1

Onderwerp: inzakken taart

hoi,

Als ik de taart bak dan komt het mooi omhoog. Maar als ik het uit de oven haal dan zakt de taart in en is het nog maar de helft van hoe het er in de oven uitzag.
Doe ik iets verkeert, wie weet het antwoord.

Groetjes  Cindy

Re: inzakken taart

ik denk dat je hem te vroeg uit de oven haalt...

hoe lang en wat voor formaat doe je in je oven? en wat voor temperatuur etc etc

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Ik kijk even mee bij deze vraag want dit gebeurd mij ook (alleen dan op het laatst in de oven terwijl hij nog bakt en ik absoluut niet de deur open doe).

Ik bak in een hete lucht oven op 160 graden en laat de taart 35 minuten bakken.

Groetjes,
Mireille

wat raar! Mireille daar zou ik t antwoord echt niet op weten! ik kan wel wat dingen verzinnen, misschien heb je te lanmg geklopt, dat er dus te veel lucht in je beslag zit, of je oven blijft niet gelijkmatig op temperatuur, ehm... maja dat is ook maar gissen. Ik hoop dat er nog iemand met een briljant antwoord komt... ;)

groetjes Tirza     

5

Ik heb ook een helelucht oven en ik bak mijn taarten ook op 160 graden voor 35 minuten, :Y nou mijn vraag is hoelang doe jullie de beslag kloppen :think: want ik had het eerst ook dat mijn beslag deed inzakken :mad: nadat ik het uit de oven had gehaald maar toen was ik vergeten dat de beslag echt 10 minuten op de hoogste stand geklopt moest worden ;) of ik was iets anders vergeten om erin te doen :rolleyes: en alles goed afwegen want daar kan het heel snel fout gaan :Y btw ik heb een Kennie ik weet niet welke keuken machine jullie hebben maar in principe zal dit niet echt de problem zijn en gebruiken jullie mix of maken jullie alles from scratch?

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

6

Ik gebruik de funcakes bisquit uit de webshop. Als ik wil dat het kapsel extra hoog wordt dan gebruik ik de ingredienten uit de 'tabellenlijst' van 1 maat grotere bakvorm dan die ik ga gebruiken. Ik bak ze in een hete lucht oven op: 10min 160graden, 10min 165graden en dan nog 20min op 170graden. Bij mij zijn ze dan altijd goed!
Je moet het beslag wel minimaal 8 minuten op hoge stand mixen en daarna nog 1 a 2 minuten op lage stand!
Zo doe ik het, maar het is denk ik gewoon uitproberen/aftasten want iedere oven bakt tenslotte toch anders!!
Succes....

Een dag niet gebakken is een dag niet geleefd!
Groetjes Paula

7

Cindy...het klinkt alsof je taart nog niet gaar is. Als je dit ziet gebeuren....niet in prikken maar heel snel terug in de oven met je kapsel, want dan komt het vaak nog wel goed.
Ik haal de kapsels uit de oven precies op het moment dat het iets begint te krimpen (Ik prik dus nooit in m'n kapsel om te controleren of ie gaar is!). Bijkomend voordeel is dat ie dan ook nog eens makkelijk uit de vorm komt.

Qua benodigde baktijd en temperaturen is het i.d.d. per oven en hoeveelheid een questie van uitproberen.

Groetjes,
Annette

Groetjes v. Annette.

8

TheMac  schreef:

Ik kijk even mee bij deze vraag want dit gebeurd mij ook (alleen dan op het laatst in de oven terwijl hij nog bakt en ik absoluut niet de deur open doe).

Ik bak in een hete lucht oven op 160 graden en laat de taart 35 minuten bakken.

Je hebt toch niet tussendoor een keer met een pin in je kapsel geprikt om te kijken of ie al gaar is?

Groetjes,
Annette

Groetjes v. Annette.

9

Hoi.

Mijn biscuitcake zakt ook altijd in. Voorheen was het denk ik niet luchtig genoeg, want ik gebruikte niet de gardes, maar de deeghaken van de mixer.
En nu weet ik t even niet. Moet ik echt 10 minuten op de hoogste stand van mijn hema mixer luchtig kloppen met de gardes? Wat ik vind het na 1 min eigenlijk al stevig, maar ben toch maar braaf doorgegaan tot 5 min.

Daarna heb ik het in mijn combimagnetron oven gedaan die ik op 140 graden had voorverwarmd. Vervolgens 40 min op 180 graden gedaan, dan warmt ie langzaam op als t goed is :-)
En ik zag hem ook super mooi worden en hoog, maar toen ik hem uit de oven haalde was hij ingezakt. Moet ik de cake in de oven laten staan met deur dicht, of met deur open eigenlijk? (Ik kan niet door het deurtje kijken als de oven uit is, dan is t lampje uit, dus ik kan niks zien).

En ik gebruik gewoon een ringvorm.
Biscuitmix van maakjetaart.nl
Eieren verwarm ik niet voor, maar zijn op kamertemperatuur (wat bij mij 23 graden is)
Ik heb een samsung combi magnetron, die ronddraait.

Iemand enig idee waar t aan ligt? Toch die 10 minuten luchtig kloppen?

10

Ik bak ook hetelucht. Na een paar (mislukte) biscuits bak ik nu op 160, maar wel zeker 55 minuten. Het zou misschien korter kunnen, maar wil het risico niet nemen. Mijn biscuits zijn wel gaar. Eerst controleerde ik met een breinaald. Wanneer de biscuit niet gaar was ging deze dus nog even de oven in, maar dan kreeg ik harde stukjes op de plek waar ik de breinaald in gestoken had (rauw beslag, denk ik).
De biscuit meteen uit de oven halen en storten.
Ja, toen ik nog geen Kenwood had had ik ook gespierdere armen door de 8 min snel en 2 min langzaam mixen.

11

Misschien eens een andere biscuit mix gebruiken? Ik kan me voorstellen dat daar onderling ook verschil inzit. Ik heb pas 2 kapsels gemaakt maar tot nu toe gaat het prima. Ik gebruik de mix van de AVEVE

12

Hey hey
Vorige keer had ik t over t inzakken van mijn cake. Laatst had ik er weer last van, zo erg. De onderkant en bovenkant waren aan t inzakken, er ontstond bijna een gat. Ik denk dat hij daar nog niet goed gaar was. Achja. Ik heb een nieuwe gebakken.

Wat ik nu heb gedaan :-D.
Ik heb met mijn biscuitmix maar 5 min gemixt (10 min is best lang).
over voorverwarmd op 160 graden.
Ik had het bakblik verhoogd met bakpapier.
Ik heb m 50 min gebakken op 180 graden, en 2x gecontroleerd ondertussen.
Toen hij klaar was de oven op een kierje open gezet, en na 15 minuten eruitgehaald. Ik heb m gewoon zo laten staan op t aanrecht en ben toen gaan slapen:-p.
De volgende dag pas de ring verwijdert en het bakpapier, hij zag er prima uit. Alleen op de plekjes waar ik had geprikt om te kijken of hij al gaar was wassie ietsiepietsie ingezakt.
En de onderkant was een heel klein beetje klef.

Maar het is me eindelijk gelukt om een goede biscuitcake te maken :-D. Lekker hoog en super lekker, en ook luchtig btw.

13

ik kan me niet voorstellen dat 5 minuten mixen lang genoeg is.
Hoe hoog is je kapsel geworden? en wat waren de hoeveelheden die je had gebruikt in welke maat?

groetjes Tirza