1 Laatst bewerkt door selma (19-09-2010 09:52)

Onderwerp: bruidstaart zakt in

Beste mensen,

ik had bruidstaart in bestelling, heb bodem van 40-35-30-25-20-15cm doorsnede van moscovisch mix gemaakt,

Vulling: een laagje botercreme, een laagje banketbakkerroom, een laagje vlaaivulling

Bij 40cm 6douwels dikte van 1cm verplaats en andere 5 , 4douwels dikte van 0.5cm verplaats..iedere taart heb ik kartoonen onder gelegd.
als laatst een lange douwel van boven naar beneden gedaan. alles ging perfect.

tijdens het transport bij locatie ging mijn taart scheef staan, het was niet een beetje maar je kon helaas met bolte oog duidelijk zien, echt jammer voor een bruidstaart..

Kunnen jullie beanwoorden waar ik eventueel verkeerd heb gedaan?

Wat voor mix gebruiken jullie voor een stapel taart (moscovisch /cake mix/biscuit mix)???

Is het mischien te zacht geweest een mosc mix? Of had beter meer douwels moeten gebruiken en douwels goed verdelen overaal in de taart, of was de vulling te zwaar?

Hebben jullie enige idee en advies voor volgende keer??

Alvast bedankt

Re: bruidstaart zakt in

ik weet bijna wel zeker dat je te weinig dowels hebt gebruikt :Y Ik gebruik maiskolfprikkers, die zijn ook ongeveer al 0,5 cm en ik doe al 5 prikkers erin als er een 15 cm taart bovenop moet, dus bij een 35.... zou ik er helemaal veel gebruiken!

ik ga je trouwens even verplaatsen naar TD algemeen, omdat het dowelen en inzakken niet met bekleden te maken heeft

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

bedankt,
Ik heb films op youtebe gevolgt daar doen ze ook met 4stokjes, dus ik dacht het zijn wel genoeg..

4

Een stoel met 4 poten kiepert makkelijker om dan een krukje op 3 poten...
Ik heb geleerd om altijd een oneven aantal deuvels in een cirkel in de taarten te zetten, eventueel met nog een (paar) in het midden van die cirkel.
Lijkt me ook dat je wat erg weinig deuvels hebt gebruikt en bij zo'n hoge en zware stapel zou ik ook dunne cakeboards gebruiken ipv kartonnetjes, zeker tussen de eerste 3 lagen.
Wat had je als taartplateau gebruikt?

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

5 Laatst bewerkt door Tom Poes (19-09-2010 10:14)

selma schreef:

bedankt,
Ik heb films op youtebe gevolgt daar doen ze ook met 4stokjes, dus ik dacht het zijn wel genoeg..

Die you tube filmpjes zijn bijna altijd Amerikaans, daar werken ze met veel stevigere cakesoorten en 'zware' vullingen, bovendien gaat daar een halve centimeter fondant over wat het geheel natuurlijk ook beter bij elkaar houdt en stevig maakt.

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

maar zetten ze er ook een 35 cm taart op?
de holle dowels van wilton die houden al veel meer gewicht, die zijn 1,85
als je op tartacadabra kijkt, waar ze ook stapelen met dowels die vergelijkbaar zijn met maiskolfprikkers, daar gebruiken ze 12-14 dowels als er een 35cm op moet.

groetjes Tirza     

7

Het is me duidelijk dank je tom poes, weer wat gelerd..

ik had als taartplateau een 50cm rond houtenplaat laten uitsneden en bekleed met fondant..

8

tipsytaartje ik heb het gezien op tardacadabra klopt ja, jammer dat ik het niet erder gezien heb..

ja idd, t is erg jammer. dit gebeurt je hopelijk noooooooit meer!

groetjes Tirza