1

Onderwerp: Hulp gevraagd voor slagroomtaart

Hallo,

Mijn dochter wordt binnenkort 1 jaar oud en ik zou graag 2 slagroomtaarten willen maken. Nu heb ik het volgende idee maar ik heb nog nooit een taart gemaakt en ben bovendien niet echt een keukenprinses.

De eerste taart:
1 laag vullen met slagroom (met versteviger) en gepureerde mango daar bovenop (misschien dijkje van botercreme rondom?) De andere laag vullen met slagroom en vruchtvlees van de passievrucht. De zijkanten afsmeren met slagroom en bovenop in het midden glazuur waar ik dan een tekst op wil zetten, met natuurlijk toeven slagroom rondom.

De tweede taart hetzelfde maar dan:
1 laag vullen met jam en slagroom en de andere laag vullen met slagroom en rood fruit.

Kan dit wel? Of worden de taarten dan misschien te waterig/zacht.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en alvast heel erg bedankt voor de reacties!

2

Re: Hulp gevraagd voor slagroomtaart

Volgens mij hoef je geen dijkje te spuiten als je geen marsepein of fondant gaat gebruiken.

Willy

3

Willy, bedankt voor je reactie. Zou gepureerde mango dan niet te dun zijn en gaan "lopen"? En weet iemand of er direct slagroom op de biscuit kan? Of moet ik er een laag jam of botercreme onder doen zodat de biscuit niet te nat wordt van de slagroom?

4

Hai!

Ik zou je gepureerde mango onder de slagroom doen. Dan ligt de "nattigheid" op je biscuit en kan eventueel je biscuit intrekken. Het klinkt wel lekker overigens.
Rood fruit gebruik ik ook weleens en als het schoon gewassen is probeer ik ze zo droog mogelijk te verwerken. Ik duw ze dan zelf een beetje in de slagroom, is nog niet mis gegaan hier.
Je slagroom ( met klopfix) kan gewoon op je biscuit, als je genoeg slagroom hebt kun je er zelfs mee afsmeren.
Succes!

Groetjes Marieke
"Als je het niet vriendelijk kunt zeggen, zeg dan maar niets."

5

alles wat je vraagt kan zeker, je hoeft geen dijkje te spuiten.

Als ik jou was, zeker omdat je nog geen ervaring hebt zou ik hem aan de zijkanten afsmeren met botercreme. Daarna 20 minuutjes in de koelkast en vervolgens door de nougatine rollen.

als je hem afsmeert met slagroom, blijft de taart erg soepel en heel moeilijk te rollen, hij valt dan heel vlug uit elkaar!

Ook kan je voor je tekst, de slagroom waar je nu glazuur wilt gaan doen gladstrijken en daar chocoladeletters gebruiken van dr oetker voor je tekst.

Is een heel stuk makkelijker, denk ik!

succes met onze raad!

Wat een bloemetje?  nee van mij krijg je een taart!!!

6

Hey dames,

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties! Goede tips.

Wel nog een klein vraagje: heb nu op internet gelezen dat mango beter niet in combinatie met zuivel gebruikt kan worden. Weet iemand hier meer van? Als ik de gepureerde mango nu eerst verwarm tot kookpunt en dan weer laat afkoelen?

Sorry voor al die vragen.....ben een echte beginner en wil voor dochterlief natuurlijk een lekkere taart maken!

7

Volgens mij heeft dat dezelfe werking als kiwi dat kun je niet in kwarktaart doen omdat deze dan niet geleert..

Men heeft vaak genoeg oog om werk te kraken, maar zelden hand genoeg om beter werk te maken.

8

Hoi,

Ik ben ook geen expert hoor, maar ik geloof dat dat te maken heeft met de smaken. Inderdaad net als kiwi. de combinatie van kiwi met zuivel werkt gewoon niet lekker, daar krijg je een gekke smaak van. denk dat dat bij mango dan ook het geval is. heeft niet te maken met de verwerking (dus of je het kookt of niet) maar puur de smaakcombinatie die dan niet goed is.

Weet het niet zeker hoor, maar dat heb ik ooit eens ergens gelezen. :-)

zelf bijvoorbeeld aardbeien en frambozen een beetje prakken en er door doen is ook heerlijk :-)

groetjes,
Laurine

9

je moet zulke vruchten idd niet mengen met zuivel maar erop als t droog is gaat prima.. weet alleen niet hoe het gaat als je dat in je slagroomtaart doet, dan zou ik jam pakken of t idd koken zodat de enzymen t niet meer doen

10

Allemaal heel erg bedankt,

Heb vandaag de eerste taart gemaakt (joepie!) Inderdaad afgesmeerd met BC en in de vriezer gedaan (hoef ik niet de dag vantevoren alles nog te doen). Ik haal hem de dag ervoor uit de vriezer om hem dan af te werken en te versieren. Kan toch of niet??
Ik ga toch maar voor de wat veiligere opties ipv mango wegens mijn gebrek aan ervaring. Deze gevuld met bosvruchten jam en tweede laag slagroom met vanille en klopfix en rode bessen. Lijkt me lekker, beetje zurig bij al dat zoet. De tweede taart doe ik dan denk ik met perzik.

Wel leuk, taarten maken. Misschien ga ik er nog wel meer maken  ;)