1

Onderwerp: Mislukte taarten, help!

Hoi hoi, toch maar even hier een post maken dan. Beginnend taarten bakkertje hier. Tot nu toe al een aantal taarten weg kunnen gooien en ik word er gek van.

Mijn probleem :
Ik neem een recept uit het Planet Cake boek, white chocolate mudcake. Volg het compleet, giet het in een anti-aanbak springvorm, netjes ingevet en bekleed met bakpapier. Zet het in mijn hetelucht oven en vervolgens wordt de bovenkant van de taart al snel hard, zonder echt super bruin te worden, gewoon hard, binnenkant niet gaar. Zat een raar groot gat in de onderkant, alsof de taart naar binnen toe was ontploft, net een krater.

Poging 2, 3, 4. Hetelucht uitgezet, gewone boven-beneden verwarming, weer proberen, zelfde probleem. Temperatuur naar beneden, zelfde probleem. Ander recept (kan niet mislukken zeggen ze dan) zelfde probleem, maar dan zonder de krater. Alle ingredienten zijn op kamertemperatuur, ik mix niets langer dan aangegeven op het recept en toch gaat het mis.

Net een nieuw recept geprobeerd, op 150C 2 uurtjes in de oven. Taart in de oven deed eigenlijk niets. Bovenkant kleurde langzaam goudbruin, maar werd weer hard, rest van de taart niets. (misschien omdat de toplaag hard wordt?) Kwam totaal niet omhoog, taart kwam uit de oven zoals hij erin ging. Net zo hoog, volgens de prikker zelfs gaar, maar rauw op die kleffe compacte manier, niet vloeibaar.

Temperatuur in oven gemeten, die trouwens een jaar oud is pas, en de temp is zoals aangegeven wordt op de oven. Dus ligt het waarschijnlijk aan het mengsel zelf...misschien, denk ik, geen idee.
Ik snap er helemaal niets meer van. Wie kan mij helpen? :)

2

Re: Mislukte taarten, help!

Vreemd..

En je hebt de recepten echt tot op de letter gevolgd?
Oven voorverwarmd?

Stomme vragen hoor, maar ik zit gewoon ff mee te denken...

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

3

waar heb je hem staan precies in midden van de oven? en doe je misschien niet te vaak kijken dus de deur open want dat is ook niet bevordelijk .

4

Ik bak eigenlijk alleen mudcakes met melk- of pure chocolade, maar mijn ervaring is dat het sowieso een compacte, vrij kleffe cake is, dat is juist het lekkere ervan :) Een gat/krater herken ik niet.... Wat ik wel herken, is de harde bovenkant (hoort erbij), dat hij nauwelijks rijst (dit is een compacte cake, rijzen doet hij weinig) en dat het erg lang duurt voor de taart gaar is. Het kan rustig een half uur tot een uur langer duren dan in het recept staat voor hij echt gaar is. Gewoon opnieuw de oven in voor een 30-60 min komt bij mij regelmatig voor :D

Ik denk dus dat je laatste poging bijna geslaagd was, dat je hem alleen nog even terug in de oven had kunnen terugzetten.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

5

Bedankt voor de reacties!
Ja de oven zet ik eigenlijk aan zodra ik begin met mijn bakbui hehe
En ik open de oven ook niet te vaak, eigenlijk alleen vlak voordat of nadat de baktijd is verstreken om te kijken hoe het gaat. En hij staat echt precies in het midden van de oven. Nou ja, zover ik dat kan bepalen natuurlijk ;)

Okay ik ga het vandaag nog een keertje proberen dan en zal hem gewoon in de oven laten. Ik had verwacht dat hij iets omhoog moest komen, ook omdat je het bakpapier zo'n 2-4cm boven de rand van de vorm uit moet laten komen. Of heeft dat een andere reden? Nogmaals, dit is allemaal nieuw voor mij :) De taart klinkt inderdaad lekker en ziet er op de recepten ook geweldig uit. Toch maar weer stap voor stap checken of ik iets verkeerd heb gedaan, of misschien dat mijn laatste poging inderdaad een stap in de goede richting was.
Nogmaals bedankt voor de hulp zover, het kan erg frustrerend zijn als het bakken mislukt.