1

Onderwerp: Afsmeren met slagroom --> Marsepein nat??

hoi allemaal,

Ook ik ben een hulpeloze beginner in de kunst van het taarten-versieren!
Ik heb een tijdje terug een workshop gevold in den bosch en vond het helemaal geweldig. Ik ben altijd al van het bakken geweest en ook knutselen en friemelen vind ik leuk, dus dit is de perfecte hobby voor me :-)

Maar ik had daar op de workshop mijn taart gevuld met slagroom en jam en afgesmeerd met botercreme. ging helemaal goed, niks mis mee. dat kan ik ook wel, dacht ik dus.

De biscuit was prima gelukt, heel mooi gerezen, echt hoog! super dus! vulling ging goed, slagroom met klopfix gebruikt en jam. daarna afgesmeerd met slagroom en bekleed met marsepein.
De marsepein is alleen helemaal nat geworden!

Nu denk ik dat dat te maken heeft met de slagroom, vocht daar van trekt in de marsepein? wilde het even checken met wat meer ervaren mensen :-)

Toch maar een idee om de volgende keer botercreme te maken om mee af te smeren? Is dat ook lekker om te gebruiken als vulling? of kan ik wel gewoon slagroom gebruiken als vulling, maar dan met zo'n dijkje botercreme aan de rand?

En is het handig de taart eerst op te laten stijven na het vullen en afsmeren voor m te bekleden met marsepein?

Groetjes,
Laurine

2

Re: Afsmeren met slagroom --> Marsepein nat??

slagroom moet je niet gebruiken om af te smeren. dan smelt je marsepein/fondant omdat er te veel in vocht zit.

ik zou botercreme gebruiken om af te smeren. ik gebruik zelf altijd 1:2:3 Meringue botercreme omdat ik die lekker vind. wanneer je die in de verhouding 1:2:2 maakt is hij ook lekker als vulling.
slagroom kun je wel als vulling gebruiken, maar dan idd dijkjes spuiten met BC. en wanneer je het biscuit vult en afsmeert, dan een tijdje in de koeling. dan met een heet droog mes oneffenheden in de bc wegwerken. weer een tijd de koeling in en dan bekleden. zo krijg je volgens mij het beste resultaat

succes!

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

3

Super! bedankt voor je snelle reactie!
Gebruiken je altijd de botercreme mix van funcakes, of maak je m zelf?

heb je een recept wat je aanbeveelt?

4

ik maak em zelf. heb de bc mix nog nooit gebruikt. daar schijnen de meningen ook over verdeeld te zijn, of je er wel of niet mee af kan smeren. kan alleen wanneer je het precies op de juiste manier maakt geloof ik... anders even zoeken op het forum.

ik gebruik zelf dit recept: http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … r%C3%A8me/

let wel op dat er rauwe eiwitten in zitten en dat au bain marie verwarmen niet genoeg is om de kleine risico's van salmonella te niet te doen. je kunt ook met eiwitpoeder werken.

5

Lang geleden een how to gemaakt als je een vulling wilt gebruiken met bvb slagroom of mousse:

De taart in drie lagen snijden, de middelste laag het midden eruit snijden, op elkaar plakken met of botercreme of een jam/gelee naar keuze, vullen, top erop en afsmeren met botercreme of een gelee of jam naar keuze (hoog suikercontent/weinig vocht)
http://i182.photobucket.com/albums/x11/derizann/hollow.jpg

http://i182.photobucket.com/albums/x11/derizann/filled.jpg

http://i182.photobucket.com/albums/x11/derizann/orchid.jpg

6

super!
Bedankt, ik ga het volgende week even uitproberen.
Ik ben over een paar weken jarig en wil dan een leuke en lekkere taart hebben, dus nog even een keer oefenen voor die tijd :-)

is dus maar goed ook dat ik al eerder even heb geoefend, anders had ik er dan pas achter gekomen en zat ik op mn verjaardag met een soptaart :-) (Hij smaakte overigens wel hoor, alleen was ie wat minder mooi)

Ik laat nog weten of het gelukt is!

groetjes,
Laurine

7

@wambol:

Wauw!
Thanks voor de goede tips dames!

Ik zal het resultaa(r)t hier volgende week even posten!

8

@wambol, zo kan het idd ook ;) (heb ik zelf alleen het geduld en de vaste hand niet voor ;))

@ laurine, ik ben benieuwd naar je resultaten!

9

RedRose18 schreef:

@wambol, zo kan het idd ook ;) (heb ik zelf alleen het geduld en de vaste hand niet voor ;))

Met het goede materiaal heb je geen vaste hand nodig, een Agbay voor het snijden en een wat kleinere taartring om het midden eruit te nemen, klaar......

10

die materialen heb ik niet
ik snij met een broodmes en spuit bc dijkjes ;)

11

RedRose18 schreef:

die materialen heb ik niet
ik snij met een broodmes en spuit bc dijkjes ;)

:)) Niks mis mee maar als je 20/30 lagen moet snijden of meer, fruitcakes moet levelen etc dan ben je blij met goed materiaal :)

12

Oh, dan heb ik wellicht nog een tip!

