1

Onderwerp: Wanhoop nabij. Afzakkende randen bij hartvormig biscuit

Goeiemiddag ladies!

Na een tweetal succesvolle oefensessies met mijn nieuwe hartvormige PME bakblik, moet ik nu een kapsel bakken voor een bruiloft. Inmiddels ben ik aan exemplaar nummer 7 toe en tot mijn verbijstering hebben alle kapsels nu ineens in meer of mindere mate last van wat jullie op de foto zien:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PO3JQFG6.jpg

De randen van vooral de ronde vormen bovenaan zijn steevast centimeters lager dan de rest van het kapsel (die voor het overige best strak is). Als ik dit bij een ander zou zien zou ik denken: beslag niet goed in de hoeken en rondingen gepropt. Maar het gekke is: hoe meer aandacht ik daaraan besteed, hoe erger het lijkt te zijn na het bakken.

Ik doe alles precies hetzelfde als voorheen: bodem bekleden met bakpapier, bakpapier licht vastplakken en insprayen met bakspray. Rest van het bakblik ook. Precies dezelfde hoeveelheden en baktijden.
Ik sta voor een raadsel en kan inmiddels wel janken als ik bedenk dat dit nooit mooi strak te bekleden is. Want zoveel verschil is niet te maskeren met botercreme, toch? Heb al wel gedacht aan opvullen met wat fondant, maar weet dan eigenlijk niet goed hoe ik dat moet doen.

Heeft een van jullie nog een idee waardoor dit komt? Mijn oefenkapsels met deze vorm waren gewoon strak. Toen gooide ik het beslag gewoon in de vorm, maakte het glad met een lepel en dat was dat. Maar ook op die manier lukt het nu ineens niet meer.

Ik hoop zo dat iemand nog wat zinnigs kan zeggen hierover?
Alvast bedankt.

2 Laatst bewerkt door Doran (29-08-2010 14:28)

Re: Wanhoop nabij. Afzakkende randen bij hartvormig biscuit

omdraaien? en anders evt rechtsnijden dus de bolling erafsnijden.

Verder geen tips sorry

Heroin is sooo passé, it's CAKE at the moment!

ik draai me kapsel zo wie zo altijd om
dus de onderkant word de boven kant en dan zijn die randen altijd strak

de onderkant kan je dan altijd wel goed opvullen met botercreme

eet gezond..... eet een.....taartje

4

Dit is al de onderkant, ik draai mijn kapsels ook altijd om. Vandaar ook het verhaal over de hoeken v/h bakblik opvullen. En 2,5 cm opvullen met botercreme, volgens mij gaat dat toch niet lukken (nog los van de vraag of het lekker is).

Maar toch bedankt.

5

Probeer het eens met het bakblik in te vetten met boter. Volgens mij heb ik wel eens eerder gelezen dat de bakspray de boosdoener is.

Groetjes, Elly

6

Daar heb ik inderdaad ook wel eens over gelezen, maar dat waren dan volgens mij vooral loslatende randjes aan de onderkant. En het rare is dan toch wel dat het voorheen met spray wel goed ging.
Maar...het is het proberen waard, ik noteer het even. Bedankt!

(Invetten met boter en dan daarna nog licht bestuiven met bloem, heb ik dat goed?)

7

Bestuiven met bloem deed ik tot voor kort nooit, maar mijn bisquits waren altijd wat vettig aan de buitenkant, als je bestuift met bloem is dat een stuk minder heb ik onlangs gemerkt.

Groetjes, Elly

8

ik denk idd ook dat het door de spray komt, ik had het laatst ook bij een ronde vorm, dan heb je te dik gesprayd..

Groetjes, Dorothea.

je kunt de spray gewoon blijven gebruiken :Y
na het sprayen even met een keukenpapiertje langs de hoeken/randen, spray weghalen dus, en dan direct je beslag erin.
Anders zakt de spray naar beneden en moet je het weer weghalen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

10

Ja, ik spray inderdaad sowieso altijd pas direct voordat de mix erin gaat. Goh, ik heb dit nog nooit gehad en gebruikt altijd spray en ik was er echt van overtuigd dat dit een kwestie was van beslag die op een of andere manier gewoon niet in die hoeken komt bij het vullen van de vorm :s .
Morgen ga ik de keukenpapiertip eens proberen en anders toch eens insmeren met boter en bestuiven met bloem.
Nog een vraag dan: ik heb altijd een hekel aan smeren met vaste boter, bij ovenschotels e.d. doe ik dat altijd met vloeibare boter. Kan dat hierbij ook?

Bedankt voor het meedenken tot zover! :thumb:

11

Ik gebruik ook altijd vloeibare boter.

Groetjes, Elly

12

er staat op de spray, dat het een minuutje moet intrekken...

Groetjes, Dorothea.

13

Dot, je bedoelt dat ik de spray misschien te kort van tevoren in het blik spuit? Maar krijg je daar dan echt zo'n stuk ontbrekend biscuit van denk je?
Ik ga het beide maar eens proberen, boter + bloem en nog een keer met spray, iets langer tevoren spuiten en dan het keukenpapiertje. Duim voor mij  :D

14

Zal even een tussenstand geven: biscuit gebakken en blik ingevet met bloem en boter (wat een zooi geeft dat) en ik heb een kapsel met rechte randen!!! Yiehaa.
Zitten wel hier en daar gaten in, zoals bij een kaas. Dat heb ik dan met spray nooit, maar dit is wel goed af te smeren met botercrème.

O wat ben ik blij! :)

15

Ik doe ook altijd bloem in mijn vormen en het hoeft geen zooi te geven hoor. Een hoopje bloem in het midden op dat bodem, even schudden zodat de bodem bedekt is en dan de vorm kantelen en boven de gootsteen rondgaan. Het restant valt in de afwasbak.