1 Laatst bewerkt door dvarekamp (06-09-2010 21:10)

Onderwerp: Vraagje over voorbereidingen

Ik heb voor zaterdag een bestelling. Mn eerste!! Spannend!
Ze komen het vrijdag ophalen. Nu heb ik een vraagje over mijn plan van aanpak.
IK dacht om donderdagochtend de vullingen ( aarbeienmousse en aardbeien-yoghurt bavaroise) te gaan maken, zodat het 's middags in de koelkast kan opstijven, dan donderdagavond vullen, afsmeren en bekleden en dan vrijdag decoreren.
Kan dit?
Dan zijn de vullingen dus op de verjaardag 2 dagen "oud", is/ blijft het dan nog lekker???

Andere ideen?

"Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift."

2

Re: Vraagje over voorbereidingen

ik zelf zou donderdag de vulling maken en vrijdag de taart vullen en bekleden. Ik vind persoonlijk dat als je de vulling al woendag maakt hij toch niet echt vers is, zaterdag is hij dan al 3 dagen oud....

veel plezier met je opdracht  :)

3

is denk ik prima hoor. je zou de cake gevuld en al langer van te voren wel kunnen invriezen -dat doen ze bij banketbakkers zelfs. maar dan heb je alsnog het probleem dat als je hem donderdag laat ontdooien zij tegen de tijd dat ze de taart aansnijden evengoed de cake een dag of 2 oud is. je kan met wat siroop de taart wat vochtiger maken. dat scheelt ook altijd, ga je biscuit bakken?
groetjes, monica

4

lauraF schreef:

ik zelf zou donderdag de vulling maken en vrijdag de taart vullen en bekleden. Ik vind persoonlijk dat als je de vulling al woendag maakt hij toch niet echt vers is, zaterdag is hij dan al 3 dagen oud....

veel plezier met je opdracht  :)

bedankt voor je reactie!
Ik heb ook het plan om donderdag de vulling te maken, had ik ook zo opgeschreven ;) .
Ben bang als ik vrijdag ga vullen en decoreren, dat ik misschien moet gaan haasten.... Alhoewel ik ook af kan spreken dat ze het vrijdagavond ophalen.... Dan maak ik het donderdagavond pas en dan vrijdag vullen en bekleden. Ik kijk nog ff, maar bedankt voor je tips!

5

monicak schreef:

is denk ik prima hoor. je zou de cake gevuld en al langer van te voren wel kunnen invriezen -dat doen ze bij banketbakkers zelfs. maar dan heb je alsnog het probleem dat als je hem donderdag laat ontdooien zij tegen de tijd dat ze de taart aansnijden evengoed de cake een dag of 2 oud is. je kan met wat siroop de taart wat vochtiger maken. dat scheelt ook altijd, ga je biscuit bakken?
groetjes, monica

Ik ga zelf biscuit bakken, heb er al 1 in de vriezer liggen en de andere maak ik morgen en dna in de vriezer tot donderdag of vrijdag.
Hoe doe jij het meestal? Halen ze het op op de dag dat ze het nodig hebben of ook weleens een dag eerder? En hoe doe jij het dan met vullen enz?

6

hai sorry voor late reactie, log nu pas weer in...
hm wat zou ik doen?
het ligt er helemaal aan :
* hoe groot je cake is die je wiltgaan decoreren --
* hoeveel tijd het decoreren in beslag gaat nemen
* wat voor ontwerp je hebt.

heb je de decoraties ook al klaar of maakje die vrijdag?

vind het moeilijk je te raden wat ik zou doen omdat ik niet weet wat je wilt gaan maken maar toch een beetje advies - hoop dat het je helpt:

als je bang bent dat je biscuit tegen zaterdag te droog is kan je biscuit een beetje nat maken met een simpele siroop. je kan hier ook een lekker smaakje aan geven om je vulling te complimenteren. weet je hoe je een siroop maakt? of hoe je dat gebruikt? laat me maar weten, stuur je anders wel een recept.
zo, probleem opgelost.

als je klanten vrijdag komen zou ik persoonlijk donderdag al beginnen met decoreren. in elk geval de taarten met fondant bekleden en op een koele donkere droge plek bewaren.
donderdagcohtend : vullingen maken, cake vullen en crumbcoaten - in de koelkast zetten
donderdagavond: cakes bekleden met fondant
vrijdag heb je dan vrij om te decoreren.

