1

Onderwerp: grrrrr.....rotmarsepein (of ligt het aan mij?)

hier een gefrustreerde taartenbakster.......

Ik heb marsepein van funcakes , maar wat een rotspul is dat zeg. Het scheurt en barst aan alle kanten. Het begint al wanneer ik het uit de verpakking haal. Dan brokkelt het al een soort van af, of het barst open. Bij het uitrollen ontstaan er barstjes en bij het bekleden is het helemaal drama..... Net heb ik mn hele bekleding weggegooid.... was geen beginnen meer aan.

Ligt het aan mij of ligt het aan de marsepein? En wat ik me afvroeg, is dat ook met fondant zo?

Hier 2 foto´s van hoe het eruit ziet

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UIFGC6OT.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-786DLCKV.jpg

Re: grrrrr.....rotmarsepein (of ligt het aan mij?)

hoelang heb je gekneed?

Groetjes Karine

3

heeeeel lang. Heb zelfs nog extra gekneed, maar het leek alleen maar erger te worden (of ligt het daar dan dus aan)

voelde je verschil aan de marsepein voor en na het kneden? je marsepein moet wat warmer en soepeler voelen na het kneden :Y als je dat niet voelde, dan heb je nog niet voldoende gekneed :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

ja hij was een stuk warmer na het kneden. Heb hem zelfs tot 2 keer toe even in de magnetron gedaan, maar dat hielp ook niet.
En de kleur zat er ook egaal in, dus dan zou je toch zeggen dat ik zowiezo genoeg gekneed heb?

6

Marsepein van zeelandia is beter en ook veel lekkerder :P

Er is een tijd van komen, er is een tijd van gaan.

7

Ken je de truc van met vochtige handen kneden? Dus als het te droog lijkt, dan kun je proberen met een héél klein beetje water (dus bijv. handen nat maken en afschudden, meer hoeft niet) door te kneden. Niet gaan tobben met crisco.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

maak ik het met crisco alleen maar erger?
Daar smeer ik wel mn handen mee in tijdens het kneden.
Doe jij dat ergens anders mee marianne?

9

Ik vind dat ook juist prettig met crisco! Ook alleen mn handen dan...

10

Ik had het ook een paar keer met mijn marsepein. In de shop gaven ze de tip om inderdaad even je handen nat te maken. (staat bij de beoordelingen van het product, in de webshop) De marsepein even in de magnetron verwarmen. En dan met je vochtige handen doorkneden. Dat werkt bij mij prima.
Als het brokkelt is het wat te droog.
Succes!!

Groetjes Gerien

11

Alleen mijn handen inderdaad bij normaal gebruik van marsepein, maar droge marsepein knapt er niet van op als je meer vet gaat toevoegen. Probleem is dat de olie loslaat, da's niet goed, maar dus op te lossen door heel weinig water toe te voegen, net wat Grietje hier boven me zegt.

12

jullie zijn geweldig! ik ga het straks eens uitproberen.

heb overigens wel een mail gestuurd naar de shop waar ik de marsepein vandaan heb.

13

jolan1982 schreef:

jullie zijn geweldig! ik ga het straks eens uitproberen.

heb overigens wel een mail gestuurd naar de shop waar ik de marsepein vandaan heb.

Best kans dat je daar hetzelfde advies krijgt.
Ik hoop voor je dat het met vochtige handen goed gaat!

Groetjes Gerien

14

Ik gebruik ook (best wel veel eigenlijk) crisco. Dacht dat water juist niet goed was. Volgens mij heb ik het ook zo 'geleerd' op het forum  ;) . Water voor fondant, en crisco voor marsepein. Mijn marsepein is eigenlijk nooit echt droog, doe het vaak even in de magnetron. Maar ga toch eens proberen met water.
En over Zeelandia......Zeelandia ruikt wel sterker naar amandelen da funcakes, maar voor de rest vind ik er geen verschil tussen zitten. Ben een van de weinige, denk ik.......

15 Laatst bewerkt door djehr (28-09-2010 12:06)

jolan1982 schreef:

ja hij was een stuk warmer na het kneden. Heb hem zelfs tot 2 keer toe even in de magnetron gedaan, maar dat hielp ook niet.

Weet inmiddels uit ervaring dat funcakes marsepein en de magnetron geen vriendjes zijn.  In eerste instantie lijkt het wel beter te gaan maar als snel gaat de marsepein nog stugger voelen. inderdaad een beetje vochtige handen gaat een stuk beter.

16

je hebt t verkeerd om esther, marsepein met water en dan evt een beetje crisco bij je fondant

17

etmc schreef:

je hebt t verkeerd om esther, marsepein met water en dan evt een beetje crisco bij je fondant

:lol:  :lol:  :lol:
Vanaf mijn 40ste zijn mijn hersenhelften verwisseld, denk ik. Doe wel meer dingen net andersom.
Maar waarom ik dan altijd gedacht heb dat het marsepein+crisco en fondant+water...... :/ . Moet het toch ergens gelezen hebben. maar die hadden het dan ook fout........

18

Esther68 schreef:

Ik gebruik ook (best wel veel eigenlijk) crisco. Dacht dat water juist niet goed was. Volgens mij heb ik het ook zo 'geleerd' op het forum  ;)

Het hangt er een beetje vanaf wat je doel is. Normaal gebruik ik ook nooit water, en crisco vlak voor het kneden op mijn handen (ik rol gewoon op poedersuiker, vind dat op Crisco zwaarder). Maar als het te droog is, is dus water een oplossing.