1

Onderwerp: grrr, ik stop ermee als t zo blijft gaan

Na 1 workshop enthousiast begonnen en n vermogen uitgegeven aan dingen die ik MOEST hebben (vond ik dan he  :lol: )
Op de workshop ging t perfect...ja..daar wel als er iemand is die hulp kan bieden....
Thuis gaat t voor geen meter. Heb er nu een stuk of 6 gemaakt en bij geen enkele zat de marsepein er mooi omheen. Ongeacht de vorm, t lukt gewoon niet.
Ik hoef de onderkant niet te decoreren, tis 1 en al plooi  :grr:
Ander probleem is dat de marsepein (gekleurde funcakes) snel scheurt, of met t oppakken vd grote lap (hoe krijg je dat in godsnaam goed voor elkaar met de roller of je arm?) of met t strak krijgen vd marsepein.

Gisteravond weer mislukt, had geen zin meer om m leuk te maken en heb er maar wat vlindertjes op gedaan, de smaak zal vast wel goed zijn.

2

Re: grrr, ik stop ermee als t zo blijft gaan

Rol je je marsepein niet te dun uit.
Dat is de valkuil voor velen die net beginnen. Op de workshop laten je ze niet te dun uitrollen, maar daarna gaan we dunner uitrollen. Ik ben er zelf ook ingetrapt.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Ik rol altijd uit op een stuk tafelzeil. En dan als je lap groot genoeg is met zeil en al over je taart en dan voorzichtig het zeil eraf en voila....je marspein zit over je taart.

Waar woon je? Misschien kan iemand in je buurt je helpen?

Volg je hart...want dat klopt!

4

hey, niet opgeven,hoor! Alle begin is moeilijk. Ik zou beginnen met oefenen met een gewone ronde vorm. Het is lastig om te zeggen wat  je niet helemaal goed doet Is er geen medebakster in de buurt met wie je eens een avondje kan freubelen. Wellicht kun je samen het probleem oplossen. Er worden zoveel taarten bekleed dat het jou ook gaat lukken, hoor!!

5

Ik heb een grote rolstok, daar kan ik een grote lap marsepein heel makkelijk omheen rollen en dan op de taart leggen, maar met en gewone houten deegroller lukt dat veel moeilijker. Ik zou de tip met het tafelzeil uitproberen als ik jou was.

Ik heb ook veel filmpjes op you tube gekeken over het mooi strak bekleden van een taart

bijv. deze: http://www.youtube.com/watch?v=0bLp3B-mFus

Blijven oefenen hoor, het wordt echt beter.

6

Niet stoppen hoor!
Zelf ben ik ook een beginner dus ik kan me je frustratie heel goed voorstellen.

Misschien kun je eens proberen om zelf MMF te maken en daarmee te bekleden. Het smaakt heerlijk, is (vind ik) prettig te verwerken met uitrollen en bekleden én het kost dus weinig omdat er alleen marshmellows en poedersuiker ingaat.

~ Never waste a good crisis... ~

7

Bij mij gaat het ook nog niet bij alle taarten goed hoor!  Ben al meer dan 2 jaar bezig en bak iedere week.

1 op de 10 scheurt ook zo nu en dan, meestal bij mij aan de onderkant, wat ik dan doe is als de rest wel goed zit, strook extra zeg maar versierrand aanbrengen. Voilla en weg is de scheur en staat nog leuk ook, alleen jij weet dat het niet goed zit maar een ander ziet dat echt niet!

succes  en gewoon blijven oefenen

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

8

ooh wat een herkenning, ik ben ook nog niet zo heel lang bezig en jou frustratie was ook mijn frustratie. Ik snapte er ook niks van. Gelukkig is mijn man erg behulpzaam en als ik de taart al bijna uit het raam wilde gooien  :D  dan zei hij dat ik even rustig adem moest halen voor ik verder zou gaan.
Op een gegeven moment gingen we er grapjes over maken en zei ik tijdens het bekleden een mantra "niet bang zijn voor de marsepein, niet bang zijn voor de marsepein" :lol:  :lol: .
Ik heb de funcakes marsepein nog nooit gebruikt, maar heb daar al meer over gehoord dat het snel scheurt, het schijnt dat zeelandia marsepein niet zo snel scheurt.
Wat mij de laatste taartjes opvalt is dat ik het vooral RUSTIG aan moet doen, ik wilde het te snel doen. Nu leg ik de marsepein rustig over de taart, met zo'n zeiltje werkt inderdaad goed en dan als hij erover heen ligt, rustig aandrukken, ik heb nu een draaiplateau van de Xenos en dat werkt ook makkelijk.
dus...geef niet op het gaat echt steeds een beetje beter (ik spreek uit ervaring)

groetjes karin

9

Ik ken het......

Maar ik gebruik nu ook marsepein van ]zeelandia en ik ben weer helemaal gelukkig.

Het rolt veel prettiger uit en het lijkt wel een beetje elastisch.

Maareh niet opgeven hoor!

Pluk de dag

10

heel frustrerend idd, maar wat nandadiana ook al zegt, probeer eens marsepein van zeelandia. Die scheurt idd minder of niet.

11

Ja..zeelandia is perfect en voorgekleurde marsepein gebruik ik persoonlijk niet voor het bekleden, alleen voor het decoreren, maar liefst kleur ik alle marsepein zelf. Die tip met het tafelzeil werkt echt hoor...zo doe ik het ook..alleen dan met de bureaulegger van de ikea..

Niet opgeven...het lukt je vast!