met zoveel suiker inje fondant of marsepein blijft je cake  donderdag op vrijdag goed!

het blijft altijd lastig met dit om echt vers gebakken cake de serveren, de buitenkant van de cake neemt nu eenmaal heel veel tijd in beslag!!{tenzij jedus een simpel ontwerp hebt voor je cake, bijvoorbeeld een paar polkadots en een strik, dan kan je alles wel vrijdag doen en donderdag avond je vullingen maken}

bij biscuit zou ik dus  wel siroop gebruiken,.
of denk eens aan een ander recept voor je taart, een zwaardere met meer boter, biscuit is vaak van zichzelf al wel een beetje droog.

nou ik hoop dat jehier wat aan hebt. succes ermee.
groetjes,monica

7

Hoi MOnica,

Wat leuk dat je de tijd neemt om me zo uitgebreid antwoord te geven!

Ik ga een stapeltaart maken van 2 lagen, 26 en 20 cm (Moest voor 25 pers zijn, dacht dat dit wel genoeg was??). Ze willen Hello Kitty.
Heb de grote hello kitty als puzzelplaatje voor bovenop al gemaakt (mn eerste!), vanavond heb ik kleine hello kitty's gemaakt voor op de zijkant oid, moet nog even kijken waar ik die ga doen.

De biscuit liggen beide al in de vriezer, mijn ervaring is dat ze dan nieut al te droog zijn. Ik dacht dat je meestal met biscuit moest wreken, omdat dit niet zo machtig is? Kan het ook met cake dan? Of wat maak jij meestal?? Ik ben net begonnen hoor vandaar.... :o
Wat bedoel je met siroop, doe je dat over je cake voordat je vulling erop smeert, als een soort onderlaagje? Wordt je cake danniet soppig??
Wat voor siroop gebruik je hiervoor?

Mijn plan was eigenlijk gelijk aan wat jij aangeeft, donderdag ochtend vulling maken (aarbeienmousse en aarbeien-yoghurt bavaroise), 's avonds vullen, afsmeren en bekleden en dan vrijdag decoreren.

Ik ben nog niet zo snel met decoreren, dus heb daar wel ff tijd voor nodig! ;)  Ik wil rondom de beide taarten een rand van balletjes of een gedraaid koord doen. Verder nog her en dar wat hartjes en balletjes in het thema.
Wat denk je hiervan? Wordt het niet te veel marsepein dan??? Of te druk?

Sorry veel vragen!! Maar jij bent wel iemand waar ik veel van kan leren en ik ik vind het super dat je de tijd neemt om te reageren!

8

hai, nou je planning klinkt helemaal goed! ik was bang dat je pas al je decoraties vrijdag ging maken, maar als je taartjes al gebakken en veilig in de vriezer liggen en ook al 80% van je decoraties hebt gemaakt vind ik dat je een hele goede planning hebt! jij hebt toch echt geen advies meer nodig!!! :) dat doe je heel goed.

biscuit wordt inderdaad heel graag gemaakt en gegeten, dat is prima! ik  maak zelf graag vanille of choc cake, dat is wat zwaarder en romiger en voller, maar ik ben nu eenmaal iemand die alles wat met boter en romig en zwaar lekker vind! haha

siroop is super super easy te maken, zelfde hoeveelheid suiker met water laten smelten.. je kan er een smaakje aan toevoegen, hierbij een recept, met frambozen likeur, maar dat kan je ook weg laten.
Framboos Siroop
Ingredienten:
•    100 g suiker
•    100 ml water
•    100 ml framboos eau-de-vie
Methode:
1.    Combineer de suiker met kokend water in een vuurvaste schaal en roer tot de suiker gesmolten is. Roer de eau- de- vie erdoor. Laat het afkoelen.

Doop een kwast in de siroop en verdeel de siroop door eigenlijk alleen de cake op elk plekje lichtjes lichtjes met de kwast aan te raken. Deze handeling noemen we tempereren. Dus voordat je je vullingen op de biscuit smeert maak je alle lagen een beetje nat met de siroop.

Zo voorkomt je dat de cake niette droog is op zaterdag.

Je ontwerp klinkt leuk hoor! Ben heel benieuwd! Succes ermee.

xMonica

9

Bedankt voor je recept.
Nu is het voor een kinderverjaardag, dus kan geen drank gebruiken. Of kan deze siroop wel?
Kan ik het ook maken met iets van vruchten zonder drank??

