1

Onderwerp: Bakken met hetelucht-oven

Hallootjes,
zoals jullie zien, ben ik helemaal nieuw in taartenland en nog grasgroen, hihihi ;)
Als doel  gesteld een mooie taart voor mijn zoontjes 3e verjaardag.
Ik denk laat ik vriend en vijand eens verrassen met mijn bakkunsten.  :o  :/
Maar nu lees ik allemaal recepten, waarvan me het water in de mond loopt, maar hoe zit het met de baktemperatuur.
ik heb nl geen gewone oven, maar een heteluchtoven.
alles kan, maar hoe weet ik een paar indicatie tijden wat betreft bakken van cakes en biscuit met mijn heteluchtoven ?
moet ik die temperatuur juist wat hoger of lager zetten enz enz
Is er een trukje waar door ik ook zeker weet dat het klaar/gaar is ?
Degene die ook in een hete lucht oven bakt, HELLUP ?
Ik wilde dit weekend eerst eens een proefbaksel maken en dan  achter 3 weken moet de ECHTE taart klaar zijn.
Keuze is op een chocoladebiscuit gevallen, vulling ben ik nog aant denken en afwerken wordt met fondant. Alleen mag ik dan ook een vulling gebruiken die in de koelkast moet, omdat de fondant toch weer slecht tegen de koelkast kan ??
Laat maar komen al die wijze raad, want ik wil natuurlijk wel trots kunnen stralen 11 september. :D

2 Laatst bewerkt door djehr (24-08-2010 14:11)

Re: Bakken met hetelucht-oven

De baktijden zijn hetzelfde, alleen je hetelucht oven zet je 20 graden lager dan de gewone oven.

Hou er wel rekening mee dat iedere oven anders is. Je zult toch uiteindelijk zelf moeten uitvogelen hoe lang je iets bakt. Je kunt de recepten als leidraad nemen.

Verder misschien handig om te kijken in FAQ (staat voor frequently Asked Questions) (in het rijtje links in beeld) daar vind je al heel wat tips.
Zelf gebruik ik eigenlijk nooit fondant omdat de meeste mensen waarvoor ik bak dat niet zo lekker vinden, dus daar kan ik je niet veel tips over geven. Fondant werkt wel hetzelfde als marsepein. Fondant wordt alleen wat sneller hard.

3

Re: Bakken met hetelucht-oven

Eerst maar een welkom  :D

Ik heb een oven die tig functies heeft en laat het macht der gewoonte zijn maar ik gebruik altijd de hete lucht (volgens mij schrikt het ding zich kapot als ik hem op boven en onderwarmte zet ofzo)

Ik haal meestal 10 of 20 graden van de oventemperatuur af en hou de baktijd aan die erbij staat. Als er dan gepiep uit de keuken klinkt prik ik een aantal keren met een sate-prikker (of een breinaald a la moeders) erin, komt deze er schoon uit dan is je baksel gaar, zoniet dan nog even 5 min erin en opnieuw prikken net zolang tot ie gaar is.

Heel veel succes met het bakken

bakken ....... decoreren .......weggeven.
(omdat ik geen taart eet)