1

Onderwerp: uitgeharde decoraties in koelkast zacht?? graag snel reactie!

hoi allemaal,

niet de eerste keer dat ik op het forum kom maar wel de eerste keer met een een vraag en direct een dringende  :)

ik maak de bruidstaart voor m'n zusje, de bruiloft is as. vrijdag en gisteren en vandaag ben ik bezig met bloemetjes van fondant. Ik heb tylose door de fondant gekneed zodat ze wat harder worden en bewaar ze in bakjes zodat ze mooi bol staan.

Ik merkte dat als je decoraties luchtdicht bewaart de bloemen dan weer zacht worden dus wil ik de bloemen in een koektrommel met het deksel niet helemaal dicht bewaren zodat ze hard blijven.

Nu is mijn vraag (en angst  ;) ): als ik morgen de bloemen op de taart bevestig en de taart gaat vervolgens de koelkast in gaan de bloemen die nu mooi bol staan dan inzakken??

En zo ja, hoe dit te voorkomen?

Hopelijk komt er iemand snel met een reactie. Heel erg bedankt alvast voor het meedenken!

Groetjes Hannah

2

Re: uitgeharde decoraties in koelkast zacht?? graag snel reactie!

Helaas zakken je bloemetjes in als je het geheel uit de koelkast haalt. De enige optie is om je bloemen op de taart te plakken als de taart niet meer in de koeling hoeft. Het probleem is namelijk dat er teveel vocht in je koelkast zit en daardoor je bloemen zacht worden......

Volg je hart...want dat klopt!

3

Tsja.... ik heb wel dingen in de koelkast gehad die gewoon mooi hard en in vorm bleven, maar kunt hier ook wel veel verhalen lezen van bijvoorbeeld lace cutter bloemetjes die weer plat gingen liggen...
Misschien kun je 1 proefexemplaar in je eigen koelkast leggen?

Zorg dat je koelkast goed droog is aan de binnenkant, dat 'ie op zijn warmst staat en misschien helpt het nog als je een vochtvreter (of misschien gewoon een bakje met wat zout?) in de koelkast zet?

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

4

heel erg bedankt voor jullie reacties en tips!!

De situatie doet de volgende kwestie rijzen; wanneer haal ik de taart uit de koelkast en hoe lang blijft hij buiten de koelkast goed (met slagroomvulling)?

Ik heb nl een probeersel in de koelkast gelegd en na een tijdje weer erbuiten gelegd. In de koelkast blijft ie mooi in vorm, buiten de koelkast wordt ie slap....

Dus ik kan nu twee dingen doen: of de taart pas net voor het aansijden uit de koelkast halen maar dan wordt hij dus koud geserveerd of de taart - zonder bloemetjes- vrijdagochtend uit de koeling halen; bloemetjes erop en uit de koelkast laten tot hij aangesneden wordt, dat is een uur of half 6.
Ik neig naar tweede optie maar vraag me af of m'n vulling met slagroom dan nog goed is....

Wat denken jullie?

Wat ik tot nu toe merk met mijn taarten (let op nog niet zo veel) is dat je het best wel ff uit de koelkast kan laten maar of dat langer dan 6 uur houdt dat weet ik niet.. Er is geen tussentijd een uurtje of 2 eerder? Of anders op een koele droge plek dan kan het wel denk ik. Succes

Groetjes Romee,
Weer begonnen, net even anders!

6

Ik zou een taart met slagroomvulling niet een hele dag (dwz van 's ochends tot (minstens) half 6 uit de koelkast zetten. Het ligt natuurlijk ook aan de omgevingstemperatuur, maar zolang zou ik nooit doen.

Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat (een deel van) de bruiloftgasten ziek word(t)(en).

Er zijn daar vast ook mensen die in de YOPI categorie vallen; Young, Old, Pregnant, Immunodeficient --> allemaal mensen met verminderde weerstand, die extra risico lopen om ziek te worden van "bedorven" eten. Zij kunnen al ziek worden van maar "een paar bacterien", waar "gezonde" mensen nog helemaal niet ziek van worden (en wanneer je het nog niet kunt proeven of ruiken dat iets aan het bederven is).

Zie ook nog dit topic:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=55653

7

tja met dit weer ist en ramp eh das het zalige aan de winter dan zet ik de taart gewoon koel in de hal

want inderdaad in de frigo kruipt er te veel vocht in nu heb ik el een klein idee

je heb zo van tpperware doze om een ronde taart inte bewaren 
deze vul je met ijszakjes of van die blauwe gelzakken en het deksel er op

en de taart daaroven dan kan je hem toch even uit de koeling halen :s

bekleden?

[move]--> Td algemeen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs