1

Onderwerp: Cupcake beslag mislukt ...

Hoi

Ik heb het nu voor de 2e x geprobeerd Nigella's cupcake beslag te maken, maar mijn beslag gaat steeds 'schiften'. Tenminste daar lijkt het op. Hele kleine klontjes boter blijven er in en het lijkt een beetje dun en het wordt geen mooi glad beslagje.

Ik beloof mijn zoontje steeds dat we cakjes gaan maken, maar het komt nooit verder dan samen mixen  ;)

Wat doe ik verkeerd????

2

Re: Cupcake beslag mislukt ...

Zou gewoon lekker zo'n pak van Dr. oetker halen bij de super !!

3

Ja, we staan inderdaad nu net op het punt om naar de supermarkt te gaan  :D Dus hoop dat het een 'kant en klaar' mix wel lukt!

4

ik lees regelmatig dat Nigella's, niet te mislukken cupcakes, mislukken.

Misschien onderstaand recept proberen?
250 gram bruinebasterdsuiker of gewone suiker
250 gram eieren (ongeveer 5 eieren maat L)
250 gram zelfrijzendbakmeel
250 gram roomboter (kamertemp)
1 zakje vanillesuiker.

roomboter met suiker en vanillesuiker kloppen todat deze goed romig is.
Daarna 1 voor 1 de eieren toevoegen en steeds goed mixen
zelfrijzend bakmeel zeven en daarna toevoegen, weer goed mixen!

Daarna met dit mengsel de cc vullen voor 3/4 en dan in een voorverwarmde oven op 180 graden bakken voor zo'n 20 a 25 minuten. (na 20 minuten even controleren met een coctailprikker)
Ze CC worden niet heel donker van kleur maar smaken heerlijk! En ze zijn bij mij nog nooit mislukt!

Al je het lekker vind dan kun je ook nog rozijnen toevoegen (in een deel van het beslag). Dat is ook erg lekker  :9

Liefs, Zanoni

5

@ Zanoni: bedankt voor je reactie. Voelde me al een beetje een dombo, aangezien beslag maken toch niet een van de moeilijkste onderdelen lijkt van het taart/cc bakken... Onderschat!!

Ik denk dat mijn probleem kan liggen in het toevoegen van de ingredienten en de volgorde daarvan. Ik (ongeduld zelve  ;)) heb alles in 1 keer in de keukenmachine gegooid! Ik ga je recept proberen (maar evengoed even een mix halen voor mijn zoontje  :))...  Hoe lang mix je alles?

6

de roomboter met suiker mix ik het langst, totdat deze romig is (minuut of 5-8 in kenwood machine)
de rest niet zo lang, totdat het ei er goed doorheen zit en de bloem hetzelfde verhaal!

Liefs, Zanoni

7

je moet ook niet alles bijelkaar doen dan gaat t fout ja ;)

8 Laatst bewerkt door Tamara79 (18-08-2010 11:06)

etmc schreef:

je moet ook niet alles bijelkaar doen dan gaat t fout ja ;)

gheghe ja, wat moet ik zeggen: het stond zo in het recept ennuh.... ongeduldig en beginneling???  ;)  :P

9 Laatst bewerkt door etmc (18-08-2010 10:53)

er is volgens mij ook geen enkel recept behalve mixen waarbij je alles bij elkaar kan gooien.
altijd eerst boter, daarna suiker, daarna vocht daarna bloem daarna smaakstoffen
en vooral bij cake want dat schift als een gek, mocht t schiften bij de eieren, beetje bloem erbij

10 Laatst bewerkt door Tamara79 (18-08-2010 10:55)

Ach, ik weet nu wat ik fout doe.... dus we gaan zo weer een poging wagen...  O-)

11

Alles 1 voor 1 is ook mislukt... Boter en suikermix alleen gaat prima. Mooi romig, dan gaan de eieren erbij en dan komen die kleine klontjes weer in beeld... Alles is kamertemperatuur...

Heb nu de kom au bain marie gezet en de klontjes verdwijnen langzaam, zo lijkt het. Maar wil dit natuurlijk wel voorkomen... Doe ik nog steeds iets fout???

12

Opgepast voor gestolde eieren!

13 Laatst bewerkt door djehr (18-08-2010 11:32)

etmc schreef:

er is volgens mij ook geen enkel recept behalve mixen waarbij je alles bij elkaar kan gooien.