Zodra den taart klaar is, zet ik de foto er wel op. Ben benieuwd wat je ervan vindt!

Groetjes, Debby

10

:) ja kanook - hier een vruchtensiroop voor de kindjes:

Aardbeien Siroop
Ingredienten:
350 g verse, gewassen en uitgelekte aarbeien
100 g suiker
100 ml water

Methode:
1.    Pureer de aardbeien
2.    Combineer de suiker met het kokende water in een vuurvaste schaal en roer tot de suiker gesmolten is. Voeg de aardbeien puree toe. Zeef en laat het afkoelen.

Tadaa en klaar! :)

x m

11

Hoi Monica,

Bedankt voor je recept voor siroop, echt top!! Heb het meteen gemaakt! Wat makkelijk zeg!! Leuk! Kan ik het lang bewaren?? heb nog een heel bak over!

Nou hier is het resultaat. Niet helemala zoals ik wilde, maar goed. Hij is niet erg netjes, zakte in tijdens het vullen.... Zal je altijd zien he, wanneer je eht niet voor jezelf doet gaat het fout!

Touw draaien vind ik erg lastig, krijg het nooit mooi voor elkaar, breekt snel enz.

Heb je nog op/ aanmerkingen en tips voor me?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XNQAVOMG.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8MPCOVGA.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-P6VDIEYH.jpg

12

:) heel erg mooi geworden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
thanks voor het laten zien was al nieuwgierig geworden!

hm tip, dunno vind hem namelijk echt practhig! je kan ook ipv touw draaien gewoon mooie druppeltjes/pareltjes spuiten met royal icing langs de rand, gaat heel snel! : )

las inderdaad al van je vulling-- ik zie er overigens helemaal niets van terug. vonden ze de taart ook lekker?

xx m

13

Bedankt voor je reactie!!

Leuk dat je hem leuk vind, dank je wel!
De mensne die hem kregen vonden hem prachtig en erg lekker. De vulling was lekker fris, dus het was allemaal niet te zoet.
Kreeg van hun alleen de tip (haar man is ooit banketbakker geweest) om het karton van de bovenste taart om te draaien, want toen ze de bovenste taart eraf haalde zat hier de marsepein van de onderste taart aan vast geplakt.... Dus dat neem ik mee voor de volgende keer.

Verder heel veel positieve reacties gehad van collega's, vrienden enz. En alweer bestellingen, dus das leuk!!! Erg motiverend!!

Royal icing heb ik nog maar 1 keer mee gewerkt (als "lijm"gebruikt bij een strik), vind het lastig om dit te gaan doen. weet namelijk niet zo goed welke spuitmoindjes ik het beste kan gebruiken en hoe dit werkt.... Moet nodig wat workshops gaan volgen ;) !! Ik heb mn eerste cursus pas in oktober (basiscursus taart decoreren van taart op maat).
Maar wat sneller een rand maken is wel welkom, het rollen van die touwtjes is echt heel frusterend :x !! haha

Heb jij tips? Hoe dik moet RI zijn, welke spuitmondjes zijn goed om aan te schaffen als basis enz. Misschien weet je een leuke cursus voor me? Wordt RI eigenlijk hard, net zo hard als bijv van die decoratiesnoepjes?
Weet jij nog een leuke cursus/workshop?

Ik wil ook zo'n sugarcraft gubn aan gaan schaffen, daar kan ik dan evt ook beter touwtjes mee maken.

xx debby

14

hai debby! ooo jee, was de klant een banketbakker? wat een pressure  :lol:  haha kritische klant, dus extra groot compliment als hij alles lekker vond. hij is natuurlijk ook de eerste die begrijpt hoeveel werk in zo'n taartje gaat zitten!

met deze hobby/job is het inderdaad zo :oefening baart kunst. sommige mensen zijn wel natuurtalenten - en kunnen zo al heel goed modelleren of met royal icing werken de eerste keer. ik ben er daar dus niet een van haha!
dus workshops en veel thuis oefenen voor mij ook. ik weet zo uit mijn hoofd in nederland geen workshop maar ik denk wel dat je dit op het forum kan vinden! of even vragen, veel dames hier geven workshops dus gewoon even vragen, is ook wel heel gezellig om medetaartenbaksters te ontmoeten!

good luck met alles! xx monica