1

Onderwerp: Is mijn kapsel gelukt?

Hallo allemaal!

Ik heb zojuist mijn eerste kapsels ter wereld gebracht! Pfff, wat een bevalling... Hier volgt een lang verhaal met een kort vraagje aan het eind  :D

Mijn eerste kapsel: 3 cm hoog en bruin met allemaal grote bellen bovenop, en een bolling. Na langdurig spitten op het forum kwam ik tot de conclusie dat ik er niet genoeg lucht in had gekregen, en dat het kapsel te veel hitte om de oren had gekregen. (had de oven voorverwarmd, en toen 140-160-180 gedaan)

Tweede kapsel: al een stuk beter! Dit keer 6 cm hoog, mooi kleurtje, gelijkmatig gerezen en geen bellen. Ik heb de staafmixer aan de kant gegooid (Lekker dom, dan krijg je er dus nooit lucht in) en mijn heeeeeele ouderwetse bruin/oranje handmixer tevoorschijn getoverd. Ik heb de warme eieren eerst 3 min gemixt, toen het hele beslag 10 min hoog en 2 min laag. Bakpapier in de 26cm springvorm, en in koude oven gezet, met 13 min 140, en uiteindelijke nog 36 min op 160. Mijn plan was om hem na 13 min op te schroeven naar 180, maar ik durfde het niet  :) Ik heb trouwens de biscuitmix van de webshop gebruikt, en dan 330 gram mix, 5 (warme) eieren en 33 ml (warm) water.

Mijn vraag is nu: 6 cm lijkt me nog niet erg hoog, kan ik nog iets veranderen om hem hoger te laten rijzen? Of moet ik er gewoon meer mix in doen?

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JSZI6PTB.jpg

Bedankt voor jullie hulp! Dit forum met al zijn wijze raad is nu al van onschatbare waarde voor mij!

2 Laatst bewerkt door Taartenmarie (04-09-2010 12:50)

Re: Is mijn kapsel gelukt?

Ik doe een moord voor een kapsel van 6 cm hoog. Krijg ze met moeite 5 cm hoog. Ja de enorme bol die er op zit is wel 9 cm hoog maar die moet ik er af snijden en dan blijft er 5 cm over... :s
Maar goed, lekker dik vullen dan komt ie wel op 7-8 cm in totaal.
Maar goed aan mij heb je dus niks want kapsels bakken is niet mijn specialiteit. Ik vind 6 cm  :thumb:

Trouwens nog een vraagje: waar is rand van je taart gebleven? Heb je die er af gesneden of is 'ie zo uit de oven gekomen?

Life is what you bake it.

3

ja hoor, komt net kijken en komt dan met zo'n kapsel tevoorschijn!
Wil je ons jaloers hebben of zo? :lol:

Ik mis ook de rand maar verder is het een perfect kapsel.
Deze kun je toch zeker 2x doorsnijden en vullen, dan wordt je taart toch al wel zo'n 8cm. hoog.
Nog hoger geeft vaak problemen met bekleden en aansnijden.
Taarten zoals de meesten van hier ze maken zijn vrij machtig en daar worden kleine stukjes van gesneden (zo'n 25 a 30cm²), en dan valt een hoog stukje heel snel om op het schoteltje.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

volgens mij komt dat door het bakpapier.

Groetjes Natasja!

5

Op de rand na, ziet het er zeker wel goed uit, hoor. :Y

Zelf mix ik mijn (warme) eieren eerst 10 min en volg daarna pas de aanwijzingen op het pak.

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

6

O, haha! De hoogte is dus wel in orde begrijp ik  :) Maar ik las weleens van 8 of 10cm, dus ik begon een beetje aan mezelf te twijfelen...

