1

Onderwerp: HELP! Black Magic Chocolate Cake ruikt naar ammoniak!

HELP-HELP-HELP!!!

Ik haalde vol verwachting 5 minuten geleden een heerlijk bijna zwarte cake uit de oven, maar nu ruikt hij helemaal naar ammoniak, naar de baking soda. Ik weet zeker, dat ik maar 9 gram erbij heb gedaan (tenzij mijn digitale weegschaal kapot is).
Wat heb ik fout gedaan? Ik heb alle droge bestanddelen ook eerst door elkaar geroerd, voordat ik het natte mengsel erbij heb gedaan.

Trekt deze geur nog weg? Zit er nu ook een ammoniaksmaak aan de cake? Zijn er soms verschillende soorten baking soda??

www.wenskoekjes.nl voor koekjes naar wens en workshops!
Groetjes, Wendy

2

Re: HELP! Black Magic Chocolate Cake ruikt naar ammoniak!

Dan zou ik eerst echt proeven voordat ik er een taart van zou maken...

Groetjes, Linda

3

Ik denk dat het wel wegtrekt....

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

4

Ik weet wel dat als je er te veel baking soda in doet dit een heeeeele gore smaak geeft :S ik zou dus zeker even proeven van te voren... (een stuk van de onderkant snij je meestal toch af he?!) 9 gr. lijkt me indd niet te veel maar als hij zo gek ruikt...

5

Tom Poes schreef:

Ik denk dat het wel wegtrekt....

Verrek.... ik denk dat je gelijk hebt! Nu ruik ik niks meer!
Ik heb van het recept voor 24cm een 20cm-taartje en 10-cm taartje gebakken. De 20 moet de diepvries voor binnenkort maar van de 10 maak ik een klein taartje voor mezelf en een vriendin die komt koffie drinken. Mooie gelegenheid om te testen of de ammoniaksmaak ook weg is. :lol:

Groetjes, Wendy

6

De recept heb ik echt heeeeeeeel vaak gebakken... en nog nooit zat er een ammoniak geur aan :S 

Wat voor soda heb je gebruikt???

7

Canadesje schreef:

De recept heb ik echt heeeeeeeel vaak gebakken... en nog nooit zat er een ammoniak geur aan :S 

Wat voor soda heb je gebruikt???

Ik heb het baksoda gebruikt, wat ik hier in een bakwinkel heb gekocht. Het is ammoniumbicarbonaat. Inmiddels ben ik er achter, dat ik dat beter kan gebruiken voor kleinere massa's, zoals koekjes. Natriumbicarbonaat is denk ik het baksoda wat jij gebruikt, Canadesje? Ik heb het nog nergens gevonden, maar dat wil ik de volgende keer gebruiken.

Ik moet zeggen, uiteindelijk is de geur weggetrokken. Het voordeel van deze cake is, dat hij een beetje smeuiig is en daarom niet snel droog wordt. Ik heb hem dus gewoon drie dagen op het aanrecht laten staan luchten. Maar ik durf hem toch niet zo goed in zijn geheel met fondant te bekleden, omdat ik hem dan weer helemaal "inpak" en ben bang, dat daar de geur van terug komt, daarom wil ik er cake-pops van maken. Als ze gelukt zijn, (want dat wordt mijn eerste poging), vinden jullie ze vanzelf terug op het forum.

Ik heb natuurlijk zelf al een stuk geproefd...hij is heeerlijk, Canadesje!! Bedenkt voor het recept en het meedenken!

Groetjes, Wendy