1

Onderwerp: Advies stapelmaten 110 personen

Hi dames,

Ik heb een aanvraag gehad voor een stapeltaart(en) voor 110 personen minimaa.
Ik kom er alleen qua maten niet helemaal uit, wie heeft er al voor dit aantal personen of meer taarten gemaakt en kan mij vertellen wat nou het gunstigste is. Ik ben in het bezit van vierkante en ronde bakvormen van kleinste maat 12,5 cm tot grootste maat 35 cm en alles wat er tussen in zit.
Ik heb al zitten kijken en rekenen met de tabellen hiernaast maar echt eruit  komen lukt me niet,
graag hoor ik van jullie.

Groetjes,

Len

www.cakelady.nl
regio Zaanstad / 't Gooi / Arnhem / Zevenaar

2

Re: Advies stapelmaten 110 personen

hi len,
laat me even weten of je een ronde of vierkante stapeltaart wilt maken, dan kan ik je verder helpen!
groetjes, monica

3

Hi MOnica,

Er is geen voorkeur voor rond of vierkant. Zelf vind ik rond persoonlijk mooier (en makkelijker  O-) ).
Ik heb het even nagevraagd en de klant wil graag meerdere mogelijkheden "zien" op de templates dus het kan ook vierkant en rond door elkaar, of een grote stapel en een kleintjes ernaast.
Op zich best uitdagende opdracht waarbij ik het helemaal zelf mag weten maar ja, dat maakt het ook meteen eigelijk een stukje lastiger  *D

www.cakelady.nl

4

Van 35 naar 15 rond komt wel aardig in de buurt, telkens 5 cm verspringen. Alleen als je verschillende vormen mag gebruiken is dat echt een kans om aan te pakken, gaaf!
Teken anders de vormen met het aantal personen op papier en combineer dat voor een mooie stapel. Rond en vierkant gecombineerd wordt dan waarschijnlijk maar 4 hoog, ook wat minder eng om te stapelen en makkelijker te vervoeren.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

5

wel leuk dat je mag spelen van de klant met ontwerp!nou dan geef ik je een algemeen schema ; hierin vind je aantal porties / bakvorm afmeting  - ik denk dat je al zoiets hebt. misschien beginnen met het schetsen van 2 of 3 cake designs:
1- ronde stapel taart
2- vierkante stapel taart
3- combi van beiden

als de klant het design gekozen heeft, kan je de grootte van de bakvormen/pannen kiezen, want uit vierkant haal je meer ...

Rond:
15 cm: 10 personen
20 cm: 20 personen
25 cm: 35 personen
30 cm: 50 personen
35 cm: 70 personen

Vierkant:
15 cm: 15 personen
20 cm: 30 personen
25 cm: 50 personen
30 cm: 70 personen
35 cm: 100personen

dit zijn een beetje richlijnen, de een ziet een portie taart groter of kleiner dan de ander - dus een beetje meer bakken is altijd goed.

voor een ronde stapeltaart een voorbeeld:

30 cm: 50 personen
25 cm: 35 personen
20 cm: 20 personen
15 cm: 10 personen

je hebt nu genoeg cake voor je bestelling maar je zou bijvoorbeeld in je ontwerp nog vierkant kunnen verwerken:
maak  op maat bijvoorbeeld 2 vierkante extra dunne lagen tussen 30 en 35 cm ronde lagen/stapels -- en tussen de  20 en 15 cm. --> 32.5 cm en 17.5 cm.

heb je een extra beetje porties maar ook een mooi design. zou gewoon beginnen met schetsen!!

nou hoop dat dit helpt! succes,.
groetjes, monica

6

Monica en Pooh, allebei harstikke bedankt.
Ik heb nu op alle bakblikken het aantal personen genoteerd met een stickertje aan de buitenkant (hoef ik het de volgende x ook niet meer te bedenken). En nu ben ik de blikken op elkaar aan het stapelen om foto's te maken zodat de klant kan zien welke stapel-mogelijkheden er zijn.

Zijn er nog dingen waar ik verder rekening mee moet houden? Gezien jullie toch wel in mijn favorietenlijstje staan :)

www.cakelady.nl

7

monicak schreef:

w
Vierkant:

Volgens mij gaat er wat fout hoor, want uit een 15 bij 15 vierkant, haal ik geen 15 personen, uit een 20x20 haal ik er 16...

