Onderwerp: Mislukte taarten, help!
Hoi hoi, toch maar even hier een post maken dan. Beginnend taarten bakkertje hier. Tot nu toe al een aantal taarten weg kunnen gooien en ik word er gek van.
Mijn probleem :
Ik neem een recept uit het Planet Cake boek, white chocolate mudcake. Volg het compleet, giet het in een anti-aanbak springvorm, netjes ingevet en bekleed met bakpapier. Zet het in mijn hetelucht oven en vervolgens wordt de bovenkant van de taart al snel hard, zonder echt super bruin te worden, gewoon hard, binnenkant niet gaar. Zat een raar groot gat in de onderkant, alsof de taart naar binnen toe was ontploft, net een krater.
Poging 2, 3, 4. Hetelucht uitgezet, gewone boven-beneden verwarming, weer proberen, zelfde probleem. Temperatuur naar beneden, zelfde probleem. Ander recept (kan niet mislukken zeggen ze dan) zelfde probleem, maar dan zonder de krater. Alle ingredienten zijn op kamertemperatuur, ik mix niets langer dan aangegeven op het recept en toch gaat het mis.
Net een nieuw recept geprobeerd, op 150C 2 uurtjes in de oven. Taart in de oven deed eigenlijk niets. Bovenkant kleurde langzaam goudbruin, maar werd weer hard, rest van de taart niets. (misschien omdat de toplaag hard wordt?) Kwam totaal niet omhoog, taart kwam uit de oven zoals hij erin ging. Net zo hoog, volgens de prikker zelfs gaar, maar rauw op die kleffe compacte manier, niet vloeibaar.
Temperatuur in oven gemeten, die trouwens een jaar oud is pas, en de temp is zoals aangegeven wordt op de oven. Dus ligt het waarschijnlijk aan het mengsel zelf...misschien, denk ik, geen idee.
Ik snap er helemaal niets meer van. Wie kan mij helpen?