1

Onderwerp: Mijn taarten blijven laag??

Ik heb gisteren voor de eerste keer zelf taarten gebakken. Ik heb biscuitmix gebruikt en zoals hier in de tabellen wordt aangegeven qua 18cm en 22cm bakvorm. De taart was na 30 min op 170graden niet goed van binnen (toen was de taart ook al 5cm hoog), dus heb ik de andere  taarten gebakken op 180 graden en 40-45minuten in de oven. Nu zijn mijn taarten niet hoger geworden als 5 cm. Ik zie hier op de site zo'n mooie hoge taarten, wat doe ik verkeerd? Wie kan me helpen??

2

Re: Mijn taarten blijven laag??

Heb je 10 minuten gemixt?

3

Eieren moeten goed op temperatuur zijn minstens 10 minuten mixen op hoge snelheid. En over goed voorverwarmen. Taarten van die grote doe ik 35 min in de oven.

Suc6

Groetjes Bianca

4

Hoi Maaike,

De dames voor mij hebben het belangrijkste al gezegd, maar ik vind het helemaal niet slecht hoor voor de eerste taarten. De tabellen hier zijn gebaseerd op taarten van 7cm hoog, dus dan heb je het al vrij redelijk gedaan (De meeste taarten die je hier ziet zijn inmiddels gevuld en bekleed en komen dan al op 10cm). Je moet waarschijnlijk je oven nog even leren kennen. Haal ook een oventhermometer in huis, dan weet je goed op welke temp je bakt.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

5

lang mixen, minimaal 10min. op de hoogste snelheid en dan 2min. op de laagste snelheid.
Zorg dat haken van de mixer niet helemaal in het beslag verdwijnen zodat er lucht in kan komen.
Ik vind de temperatuur waarmee je bakt vrij hoog, ik begin 10min. op 140gr. dan 10min. op 160gr. daarna de rest op 180gr.

Groetjes Gerda
as't nie kan zoas't mut, mut ma zoas't kan.

6 Laatst bewerkt door saskiahuisman (19-08-2010 07:28)

Hoi,

Wat ook nog kan helpen is dat je je beslag voorzichtig begeleid in je bakvorm, dus als je het minimaal 10 min. gemixt hebt, moet je het niet in je bakvorm gooien, dan gaat de lucht die je net hebt opgeklopt er weer uit. Je moet het beslag dus heel voorzichtig in de vorm gieten, dat kan met behulp van een spatel. Daarna niet te veel roeren in je beslag. Verder bak ik mijn kapsels nooit op 170 graden, maar altijd op 180 graden (uiteraard is dit wel afhankelijk van de oven die je hebt).  Een goede oventhermometer is eigenlijk ook onmisbaar.

7

Gerda schreef:

lang mixen, minimaal 10min. op de hoogste snelheid en dan 2min. op de laagste snelheid.
Zorg dat haken van de mixer niet helemaal in het beslag verdwijnen zodat er lucht in kan komen.
Ik vind de temperatuur waarmee je bakt vrij hoog, ik begin 10min. op 140gr. dan 10min. op 160gr. daarna de rest op 180gr.

Maar is dan de taart ook van binnen goed gebakken als je in zo'n lage temperaturen bakt???
Dus jullie willen zeggen dat misschien de temperatuur te hoog is?
Want mixen doe ik idd 10 minuten en mijn eieren zijn kamertemperatuur.

Ja hoor, ik gebruik moscovisch poeder van de molen en dat bak ik op 160 graden in de heteluchtoven. Een gewone cake gaat toch ook op 150 graden?

Groetjes Karine

9

Welke tabellen gebruik je? Die van het forum of die van de webshop?
Als je die van het forum gebruikt, moet je die van de webshop eens proberen.

Wij zijn ook op hyves te vinden! http://marsefijn.hyves.nl/

10

mijn taartjes worden eigenlijk altijd hoog, wat belangrijk is wat voor vorm heb je?

heb je de echte bakpannen of een springvorm?

ik gebruik altijd de 10 cm hoge aluminuim bakpannen van de webshop die geleiden de warmte beter.
verder doe ik er dan meer mix in als wat er in de tabel op deze site staat. als ik bvb een pan van 20cm doorsnee heb pak ik de hoeveelheid mix voor een pan van 2 maten groter.
verder eieren op kamertemperatuur en goed lang mixen zeker 10 min op volle kracht (heb wel een Kennie dat is een verademing en scheelt ook in de hoogte vind ik).
een cake van 20cm doorsnee gaat bij 36 min op 155 gr (wel hetelucht) als hij klaar is meteen eruit halen en ondersteboven op een taartenrooster storten dan wordt meteen de bovenkant (die straks als je taart gaat bekleden de onderkant wordt) mooi recht.
bij mij zijn ze dan altijd mooi hoog, gaar en erg lekker!

ik hoop dat je hier iets aan hebt?

veel suc6 ;)

Groetjes Miranda
De kunst is om de taart zo te verdelen zodat iedereen denkt dat hij het grootste stuk heeft!!

