1

Onderwerp: Noorse koek/cupcakes: Chocolade+Koffie+Kokos = lekker!

Elke keer als mijn moeder een Noorse Koek bakt zijn er gegarandeerd meerdere mensen die haar om het recept vragen. Daarom bij deze het recept voor Noorse koek, een lekkernij met chocolade-, koffie- en kokossmaak. Het is misschien niet het mooiste gebak om te zien, maar de smaak is goddelijk!

Het recept hieronder is voor een volledige ovenplaat vol. Als je de helft van het recept neemt kun je er ongeveer 22 cupcakes uithalen.

Cake: 

• 4 eieren
    400 gram suiker
    300 gram boter
    1 pakje bakpoeder
    560 gram bloem
    300 ml lauwe melk
    40 gr cacao

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Eieren en suiker mixen tot het romig is. In een pannetje de magarine smelten. Alle overige ingrediënten zeven en mengen in een aparte kom. Mix alles nu door elkaar tot er een mooi cakebeslag ontstaat. Bedek de bakplaat met aluminiumfolie en spreid hier het beslag over uit.

Bak nu de koek gaar op 20-25 minuten in het midden van de oven.

Glazuur:

• 400 gram poedersuiker
    150 gram boter
    2 eetlepel cacao
    2 zakjes vanillesuiker
    4 lepels sterke koffie
    Geraspte kokos

Smelt de boter in een pannetje. Zeef de suiker, vanillesuiker en cacao en meng het goed door elkaar in een kom. Voeg de gesmolten boter toe en mix het geheel goed door elkaar.
Verspreid als de koek is afgekoeld een laag glazuur hierover. Bestrooi de koek tenslotte met geraspte kokos (let op: als het glazuur nog te heet is, verkleurt de kokos!)

Foto's van cupcakes gemaakt met de helft van dit recept (er zit echt niet zoveel glazuur op, de cakes zelf rijzen tot een mooie bolling):
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs398.snc4/46110_148078405222115_100000598697571_342056_5003574_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs198.ash2/46110_148078401888782_100000598697571_342055_3667430_n.jpg

2

Re: Noorse koek/cupcakes: Chocolade+Koffie+Kokos = lekker!

Ben gek van Noorwegen, dus weet niet of het echt Noors is (zal wel), maar deze gaat snel gebakken worden bij ons!

Ziet er lekker uit  :Y

A cake a day, keeps the doctor a way (if only that would be true)

3

Dit klinkt erg lekker...en het ziet er ook zo uit :P
he bah, nou moet ik dit ook weer maken  *D

4

owwww...wat ziet het er lekker uit, maar ik ben aan het lijnen..dus effe niet voor mij

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

5

De cupcakes zijn net uit de oven:

http://i34.tinypic.com/1e3l89.jpg

Straks nog de glazuur maken voor erop. Ik ben erg benieuwd naar de goddelijke smaak.  ;)

6

Ik vind het erg gaaf dat jullie het recept ook gaan proberen, hou me op de hoogte :)

Sofia schreef:

Straks nog de glazuur maken voor erop. Ik ben erg benieuwd naar de goddelijke smaak.  ;)

Mmm, dat ziet er al zeeeeer goed uit. Mooie bolling erop! Het glazuur is het meest goddelijke van het recept  :Y

Bedankt voor het posten van de mooie foto! Ik krijg er gelijk trek van, maar hier zijn ze helaas allemaal op :(

7

@Ravennaz: je hebt niet overdreven: de cupcake smaakte goddelijk!!!  :9 Bedankt voor het recept. :thumb:

8

Oud topic, maar als je zoekt naar lekkere recepten maakt dat natuurlijk niet uit  :) .

Ik zocht iets lekkers voor tijdens een vergadering van vanavond voor m'n hubbie en dan zonder de deur uit te hoeven voor ingrediënten.....

Eindresultaat: heerlijk smeuige cake-jes met een zalige glazuur eroverheen. Met KOFFIE nota bene, en ik drink normaal gesproken nooit koffie. Maar lekker dat het was (ja, moest er natuurlijk wel 1 proeven, anders weet ik niet wat ik ze voorschotel vanavond  :o ).

Top-recept, bedankt!!

I just love it....!!

9

Graag gedaan!

Leuk om te horen dat het zo goed in de smaak is gevallen :) Ik ga ze in december zeker weer bakken voor mijn verjaardag ^^

10

M'n neefje van 3.5 kwam onverwacht even met oma langs en die zou het z'n vader en moeder wel even duidelijk gaan maken hoor! HIJ had een cake-je van tante Mayolein op  :9 .

Mijn kids, tja die zeiden niets  :x , zaten lekker te smikkelen..... Als ik niet uit kijk hebben we vanavond niets meer voor de vergadering, hahaha!

I just love it....!!

11

Oooohh.......dat ziet er echt heerlijk uit!!!!!
Dit gaat vrijdag m'n baksel worden voor het weekend!
Mmmmmmmmmmm.....

Groetjes!

12

ga deze eens proberen