Onderwerp: Scheuren in fondant, wat doe ik fout?
Als ik mijn taart wil bekleden krijg ik altijd scheuren/scheurtjes in het fondant.
Ik dacht eerst dat ik te veel poedersuiker gebruikte voor het uitrollen, maar vandaag heb ik het met crisco geprobeerd en ik heb het probleem nog steeds.
Wat ik doe (deed):
Fondant kleuren met vloeistof van de toko en dan weer poedersuiker toevoegen tot het minder plakkerig is. Dan uitrollen op poedersuiker, waarbij ik telkens een kwartslag draai, zodat het niet aan het oppervlak blijft kleven. Over de taart leggen, [hier gaat het dus altijd mis] bovenkant smootheren en zijkanten glad strijken. Het maakt niet uit hoe dik ik de fondant laat, ik krijg telkens scheuren. (zie ook onderkant van de jurk)
Vandaag heb ik crisco gekocht en het werkoppervlak hiermee ingesmeerd. Ook mijn handen hiermee ingesmeerd. Fondant weer gekleurd met vloeistof van de toko. Uitgerold, over de taart gelegd en toen ik de smoother erbij pakte bleef deze plakken aan de fondant, waardoor er scheuren ontstonden.
Nieuwe poging, nu met extra poedersuiker door de fondant, wederom scheuren.
Crisco of poedersuiker op de smoother hielp niet.
Heb dus verder met de hand zo strak mogelijk gemaakt. Gelukkig zaten de meeste scheurtjes onder het puzzelplaatje, maar de zijkant krijg ik niet meer goed.
Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe en hoe het wel moet?
Alvast bedankt.