11

Ik heb vandeweek 3x moeten bakken om mijn 1e taart fatsoenlijk te krijgen (wat was ik blij met mn grote voorraad eieren).
Ik klopte te kort bleek uiteindelijk en had de oven wat te hoog.
Ik heb ruim 10 minuten geklopt en combi/hetelucht op 160 graden. Toen ging het goed! Zelfde als wat de rest dus al zei. Maar waar je ook aan moet denken is evt je bakvorm verhogen met bakpapier. Mijn vorm is niet hoger dan 5 cm dus uit zichzelf zal het biscuit ook niet hoger worden. Rand bakpapier met wat boter aan de zijkanten plakken dus zodat het biscuit daar tegenop kan.

groetjes jacqueline

12

je kunt ook de eieren eerst luchtig mixen. dan mix en water toevoegen en 8 minuten op hoogste stand en 2 minuten op laagste stand mixen. bakken doe ik altijd op 160 graden.

13

Ik lees hier dat jullie de biscuit meteen uit de oven halen, maar zakt die dan niet in bij jullie?

Ik dacht dat je biscuit langzaam moest laten afkoelen om inzakken te voorkomen.

Nu is het weer wat warmer, dus dacht ik dat de biscuit wel meteen uit de oven kon. Resultaat: hij was mooi recht gebakken, maar is nu ingezakt.

(o ja, beslag is zeker 10 min gemixt, in een kenwood, eieren lagen al ruim vantevoren in warm water, bloem toegevoegd en rustig gemengd, kortom: dat was allemaal volgens de regels van de kunst :-) )

14

1. oven voorverwarmen

2. Eieren kapot slaan in een bakje, een beetje losmaken en eventjes in de magnetron doen tot ze lekker warm aanvoelen.(of ongeveer 5 min. de eieren in heet water leggen.

3. eieren in de keukenmachine doen of in een grote kom.

4. Het afgewogen biscuitmix erbij doen met het water.

5. 8 minuten op de hoogste stand mixen in de keukenmachine (met de handmixer iets langer ''8.30 a 9 min''.)

6. 2 minuten op de laagste stand nadraaien. (met de handmixer iets langer ''2.30 a 3 min''.)

7. alles in de vorm doen, gebruik een pannenlikker om alles zo goed mogelijk eruit te halen.

8. mooi glad strijken.

9. 35 minuten in de oven als je een hetelucht oven hebt. (met andere ovens weet ik het niet precies.)

10. kijk of die gaar is met een sate prikker en stort hem ondersteboven op een doek  waar die af kan koelen en rechter wordt.

Tips en een beetje ervaring!

1. ik heb het een keer gemaakt met verse eieren maar daaroor werd mijn kapsel niet mooi hoog en smaakten op een één of andere manier minder lekker.

2. De eieren moeten echt lekker warm aanvoelen! Als je ze in de magnetron doet moet je af en toe goed roeren want oppeens is het wamer dan voor je erin ging roeren.

3. De biscuitdeeg kan je beter te lang mixen dan te kort!

4. De oven moet goed voorverwarmd zijn!

5. Je biscuit kan beter iets langer dan te kort in de oven zitten (ook alweer niet te lang want dan is het errig droog!)

6. laat je biscuit omgedraait op een doek afkoelen zodat het mooi recht is.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen hebt. :rolleyes:

Groetjes!

15

heb hem omgedraaid op een taartrooster laten afkoelen/drogen deze nacht. Ziet er al wat beter uit.
Kan hem in drie lagen snijden en ga gewoon de "bovenkant" als onderkant gebruiken.

Misschien dat de vulling en bekleding het geheel ook wel wat naar beneden drukt...

toch bedankt!

Lies77 schreef:

heb hem omgedraaid op een taartrooster laten afkoelen/drogen deze nacht. Ziet er al wat beter uit.
Kan hem in drie lagen snijden en ga gewoon de "bovenkant" als onderkant gebruiken.

Misschien dat de vulling en bekleding het geheel ook wel wat naar beneden drukt...

toch bedankt!

Hoi,

Ik gebruik altijd de bovenkant als onderkant, is altijd mooier en gladder.
Het is echter niet zo dat de vulling en de bekleding hierdoor naar beneden drukt. Je kunt wel als je kapsel uit de oven komt, alvast een houten plank erop zetten, dan wordt je kapsel nog iets vlakker.