

Thx antoschka voor de tip met theedoek bewaren.