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

12

Zoals de rest al zegt; niet stoppen ! Een deel van het probleem zit denk ik in de voorgekleurde marsepein. Tenminste, als ik voorgekleurde marsepein gebruik, dan scheurt het elke keer, heel frustrerend ! Gebruik een keertje fondant of Zeelandia marsepein of mmf, dat zal al beter gaan ! En inderdaad, rustig aan doen.

Misschien dat iemand bij je in de buurt je een keertje kan helpen? Ik weet niet waar je woont?

Vooral volhouden hoor, het is zo'n leuke hobby !

Groetjes, Conny

Die gekleurde funcakes marsepein is ook amper mee te werken ( sorry mijn mening:P) . Ik gebruik ook zeelandia en doe het dan zelf kleuren en het gaat echt soepeltjes ( daar hikte ik ook altijd tegen aan het uitrollen was amper te doen enz). Dus vooral niet opgegeven! En vooral door gaan en proberen weet dat als het tegen zit het niet zo voeld en dat je dan graag wilt stoppen maar het is zonde .

Groetjes en veel succes.

14

Ik gebruikte altijd zeelandia marsepein, ideaal! Nu wat gekleurde marsepein van Funcakes gehad...vond ik niet erg prettig...scheurt snel! Dus voor bekleden ga ik toch maar weer Zeelandia gebruiken!

Niet opgeven hoor...blijven proberen....mat van Ikea bijv. aanschaffen..

Succes!!

15

ik heb nu ongeveer 7 taarten gemaakt met fondant en nog steeds vind ik het een crime om de fondant er glad op te krijgen. Ik gebruik zelf fondant van pettinice omdat wij die het lekkerste vinden smaken.
Heb weer heel wat tips gelezen afgelopen week en youtube filmpjes bekeken. Fouten die ik maak is dat ik het ( denk ik) te dun uit wil rollen ( 2 mm) en dat ik mijn lap te klein maak waardoor ik de plooien onderin niet goed weg kan werken.
Dus daar ga ik de volgende keer op letten.
Niet opgeven hoor! Als we zo allemaal elkaar helpen leren we het vast wel :Y

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

16

Hoe bedoelen jullie dat als je een zeil gebruikt?

En waar halen jullie de zeelandia marsepein? Die is wel duurder dan de funcakes of niet?

17

ik gebruik de grote bureaulegger van de ikea, smeer die in met crisco en rol daar mijn marsepein of fondant op uit. Het blijft ongeveer een halve minuut hangen wanneer je de mat rechtop houdt. Zo kun je de marsepein oppakken en over je taart heen leggen zonder scheuren of iets dergelijks

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

18

ok, die heb ik ook in huis :D ga het eens proberen

jolan1982 schreef:

Hoe bedoelen jullie dat als je een zeil gebruikt?

En waar halen jullie de zeelandia marsepein? Die is wel duurder dan de funcakes of niet?

*je neemt een stuk doorzichtig tafelzeil. (bij de praxis per meter)
*je smeert het zeil in met crisco
*je rolt de marsepein uit op het zeil
*je pakt het zeil op, en legt deze op zn kop op de taart (met het zeil naar boven, de marsepein op de taart.
de marsepein blijft wel plakken aan het zeil, maar je moet niet te lang wachten, een beetje doorwerken ;)
* dan kun je het zeil van het marsepein trekken en heb je de lap er mooi opliggen.

niet opgeven, gewoon vertellen wat er niet precies lukt,
dan kunnen we je helpen!

Ik zing mijn eigen wijsje!

Die tip met het zeil ga ik eens proberen. Mijn valkuil is dat ik altijd de zuinig wil werken en dus een kleine lap gebruik waardoor het moeilijk wordt om de plooien weg te werken.

21

ik denk dat dat ook mijn probleem is..... te zuinig willen werken.

bedankt voor de uitleg koekiemonster

maar.... de zeelandia marsepein. Is die nou veel duurder dan de funcakes?

22

6 kilo zeelandia is bij de shop € 45,-
6x 1kg FunCakes is € 41,70

Dus ja, duurder :) Maar da's logisch, er zitten verhoudingsgewijs meer amandelen in.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

23 Laatst bewerkt door crisje (26-09-2010 13:14)

Dank voor alle reacties.
Draaipalteau van Ikea heb ik al en dat is idd heel makkelijk. Die onderlegger van Ikea heb ik ook en ga dus proberen om t eens met mat en al om te keren. Ook ga ik eens Zeelandia proberen, dan gebruik ik die gekleurde van fc wel voor de decoratie, dan heb je niet zulke lappen nodig.
Zeelandia heeft alleen niet zoveel kleuren dus zal ik zelf moeten gaan kleuren. Waarmee kan ik dat t beste doen? Dus welk kleurmiddel gaat t beste samen met Zeelandia? Is Zeelandia ook geschikt om te mengen met Tylose? Heb ooit op t forum gelezen dat dat ook n groot verschil uitmaakt welk merk marsepein je daarvoor gebruikt.

Ik geef ook niet zomaar op gelukkig. Maar t is zo frustie.
Vriendje ziet me aankomen  :s
Voor honderden euro's gekocht, en ook nog een kitchenaid en dan t bijltje erbij neer gooien  :lol: Die doet me wat  :lol:  :lol:

Ik woon trouwens in de regio van Eindhoven, dus als iemand tijd en zin heeft om te komen freubelen....be my guest

24

crisje...ik woon onder de rook van eindhoven ( liempde). Ben zelf niet zo'n held in autorijden op plaatsen die ik niet ken, maar je bent altijd welkom om hierheen te komen hoor.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

25

he liempde daar komt een vriend van ons vandaan. Grappig! Maar goed, beetje off topic hihihi

Ik heb het advies van de webshop opgevolgd en wat sommigen hier schreven. Even in de magnetron, handen nat maken. Het ging perfect! Bedankt meiden!