1 Laatst bewerkt door witje75 (16-09-2010 22:52)

Onderwerp: Een hart op z'n kant?

Hoi allemaal,

Ik mag een bruidstaart maken, maar ik schrik wel als ik de foto zie van de voorbeeldtaart.
Het is een stapel van 3 hoog.
Dat is niet het probleem, maar het is dus een grote ronde met een kleine ronde erop.
Maar dan: Dan staat er een groot hart op z'n kant bovenop.
Dat hart is minstens even groot als de onderste taart.
En is nu dus ruim 3 keer zo hoog dan een gewone taart.
Je kan zo'n groot hart toch niet zomaar op een zijkant zetten?
Lijkt me dat hij dan in elkaar gaat zakken.
En dat hart moet ook nog een jaar de vriezer in, willen ze graag.
Iemand tips?

2

Re: Een hart op z'n kant?

Misschien het grote hart van cake maken en goed stutten op de onderste taarten :s  :s  :s ? O,ja, misschien afsmeren met royal icing dat het wat steviger is. Zou het echt niet weten verder. Succes met het maken cq brainstormen :)

3

Tja, cake zou misschien nog een idee zijn.
Had ik nog niet aan gedacht.
Ik zat zelf al te denken om hem doormidden te snijden en daar nog eens een kartonnetje tussen te doen.
Zodat hij in ieder geval nog 1 keer gestut wordt.
Zou dat echt goed blijven staan?

Hoe zou ik het beste kunnen vullen?
Misschien toch wel eerst plat leggen en vullen, want ga ik hem op z'n kant vullen, dan gaat de hartvorm wel wat vervormen lijkt me.

En het enge is, dat ik hem niet zelf op kan bouwen, dus dat thuis al doen.
Dan moet degene die hem ophaalt hem vervoeren, en moet hij pas de volgende dag op de bruiloft zijn.
Oei oei, ik weet niet of ik dat wel aan ga durven!

4

hmmm, best een uitdaging. Ik denk dat een kartonnetje ertussen geen slecht idee is want hoe zou die anders moeten worden aangesneden. Misschien een stevige vulling nemen en dan het hart liggend snijden en dan vullen. Eerst de ene helft van het hart vullen, kartonnetje en dan de andere helft. Rechtopstaand gaat denk ik niet lukken, zowieso moet je hem dan nog afsmeren en bekleden. Afsmeren met kartonnetje ertussen en voor de rest bekleden als een gewone taart, omdraaien, nogmaals bekleden en dan het randje mooi wegwerken.

Het hart zou ik trouwens los meegeven want die gaat de rit anders niet overleven. En anders een dowel van boven naar beneden in de taart aanbrengen.

Jeetje, ben wel benieuwd :)  :)

5

Het bovenste hart kan beter van een dummy gemaakt worden, dat wordt vaker gedaan met een vreemd, groot bovenstuk.....

Je bedoelt zoiets??

http://3.bp.blogspot.com/_WOu-PY9W3lk/TGBNzDVkJSI/AAAAAAAADg4/x_OIdXXtzdA/s320/Cake_to_Dream_On_COLLETTE_PETERS_BK_blackandblueheart2.jpg

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

7

Ow ja, een jaar de vriezer in is een slecht idee, gebakswaren geen jaar houdbaar in een vriezer hoor.......

Slecht idee trouwens om een ontwerp aan te nemen waar je niet achter staat of de constructie niet van kent of op kunt lossen.......

8

:think:  poeh... ik heb nog helemaal geen ervaring met dat soort "gevaartes" maar ik denk dat ik het hart van een dummy zou maken, dan heb je niet het risico van inzakken lijkt me...

succes!  :thumb:

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

9

chocotoetje schreef:

:think:  poeh... ik heb nog helemaal geen ervaring met dat soort "gevaartes" maar ik denk dat ik het hart van een dummy zou maken, dan heb je niet het risico van inzakken lijkt me...

succes!  :thumb:

Same here, maar vind dit wel een goed idee. Dan maak je nog een hartje hetzelfde als de dummy om in te vriezen, die ze dan 'normaal'krijgen.

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

Mocht je het wel van cake willen maken, ik heb een boek waar een beschrijving in staat. Dat blauwe hart is namelijk van Colette Peters :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

11

Wambol schreef:

Ow ja, een jaar de vriezer in is een slecht idee, gebakswaren geen jaar houdbaar in een vriezer hoor.......

Slecht idee trouwens om een ontwerp aan te nemen waar je niet achter staat of de constructie niet van kent of op kunt lossen.......

Wat een ontzettend negatief bericht!!

Je kan een taart prima een jaar de vriezer indoen, hebt het zelf getest met onze bruidstaart! En tja het is een soort traditie...

En wat betreft het aannemen van een opdracht waar je nog niet uit bent over het hoe en wat... onzin!! Kom op zeg, er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan toch... Voor alles is een oplossing te bedenken!

Succes hoor met het maken van deze opdracht!!

groeten, Bianca
TAART in huis

12

Post schreef:

Wat een ontzettend negatief bericht!!

Je kan een taart prima een jaar de vriezer indoen, hebt het zelf getest met onze bruidstaart! En tja het is een soort traditie...

En wat betreft het aannemen van een opdracht waar je nog niet uit bent over het hoe en wat... onzin!! Kom op zeg, er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan toch... Voor alles is een oplossing te bedenken!

Niet negatief, realistisch en veilig...je hebt zeker geen opleiding gedaan in welke voedingsbranche dan ook??

Als je voedsel maakt voor anderen tegen betaling ben je verantwoordelijk, wat jij zelf aan voeding inneemt in welke vorm dan ook ben jij alleen verantwoordelijk voor..voor een cake die een jaar in de vriezer legt (niet prof ingevroren, niet prof gemaakt maar wel geld voor betaald) en je zegt tegen de klant dat dit kan dan ben je verantwoordelijk.

Gebak in een gewone vriezer moet je na 4 maanden zien als afgeschreven en eigenlijk niet meer voor consumptie geschikt.....
http://eten-en-drinken.infonu.nl/produc … fruit.html

12 Maanden houdbaarheid in een vriezer is alleen te garanderen voor fabrieksmatig gemaakt materiaal dat onder de hoogst nodige hygienische maatregelen wordt gemaakt en direct door een versneld proces (zowel afkoelen alsmede invriezen)(onmogelijk in een gewone diepvriezer) wordt ingevroren.

Het werken aan cakes die je zelf niet hebt ontworpen of zonder de nodige kennis van opbouw etc en blijft een heikel punt, zeker als je zelf, gezien de vragen die gesteld worden, niet de nodige kennis hebt....

Er zijn verschillende sites waar je kunt leren om te dowelen, problemen op te lossen etc.... De simpelste oplossing in deze is een zwanenconstructie maken als taartdisplay waardoor door een soort zwanenhals een extra taart'voet' boven de ondertaarten komt, daarbovenop het hart opbouwen (als je geen dummy wilt gebruiken) zodat optisch het totaal 1 taart is maar in werkelijk is opgedeeld en het gewicht van de bovenste taart niet rust op de onderste.....zeker als men werkt met zachte taarten...met een rich fruitcake zou je dit probleem trouwens niet hebben :))

Tot ziens en veel plezier met taarten maken.........

13

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Je bedoelt zoiets??

http://3.bp.blogspot.com/_WOu-PY9W3lk/TGBNzDVkJSI/AAAAAAAADg4/x_OIdXXtzdA/s320/Cake_to_Dream_On_COLLETTE_PETERS_BK_blackandblueheart2.jpg

Nou, hij lijkt wel een beetje.
Maar die ik moest maken, is een gewoon hart, dus met rechte kanten.
En deze is mooi bol.
Maar zeker minstends zo groot.
Ha, ik had gisteravond laat al een mail naar de klant gestuurd, dat ik het een leuke originele taart vond, maar dat ik te bang was dat het hart wat aan beide kanten bekleed is te vervoeren.
Want dan ligt het hart dus op de marsepein, en zal dan beschadigen, of plakken aan het karton.
En daarbij, hoe til je zo'n groot hart op, om op de andere taarten te zetten? Lijkt me dat hij dat ook vervormd, of minstens je vingerafdrukken er behoorlijk in komen te staan.
Ik heb haar toen voorgesteld een dummie erop te zetten.

Haar reaktie was toen ook dat ze zich zelf dus ook al afgevraagd had hoe dit te vervoeren, en dat ze er dus vanaf ziet.
Het wordt nu een andere taart helaas.
Ik had die dummie toch wel heel leuk gevonden om te maken.
Bedankt voor al jullie meedenken.

En Wambol, ik wilde juist aan de hand van tips kijken of het mogelijk was, en of ik erachter kon staan.
En al snel besloot ik het risico niet aan te gaan.
Dus nee, ik neem geen opdracht aan als ik denk dat ik het niet kan.
Ik speel zeker op safe.