Ja hoor, er zijn recepten die dat wel doen  :Y

Als de boeter gaat schiften dan is toch meestal één van de ingredienten kouder dan de andere.
Een aantal dingen die je kunt proberen:
- de eierenen voor gebruik een paar minuten in warm water (in de schil uiteraard)
- En inderdaad wat etmc zegt: na iedere ei een klein schepje meel toevoegen.

Het recept dat Zanoni aangeeft gebruik ik ook altijd. is gewoon het recept voor klassieke cake. Werkt vind, ik, eigenlijk het beste (afgezien dan van de cc mix van de webshop).

14

Ze staan in de oven... (Was nog even zoeken naar het goeie programma - heb nieuwe oven vandaar) Dus het zal mij benieuwen... Maar we geven niet op, op een dag zal het lukken  :P  ;)  :Y 

Bedankt voor al jullie info en tips!

15

Als je suiker en boter romig gemixt hebt en dan de eieren erbij doet moet je ook even een lepel bloem toevoegen dan heb je geen last van het schiften. Zo doe ik het nl als ik cake bak met gewoon boter,suiker ei en bloem.

Succes hoor.

Christine.

16

Gek, bij mij lukt het gewoon met Nigella's recept. Alle ingrediënten (behalve de melk) bij elkaar mixen en daarna de melk in kleine scheutjes toevoegen.
De eieren zijn wel op kamertemperatuur en de boter ook, misschien dat dat nog iets uitmaakt?

Zondag 14 oktober loop ik 4 Mijl voor de Dierenbescherming afdeling Groningen. Je kan mijn actie steunen via http://www.geef.nl/sharon of http://www.geef.nl/actie/miles-4-animals - Alvast bedankt!

17

hoe kun je 3 eetlepels melk in scheutjes toevoegen

18

Ik heb de melk niet zo precies afgemeten, gewoon kleine plensjes uit het pak toegevoegd :)

Zondag 14 oktober loop ik 4 Mijl voor de Dierenbescherming afdeling Groningen. Je kan mijn actie steunen via http://www.geef.nl/sharon of http://www.geef.nl/actie/miles-4-animals - Alvast bedankt!

19

Ik gebruik de Cakemix van c1000 die ook geschikt is voor mini cakejes. De smaak is lekker en het kost ook nog eens bijna niks!

There's a time for every star to shine!

20

Tamara79 schreef:

Ze staan in de oven... (Was nog even zoeken naar het goeie programma - heb nieuwe oven vandaar) Dus het zal mij benieuwen... Maar we geven niet op, op een dag zal het lukken  :P  ;)  :Y 

Ben nu wel heeeeel erg benieuwd of ze nog gelukt zijn  :Y  :nooo  :think:  :)

21

djehr schreef:
Tamara79 schreef:

Ben nu wel heeeeel erg benieuwd of ze nog gelukt zijn  :Y  :nooo  :think:  :)

Uhm nou, ze zijn nu wel EINDELIJK gelukt ;) Geloof dat ik na mijn bericht hierboven nog 1 x opnieuw ben begonnen. Nu is mijn probleem alleen dat ze 'instorten' als ik ze laat afkoelen. Is dit erg? Ze zitten net onder het randje van het papiertje. En hoe voorkom ik dit? Meer beslag in de vorm of op een andere manier afkoelen of verwarmen? Toch niet zo gemakkelijk die cc's maken. On the bright sight: mn botercreme is wel geluk! 2 smaken nog wel :D

22

Meer vullen en de oven iets minder warm. Ik bak ze op 165 graden (hetelucht) en dan rijzen ze gelijkmatig en storten ze niet in.

23

Biggeltaart schreef:

Meer vullen en de oven iets minder warm. Ik bak ze op 165 graden (hetelucht) en dan rijzen ze gelijkmatig en storten ze niet in.

Hoe lang bak je ze? Ik had nu de cups voor bijna 3/4 gevuld en 160graden 30 minuten. Dan worden ze mooi bruin en hoog, maar als ik ze laat afkoelen zakken ze naar beneden  :(  Misschien doe ik net afkoelen iets fout? Laat ze in mold staan voor 5 minuten en haal ze daarna uit de mold (niet uit de papiertjes). Buiten de oven.

24

30 min  :/ die dingen moeten meestal max 15 min in de oven

25

Gister weer poging gedaan en iets meer in de cups gedaan. Stegen mooi en met afkoelen zakten ze niet meer compleet in :) Alleen waren ze nog iets nat van binnen. Kan natuurlijk aan de mix liggen die ik gebruik. Dat is cakemix van Koopmans, maar goed, daar kun je natuurlijk ook gewoon cc's van bakken.... Maar het gaat steeds beter en daar gaat het om  :Y