Heroin is sooo passé, it's CAKE at the moment!

8

Doran schreef:
monicak schreef:

w
Vierkant:

Volgens mij gaat er wat fout hoor, want uit een 15 bij 15 vierkant, haal ik geen 15 personen, uit een 20x20 haal ik er 16...

hmja dat hangt er natuurlijk van af hoe je de cake snijdt ..de een snijdt dikke brede stukken  :P , de ander dunne plakjes - hangt ook af van hoeveel lagen de cake heeft/ hoe hoog hij is.
maar mijn schema is gebaseert op volgende:
hoogte cake :  8 tot 10 cm.
afmetingen afgesneden cake : 2.5 cm bij 8 cm... 

inderdaad altijd beetje extra bakken, dat kan geen kwaad. voor de zoetekauwen. en met zon grote cake wil je toch ook wel vaak zelf de cake snijden of ze laten zien/ leren hoe ze de cake moeten snijden, is ook weer een kunst op zich.

9

lenny schreef:

Monica en Pooh, allebei harstikke bedankt.
Ik heb nu op alle bakblikken het aantal personen genoteerd met een stickertje aan de buitenkant (hoef ik het de volgende x ook niet meer te bedenken). En nu ben ik de blikken op elkaar aan het stapelen om foto's te maken zodat de klant kan zien welke stapel-mogelijkheden er zijn.

Zijn er nog dingen waar ik verder rekening mee moet houden? Gezien jullie toch wel in mijn favorietenlijstje staan :)

geen dank..
een tip nog; geef je klant niet alle ruimte, stuur ze liever een beetje, soms vragen ze de gekste dingen die helemaal niet handig zijn, geef ze een paar suggesties, ontwerpen waarvan jij zeker weet dat het mooi is- en ook goed te maken is voor je.
als ze het vak niet kennen willen ze soms ook gewoon van jou horen wat mooie combinaties zijn. zo ook natuurlijk met de smaken!
:lol:
veel plezier met het maken!!x

10

monica gebruikt idd cake, zoals ze zegt, maar die maten niet voor biscuit, dan heb je idd meer nodig :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

11

Als we nou in Amerika taarten bakten, ok, maar ik zou hier toch echt geen 15cm rond verkopen voor 10 personen, of een 15cm vierkant voor 15 personen. Ik heb net een vierkantje van 15 bij 15cm gemaakt (hoog 10cm), nou, voor 8 ging 'ie de deur uit.

Jacqueline

12

yakefrank schreef:

Als we nou in Amerika taarten bakten, ok, maar ik zou hier toch echt geen 15cm rond verkopen voor 10 personen, of een 15cm vierkant voor 15 personen. Ik heb net een vierkantje van 15 bij 15cm gemaakt (hoog 10cm), nou, voor 8 ging 'ie de deur uit.

ohww ok, sorry werk zelf nooit met biscuit.. thanks thirza voor opheldering!!!x

13

oke,
dus de maten van monica zijn met cake. Maar.... Welke maten kan ik dan aanhouden met biscuit.
@pooh, ik heb ze inderdaa aangegeven welke smaken gunstig zijn en ook qua versiering, dat vonden ze idd fijn dat er niet te veel keuze was. Hehe

www.cakelady.nl

14

Ik zou zeggen een leuke stapel van 35-27,5-20-12,5 (bij elkaar +- 65 stukjes) en dan 2 grote aansnijtaarten van 30cm erbij?

Heroin is sooo passé, it's CAKE at the moment!

15

Tja, als ik in de boeken van bijv Peggy Porschen of Lindy Smith kijk, staan daar hele andere schema's in dan die ik gebruik. Ik maak ook meestal biscuit en gebruik dan als richtlijn de schema's van dit forum. Je kunt cake en biscuit gewoon niet vergelijken!

Ik maak binnenkort een taart voor 100 man, maar ze wilden graag max 4 taarten. Het wordt nu 35 - 32,5 - 30 - 27,5. Het verschil tussen de lagen is bij mij dan wel erg klein, maar er komen pilaren tussen, dus dan zie je dat niet zo erg, althans daar ga ik vanuit...

Groeten en nog meer bakplezier, Annemiek