1

Onderwerp: Verjaardags taart, hoe pak ik dit aan?

Hallo allemaal,

over een paar weekjes ben ik jarig en daarvoor wil ik een (2-laags) stapeltaartje maken, 1 met aardbeienmouse en slagroom, 1 chococake met chocomouse. Dit moet allemaal lukken.  :Y  :rolleyes:
Nu vraag ik me alleen af hoe ik dat aan ga pakken, ik heb al verschillende topics gezocht en gelezen, maar ik hoop toch nog wat meer advies te kunnen krijgen.

Op zaterdag ben ik jarig, vrijdag ben ik vrij, het lijkt mij ideaal om vrijdag de 2 taarten af en bekleed te hebben om zaterdag alleen  nog te hoeven decoreren. Ik ben alleen ERG bang voor het smelten/zweten van de fondant. Er zal ook niet veel plaats zijn in de koelkast, dus kan het er een hele dag buiten blijven?

Andere optie lijkt mij vrijdag de taarten vullen en afsmeren. Of word de taart dan soppig van de botercreme als deze een dag in de koelkast (of erbuiten) staat?

Welke opties heb ik?  :/  Het liefst vermijd ik de koelkast ivm het risico van zweten... Is het misschien het meest veilig om het gewoon allemaal zaterdag te doen? En juist de decoraties die dag ervoor?

Gelukkig heb ik nog even en ga ik die week ervoor alvast een test taart maken, ik moet tenslotte ook trakteren op mijn werk  ;)

Alvast bedankt voor het lezen!

2

Re: Verjaardags taart, hoe pak ik dit aan?

mousse en slagroom moet sowieso in de koelkast dus sorry maar ik denk niet dat je een keus hebt

3

Dat is waar..

Hoe komt dat dan precies dat iets gaat zweten? Door het temperatuur verschil, toch? En hoelang kan zo'n taart dan, de dag zelf, buiten de koeling blijven?

4

Ik lees dat je vrijdag wil bakken en vullen. Zaterdag decoreren. Ik ben nog geen jaar aan het bakken en ben nog steeds niet goed in plannen. Raak nou al gestrest wanneer ik jouw planning lees  :lol: .
Ik gebruik voor stapeltaarten eigenlijk alleen botercreme (van mix). Deze vulling is redelijk veilig. Kan ook lang buiten de koelkast. Ik denk dat van slagroom en mousse je kapsel eerder soppig wordt. Een taart kan gaan smelten wanneer je geen dijkje spuit (bij te natte vullingen) of verkeerd afsmeren (ik doe altijd 1:1). Tenminste wat ik meestal lees op het forum want bij mij zijn nog nooit taarten gaan smelten (afkloppen!). Zweten komt idd door temperatuurverschil, maar dit droogt wel op.

5

Kelly1610 schreef:

Dat is waar..

Hoe komt dat dan precies dat iets gaat zweten? Door het temperatuur verschil, toch? En hoelang kan zo'n taart dan, de dag zelf, buiten de koeling blijven?

kan aan de temperatuur liggen of de vochtigheid of je vulling... best veel factoren eigenlijk.
en persoonlijk zou ik taarten met slagroom en mousse niet langer dan 2 uur uit de koeling houden want daarna word t echt te ranzig want dat ontleed nogal snel.. maar hoe korter hoe beter!

6

Hmz.. Ik denk dat ik zaterdag gewoon erg vroeg opsta haha  :lol: Lijkt me het beste  :Y  :P Durf ik nog even niet aan ;) Maar bedankt voor de reacties!