1

Onderwerp: help! Koekjes worden toch zacht!

Hallo allemaal,

Ik heb alle topics goed doorgespit, ik moet voor over drie weken 150 koekjes bakken en versieren met fondant voor een opdracht. Heb ik ze afgelopen donderdag gebakken en vrijdagmiddag versierd, en toen proefden we er eentje om te kijken of het goed ging, maar ze zijn nu al zacht! Wat heb ik fout gedaan of hoort dat? Ik heb ze in een taartdoos gelegd met elke keer een laag zilverfolie ertussen en op elke laag een handvol rijst.
Of blijven koekjes sowieso niet knapperig als je ze met fondant bekleed? Ze smaakten niet vies hoor, maar ze waren wel wat zacht. Iemand een ideetje? Anders moet ik ze 2 dagen ervoor maken en dan word ik er denk ik toch druk mee, en er stond in de topics dat ze goed bewaard wel 4 weken goed zouden blijven en dit is maar drie dagen eigenlijk.
Alvast bedankt!

groetjes,

Carola

2

Re: help! Koekjes worden toch zacht!

kan je de koekjes en fondant niet apart bewaren en ze er op het laatste moment opleggen? Ik heb helaas geen ervaring met fondant op koekjes.... Als ik koekjes in de koektrommel bewaar (met RI) doe ik er altijd een suikerklontje bij tegen het uitdrogen, maar dan droogt je fondant misschien weer uit.....

3

Hallo Willeke,

Bedankt voor je reactie! Ik weet het niet, het is wel veel, 150 stuks, en dan op het laatste moment pas erop leggen?? Ik heb nu samen met mijn moeder maar do/vrij/za voor de opdracht maar vrij gepland, inderdaad zijn de ongedecoreerde koekjes wel knapperig nog! En ik had rijst in de doos omdat ik geen suikerklontje had en suiker zo'n knoeiboel word denk ik!  :D
Wat had je op je blogje trouwens een ontzettend schattig zingende Joëlle zeg! :Y

groetjes,

Carola

4

Het is normaal dat de koekjes eerst zachter worden. Dit komt doordat het vocht niet uit de koekjes weg kan door de laag fondant en in de koek trekt, hierdoor wordt je koekje vochtig.
De eerste keer dat ik koekjes maakte (ik doe het met icing) had ik het ook.

Nu bak ik eerst mijn koekjes, die laat ik minstens 4 dagen drogen. Dan ga ik ze pas decoreren, weer goed laten drogen. Pas als het helemaal goed uitgehard is, zijn je koekjes ook lekker knapperig. Eigenlijk is het hoe langer de koekjes liggen, des te lekkerder ze worden.

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014

5

Dank je wel Marjolein, dus ik hoef ze niet alle 45 nu zelf op te eten?  :lol:  Ik heb er al 45 versierd namelijk. Dus gewoon doorgaan en dan komt het goed?

groetjes,

Carola

6

Carola schreef:

Dank je wel Marjolein, dus ik hoef ze niet alle 45 nu zelf op te eten?  :lol:  Ik heb er al 45 versierd namelijk. Dus gewoon doorgaan en dan komt het goed?

groetjes,

Carola

Nou, ik geloof niet dat precies is wat Marjolein bedoelt. Ze zijn nu toch als zacht? Dan worden ze niet meer zo lekker knappering. Je hebt ze toch niet eerst een aantal dagen laten drogen?

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek

7

De koekjes hebben 2 dagen gedroogd en de fondant dan nu drie. Dus dacht ik dat ze dan met een dag of twee gedroogd waren, maar dat heb ik dus mis? Jammer, moet ik ze toch opeten en overnieuw beginnen!  :lol: Ik heb ze pas nodig voor 26 september hoor, dus ik heb nog best tijd om het overnieuw te doen.
Maar dus beter om het juist niet op het laatste moment te doen, want ze worden lekkerder als ze langer liggen begrijp ik, dus zeg maar maandag fondant erop als ik ze zondags nodig heb?

Carola

8

Carola schreef:

Hallo Willeke,

Bedankt voor je reactie! Ik weet het niet, het is wel veel, 150 stuks, en dan op het laatste moment pas erop leggen?? Ik heb nu samen met mijn moeder maar do/vrij/za voor de opdracht maar vrij gepland, inderdaad zijn de ongedecoreerde koekjes wel knapperig nog! En ik had rijst in de doos omdat ik geen suikerklontje had en suiker zo'n knoeiboel word denk ik!  :D
Wat had je op je blogje trouwens een ontzettend schattig zingende Joëlle zeg! :Y

groetjes,

Carola

heb ik ook gelijk weer wat geleerd van alle reacties! Wat grappig dat je m'n blog volgt! Ja, het is een echt zangeresje, die dochter van ons!

9

Inderdaad niet op het laatste moment doen. Maar goed, met fondant weet ik toch iets minder hoe het werkt hoor...ik werk eigenlijk altijd met icing. En daarbij weet ik dat het gewoon heel goed werkt op de manier zoals ik je beschrijf..

Zou willen dat je dé tip zou kunnen geven...

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014