Ik was namelijk gisteren bij ikea en daar hebben ze nu een setje te koop, geloof voor 3 of 4 euro, waar zo'n taartensnijder in zit. Zo eentje met een ijzerdraadje ertussen welke je kunt verstellen op verschillende hoogtes. ik heb die gebruikt op de workshop toen en dat gaat super! zelf had ik ook zo'n taartenring met sleuven erin waarmee je dan goed met een mes kunt snijden, maar die werkt toch minder fijn. gister deze dus maar gekocht bij de ikea, volgende week proberen. er zit trouwens ook een spuitzak met mondjes en een spatel bij.

wie weet iets voor jou dan?

13

dit is het linkje:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50133050

14

Als je een goed mes hebt dan kun je beter snijden dan een draadsnijder gebruiken, die geeft ontzettend vaak kruim en dat is lastig werken als je bvb de bovenkant van een cake glad wilt levelen, of er bvb noten etc in je cake zitten. Je kunt beter een goed scherp bakkersmes kopen dan een draadsnijder.......

Wil je zeker zijn dat je op de goede hoogte blijft dan laat van bvb balkjes maken door iemand die handig is, geleiders maken van verschillende hoogte.

Moet je echt veel taarten doen, doe je veel in laagjes, werk je semi pro of pro dan is dit the way to go:

http://www.agbayproducts.com/

Duur maar perfect.

15

we hebben hier te maken met een echte Pro dus :-)

bedankt voor de tips!
inderdaad een setje geleiders maken werkt natuurlijk ook goed! ik heb een handige schoonpapa, dus die zal ik eens lief aankijken.... ;-)

16

@laurine, bedankt voor de tip, maar over dat setje worden helaas weinig positieve dingen gezegd op dit forum. weet dat de spuitzak in ieder geval BC niet aan kan.

maar ik red me prima met een mes. snijd recht en gaat goed.
koop dan liever andere dingetjes van dat geld.
maar kan me voorstellen dat wanneer je 20/30 dingen moet snijden, dat je de materialen er wel voor nodig hebt ;) maar voor de taarten die ik maak, is mijn broodmes goed materiaal ;)

17

RedRose18 schreef:

maar voor de taarten die ik maak, is mijn broodmes goed materiaal ;)

:)) Ik pak voor simpel snijwerk ook nog steeds mijn oude trouwe broodmes hoor, niets mis mee, daar kun je net zo goed mee werken als met het duurste materiaal.....het gaat om de hand die het materiaal vasthoud. :)

18

hehe idd
moet wel zeggen dat ik zweer bij het mes van de oma van mijn vriend. die heeft hij gekregen na haar overlijden. geweldig ding
licht materiaal, dun snijvlak.
meeste dingen van tegenwoordig zijn van die grote logge lompe messen met een dik snijblad, dat werkt niet ;)

19

Hoi!

Nou ik heb gisteravond een nieuw taartje gebakken, kon niet wachten om het allemaal te proberen! Kwam ook doordat ik donderdag vast een vervroegd verjaardagskadootje heb gekregen: een rode Kenwood patissier!
die moest ik dus gelijk even testen!

Ik heb zojuist de meringue botercreme mix gemaakt, in de 123 verhouding. Ziet er goed uit en smaakt heerlijk!
Heb het taartje gevuld met de crème en frambozenjam.
Staat nu in de koelkast om op te stijven, vanmiddag bekleden!

Ik hoi jullie op de hoogte, zal ook even een foto plaatsen als ie klaar is!

Groetjes,
Laurine

20

klein tipje, vullen is misschien lekkerder met 1:2:2 MBC, iets minder boterig ;)
na het bekleden zou ik em niet meer in de koeling zetten. aangezien mbc en jam er wel tegen kunnen buiten de koeling te staan. anders wordt je mbc hard en is niet lekker eten ;)

ik hoop dat ie gaat smaken!! :D

21

Oh, nu ik terugkijk zie ik dat ik een van je eerdere berichten gewoon verkeerd heb gelezen... Dacht dat je had gezegd dat de 123 variant lekker was als vulling, maar heb ik dus verkeerd gelezen, haha!
Nou ja, dan wordt het een goed machtig taartje :-)

Zo leer ik er elke taart weer wat bij :-)

Thanx voor de tips!

22

ja idd, en 123 is ook wel lekker hoor ;-)
alleen wat machtiger idd ;)

wel fotows showen he :D

23

Hey dames,
Nou het heeft even geduurd, maar hier dan wat foto's!
(ik vergat ze steeds up te loaden naar mn pc)

Dit was de taart die dus de volgende dag gesmolten was :-)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YSY8SMT7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZZNUHWSS.jpg

en dit is het taartje dat ik daarna heb gemaakt met de botercreme: (hij was idd wat boterig, ga er vandeweek weer een maken met de 1-2-2 verhouding en slagroom er binnenin)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MPXO3H7L.jpg

groetjes,
Laurine