1

Onderwerp: HELP; Biscuit ei-, melk-, lactose-, pindavrij!!

Waarschijnlijk ben ik al de zoveelste, maar ik zou graag een luchtig biscuit willen maken zonder ei, melk, lactose en pinda.....

Ik lees vanalles over cakes, maar het gaat mij echt om een biscuit.
En hoe zit dat met spa rood of toevoeging van banaan.

Wie kan mij helpen???

2

Re: HELP; Biscuit ei-, melk-, lactose-, pindavrij!!

Volgens mij kun je hiervoor wel een recept gebruiken voor een veganistische taart. Ik heb onlangs een veganistische bruidstaart gemaakt met chocladerecept zonder ei, melk, lactose of pinda en had deze in overleg gevuld met verse aardbeien.
Voor de vulling en de afwerking, kun je dan wel lactosevrij slagroom kopen, merk Minus L te koop bij de C1000 (niet te vinden bij de AH).

Facebook fanpagina: Julie's Taarten

3

ook niet elke C1000 heeft het  :s

Wij zochten het laatst ook, maar niet gevonden

4

Plus heeft volgens mij ook het eea van minus L.

5

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=74530

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

6

Heb onderstaand recept geprobeerd van de ingezonden recepten pagina:

Cake zonder eieren
225 gram zelfrijzend bakmeel
50 gram custardpoeder
merg uit 1 vanillestokje of 2 zakjes vanillesuiker
225 gram witte basterdsuiker
225 gram boter
1 dl. melk
snuf zout

Heb voor variatie gekozen om de melk te vervangen door spa rood

Alleen ik kon met mijn taart frisbeeen :(
Wat doe ik fout?

7

Ik vind het topic zo intresant dat ik me maar heb aangemeld. Mijn zoontje heeft een eier, melk, lactose en vis allergie. Binnenkort wordt hij 1 jaar en dat wordt dus taart bakken.

Ik heb eigenlijk geen idee wat je fout hebt gedaan. Wat ik wel weet is dat je bij de Sorgente eivervanger kan bestellen. Op die manier kan je toch ei toevoegen aan je recept. Ook voor melk zijn vervangers te vinden. Denk bijvoorbeeld aan sojamelk. Mocht het voor een klein kind zijn dan drinkt deze vast en zeker speciale melk. Volgens mijn diëtist kan je die melk ook gebruiken om mee te bakken. Je moet het dan op dezelfde manier aanmaken als voor een gewone fles. Verder moet je uitkijken dat er in boter geen lactose of koemelk zit. De enige die bij mijn weten vrij daarvan is zijn de vloeibare varianten van blue band of gebruik jij een andere?

Op zoek naar leuke taartspulletjes? Kijk vanaf nu op mijn site:www.specialetaartjes.nl/webshop. Spulletjes zijn ook af te halen in Eindhoven

8

@Gitty

Ik gebruik boter van Wajang.
Mijn dochter wordt 1 en ze gebruikt nu Neocate voeding (deze is gemaakt van aminozuren)

Ik denk dat ik een ander recept ga proberen, dan ga ik banaan gebruiken als eivervanger....

Ik laat het hier wel weten als het is gelukt.

9

Heb van het volgende recept een cake gemaakt.
Hij smaakt naar banaan omdat ik de ei vervangen heb door banaan, maar het is super geworden:

Het recept:
2 rijpe bananen
200 gr Margarine (Wajan)
200 gr witte basterdsuiker
200 gr bloem
0.5 gr bakpoeder
175 ml water

Banaan met beetje water schuimig kloppen
Margarine en suiker glad roeren
Margarinemengsel en banaanmengsel en bloem en bakpoeder bij elkaar
Langzaam water erbij
5 minuten mixen tot glad beslag

1,5 uur in de over op 175 graden

Super!!! :D

10

Ik heb dit gevonden? ( ik las ook dat ze nu lactose vrij melk hebbenbij AH?)

ingredienten:
200 gr zelfrijzendbak meel
5 eetlepels suiker (+_ 50 gr)
40 gr boter (van het merk wayang is zonder melk)
1 zakje vanille suiker
50 ml. water
200 ml soja melk (de soja melk kun je ook door water vervangen)
mespuntje zout
1/2 zakje bakpoeder
Optioneel:
4 desertlepels cacao
roer alle droge ingredienten door elkaar, prak dan de boter er door tot het een gladde massa is. doe hier beetje bij beetje de vloeistoffen bij.
doe dit in een (ronde) cake blik en bak het in een voor verwarmde over 30 min. op 200 gr.

Als je het zonder cacao bakt, is een laagje geprakte banaan er erg lekker tussen of een room laagje van boter met poedersuiker door elkaar geprakt. ook kun je een mokka taart maken, je neemt dan de vanille cake, en maakt een mengsel van boter, oploskoffie en poedersuiker (hoe veel van wat ligt er erg aan wat je lekker vind) snij de cake dan door de midden en doe een laagje van het mengsel er tussen en er op, je kunt het dan leuk versieren met nootjes en pure chocola.
Marsepein is ook leuk om te gebuiken (zeker met kleurstoffen kun je daar veel leuks van maken!!)
als je de chocolade cake bakt is het lekker om het boter/ poedersuiker mengsel er tussen te doen en er dan een laag van gesmolten pure chocolade overheel te doen!! dit kun je dan weer leuk versieren met bijv. hazelnootjes. (de chocolade moet je smelten en er iets boter en suiker bij doen anders word het erg hard)