1 Laatst bewerkt door wjanzen (18-09-2010 23:09)

Onderwerp: Slagroomtruffels vraag.

Ik ben aan de slag gegaan met slagroomtruffels maar mijn keuken is momenteel ontploft en de truffels maken lukt ook niet zo soepel.

Hoe kan ik het makkelijker doen? nu doe ik het zo...ik haal de bevroren vulling met coctailprikkertjes uit de vriezer per 5.

De chocolade heb ik gesmolten in een pannetje (eerst werd het 1 grote klomp bleek dus dat het water de pan er boven niet mocht raken  :o  opgelost door er slagroom door te doen).

Maar heel vaak glij de vulling toch van mijn stokje af en door de
warmte van de chocolade gaat het rollen door de cacao ook niet goed  :s

Iemand tips? Want ik heb er nog 50 in de vriezer liggen die ik morgen graag wil maken.

AANVULLING: Net 1 geproeft maar volgens mij kan ik ze zo weg gooien want ik vind ze niet te eten veel en veelste veel boter proef ik terwijl ik het recept van hier op de site heb aangenomen.
Iemand nog een ander recept?

2

Re: Slagroomtruffels vraag.

Voor een recept zou ik even in mijn map moeten spitten, dat is wel een hele lekkere overigens, heb m met pasen nog gebruikt en hij is van een lokale chocolaterie! :9

Wat ik doe als de choco erom zit is ze in de cacao leggen, meer niet. dan zet ik ze in de koeling of vriezer en als ze hard zijn rol ik ze verder door de cacao (of een beetje heen en weer schudden is ook al genoeg hihi), de cacao plakt toch wel (overal aan hihi)!

hoop dat je er wat aan hebt, en als je dat recept nog wil, laat het dan maar evenweten!

3

ik hoop dat je nieuwe chocolade hebt gepakt want het omhullen moet met chocolade alleen en niet met slagroom erdoor.

4

wjanzen schreef:

Ik ben aan de slag gegaan met slagroomtruffels maar mijn keuken is momenteel ontploft en de truffels maken lukt ook niet zo soepel.

Hoe kan ik het makkelijker doen? nu doe ik het zo...ik haal de bevroren vulling met coctailprikkertjes uit de vriezer per 5.

De chocolade heb ik gesmolten in een pannetje (eerst werd het 1 grote klomp bleek dus dat het water de pan er boven niet mocht raken  :o  opgelost door er slagroom door te doen).

Maar heel vaak glij de vulling toch van mijn stokje af en door de
warmte van de chocolade gaat het rollen door de cacao ook niet goed  :s

Iemand tips? Want ik heb er nog 50 in de vriezer liggen die ik morgen graag wil maken.

AANVULLING: Net 1 geproeft maar volgens mij kan ik ze zo weg gooien want ik vind ze niet te eten veel en veelste veel boter proef ik terwijl ik het recept van hier op de site heb aangenomen.
Iemand nog een ander recept?

Je kunt ipv een cocktailprikkertje het beste een (doorhaal)vork gebruiken. leg de truffel op de vork, dompel hem in de chocolade, en laat hem uit lekken door wat met de vork te tikken. Truffels moet je niet te fanatiek door de cacao rollen........het beste kun je ze ingraven in de cacao, even laten liggen tot de chocolade wat aan het stollen is, en dan weer opgraven. Succes!

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

5

Harlow schreef:

Voor een recept zou ik even in mijn map moeten spitten, dat is wel een hele lekkere overigens, heb m met pasen nog gebruikt en hij is van een lokale chocolaterie! :9

Wat ik doe als de choco erom zit is ze in de cacao leggen, meer niet. dan zet ik ze in de koeling of vriezer en als ze hard zijn rol ik ze verder door de cacao (of een beetje heen en weer schudden is ook al genoeg hihi), de cacao plakt toch wel (overal aan hihi)!

hoop dat je er wat aan hebt, en als je dat recept nog wil, laat het dan maar evenweten!

Ik zou graag het recept willen krijgen :D

6

Chocoholic: Een doorhaalvorkje...nog nooit van gehoord (ja ben echt een leek in de keuken) maar ik ga eens op zoek.

Volgende keer laat ik ze dus eerst maar afkoelen voor ik ze door de cacao rol  :rolleyes:

chefkok35: ik heb de slagroom er door heen gedaan zodat het weer vloeibaar werd maar inmiddels heb ik alles weg gekiepert.

7

Dat  je slagroom door je chocola hebt gedaan is helemaal niet erg hoor!!!

Ik gebruik zelf vaak overgebleven ganache om de troffels in te dopen,

ik leg ook mijn slagroombolletjes op een vork er dompel ze onder in de chocola, daarna in een schaaltje cacao begraven zeg maar.

je krijgt er vanzelf handigheid in, gewoon opnieuw proberen, succes, het is ook niet het fijnste werkje wat er is, maar ze zijn ozo lekker

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

8

wjanzen schreef:

Chocoholic: Een doorhaalvorkje...nog nooit van gehoord (ja ben echt een leek in de keuken) maar ik ga eens op zoek.

Volgende keer laat ik ze dus eerst maar afkoelen voor ik ze door de cacao rol  :rolleyes:

Dit is een doorhaalvorkje:
http://i52.tinypic.com/rby23a.jpg
De overtollige chocolade loopt hier tussendoor omdat de tanden wat verder uit elkaar zitten dan een gewone vork, maar een gewone vork kun je ook gebruiken hoor.

Je hoeft de chocolade niet af te laten koelen. Je haalt de truffels door de chocolade en doet ze dan in de cacaopoeder, en daar laat je ze liggen totdat ze wat harder zijn geworden.

Mocht je nog een lekker recept zoeken, op mijn hyvespagina staat een heerlijk basisrecept voor slagroomtruffels. Je kunt hier zelf nog een smaakje aan toevoegen of een lekker likeurtje. Blijven proberen hoor!!

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

9

Ik wacht nog geduldig op de recepten ;)

Chocoholic@ waar kan ik jou hyves link vinden?