En inderdaad komt de rand door het bakpapier, toen ik die eromweg haalde, kwam het kapsel er zo onder tevoorschijn. Klopt dat niet? En dat bakpapier was dus uiteindelijk niet echt nodig, want hij kwam absoluut niet boven de rand van de springvorm uit, haha! Of zou het bakpapier ervoor gezorgd hebben dat hij aan de randen mooi kan rijzen en niet aan de wand vastplakt? Dus toch maar niet weglaten volgende keer? Vragen, vragen....  :)

7

ik weet niet of het bakpapier ervoor heeft gezorgd dat je biscuit zo mooi regelmatig is gerezen maar als je je springvorm invet en met bloem bestrooit zou je biscuit ook niet mogen kleven.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

Taartenmarie schreef:

Ik doe een moord voor een kapsel van 6 cm hoog. Krijg ze met moeite 5 cm hoog. Ja de enorme bol die er op zit is wel 9 cm hoog maar die moet ik er af snijden en dan blijft er 5 cm over... :s
Maar goed aan mij heb je dus niks want kapsels bakken is niet mijn specialiteit. Ik vind 6 cm  :thumb:

Trouwens nog een vraagje: waar is rand van je taart gebleven? Heb je die er af gesneden of is 'ie zo uit de oven gekomen?

Die bol komt waarschijnlijk doordat je oven te heet staat. Als je hem minder heet zet zal je biscuit waarschijnlijk egaler rijzen en dus in zijn geheel wat hoger worden.

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

9

Hoi,

Ik hoor iedereen hier over warme eieren etc...
Ik gebruik nooit warme eieren...

Ik doe:
330 gram Mix
5 Eieren
33 ml Water

8 minuten mixen op de hoogste stand en dan 2 minuten op de laagste
Dan in de Oven 35 - 40 minuutjes op 160 graden en dan heb je een Top kapsel....

Gebruiken jullie geen Mix.... Maar maken jullie Moskovische gebak met eieren splitsen etc...

Mijn Kapsel ziet er zo uit

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZMYZO6WT.jpg

www.fedors.nl  Kijk eens rond op de website en plaats een reactie of meld je aan voor de nieuwsbrief.. Veel verstand van Airbrush...

10

Suikertaartjes-Suuz schreef:
Taartenmarie schreef:

Die bol komt waarschijnlijk doordat je oven te heet staat. Als je hem minder heet zet zal je biscuit waarschijnlijk egaler rijzen en dus in zijn geheel wat hoger worden.

Ik heb het opgegeven om naar verklaringen te zoeken voor mijn mislukte kapsels. Ik heb gewoon een spastische oven, dat ding leidt helemaal zn eigen leven en trekt zich niks aan van het aantal graden waar je 'm op instelt. Ik bak tegenwoordig zonder voorverwarmen anders is het helemaal een drama. Nog 4 weekjes en dan krijg ik mn superdeluxe ATAG oven...
Met daaromheen een hele mooie nieuwe keuken  :D

Life is what you bake it.

Oh, dat is fijn!! Zet je wel een foto neer van je eerste taartje met een goeie oven??

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

12

Ik gebruik de mix en mijn kapsels worden.... :o ... 8 cm. Oven op constant 160 gr. Mijn eieren zijn niet warm maar gewoon op kamertemperatuur. Verder doe ik alleen op de bodem bakpapier, nadat ik de hele bakpan heb ingevet. De zijkant hoort er net als de onderkant uit te zien, met een dun korstje dus. De bovenkant van jouw kapsel is mooi gelijk, vind ik. Bij mij zit er meestal een bollinkje op, die wel weggaat wanneer ik 'm omkeer.

13

hihihi..beetje melig, wilde eerst antwoorden met: hoe weet ik nou of je haar goed zit? ;)

Maar volgens mij is je kapsel prima! Mijn kapsels zijn net als bij Esther ongeveer 8 cm en doe precies hetzelfde als zij..oh nee toch niet: ik doe: 13min op 150, 13 min op 165, 13 min op 175

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

14

Heb je nou vaker een grote bol bovenop je kapsel, laat hem dan ondersteboven drogen! Je onderkant wordt dan de bovenkant en hoef je ook niets meer weg te snijden en worden je kapsels mooi hoog  :thumb:

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

15

Haha Judy! Ik had die betekenis nog helemaal niet door!!  :D Grappig!