1

Onderwerp: Machtige taart

Ik krijg wel vaak commentaar dat mijn taart zo machtig is. Heeft iemand een ideetje hoe ik dat kan veranderen? Ik hoor namelijk steeds over luchtig enzo, maar als ik taart bak ligt hij altijd zo zwaar op de maag... Laatst mergpijpjes gemaakt, gewoon biscuit, botercreme en marsepein. Niemand hoefde meer lunch...

Ik vul altijd al expres met kleine dunne laagjes, ik smeer ook dun af. Ik rol de marsepein redelijk dun uit...

Iemand nog tips voor het bakken? Ik gebruik de mix van de webshop, volg het recept zoals het erop staat, doe mijn eieren eerst even in een bakje warm water, mix ongeveer 10 minuten (niet altijd, want heb gelezen dat het niet boven de mix-dingen (hoe heetten die???) uit mogen komen, dat gebeurt bij mij na een minuut of 6).

Iemand tips hiervoor?

Alvast bedankt

Ohw ja, wist niet goed waar ik deze in moest plaatsen, aangezien het gaat om het bakken, vullen, bekleden en een beetje decoreren...

Als ik niet goed sta, sorry!

2

Re: Machtige taart

Die 10 min is eigenlijk wel een must om het luchtig te krijgen. Misschien moet je volgende keer anders je beslag een keer in 2x maken.

En kleinere stukjes serveren helpt ook. Ik heb liever dat ze nog een keer willen dan dat ze vol zitten en het niet op kunnen.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

waarschijnlijk doe je het allemaal heel goed, maar snij je te grote stukken :Y Je moet echt geen appeltaart-punten snijden, maar echt blokjes van maximaal 5 bij 5.
Als je ons soort taarten van cake maakt, moet je het nog kleiner snijden. In Amerika snijden ze vaak een half plakje Hollandse cake, even ter vergelijk.

ow niet goed gelezen, idd echt 10 minuten mixen :Y
Bij mij komt het beslag ook wel boven de gardes uit, maar als je goed heen en weer gaat is dat geen probleem.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Dank voor de tips...

Ik vond dat ik al kleine stukjes sneed haha... ik haal denk ik wel 20 stukjes uit een taart van 24 cm...

Misschien zijn mijn vrienden en familie wel niet zulke zoetekauwen ;)

5

De kom scheef houden bij het mixen helpt ook om te zorgen dat je langer door kunt mixen zonder dat het boven de gardes uit komt.

6

wat voor botercreme gebruik je? als je bv vult met 1:1 botercreme is het ook supermachtig.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

7

Ik vul met botercreme van de webshop (die mix). Ik maak hem volgens recept, (250 g boter, 100 g poedersuiker). Daarna gooi ik er nog meer poedersuiker doorheen, meestal kom ik uit op 250 g totaal (1 bus).
Dus ik neem aan dat dat 1:1 is?

Heb je een ander idee om mee af te smeren? Iets wat minder machtig is maar wat wel samengaat met marsepein (ik gebruik alleen marsepein, geen fondant, heb het geprobeerd maar mensen vonden het niet lekker)

afsmeren kun je prima met 1:1 hoor, daar is het juist ook voor.
De mix aanvullen met poedersuiker is niet 1:1, omdat 1:1 250 boter en 250 poedersuiker is.

Denk dat het toch ligt aan de manier van mixen, want 20 stukken uit een 24cm is klein zat :Y

groetjes Tirza     

9

tipsytaartje schreef:

De mix aanvullen met poedersuiker is niet 1:1, omdat 1:1 250 boter en 250 poedersuiker is.

Dat doe ik ook... volgens het recept moet je 100 gram mix, 100 gram poedersuiker, 250 g boter. Ik maak hem met in totaal 100 gram mix, 250 gram poedersuiker en 250 g boter...

Maar ik zal eens proberen om wat minder beslag ineenkeer te maken en dan echt 10 min. mixen. (ik heb geen kookwekker, maar zal de magnetron wel 10 min aanzetten, die pingt ook wel) haha ben zo verstrooid, ik vergeet altijd alles... Moet ook altijd even de eierdooiers natellen om te kijken of ik er niet eentje te weinig in heb zitten haha

10

reneebr schreef:
tipsytaartje schreef:

Dat doe ik ook... volgens het recept moet je 100 gram mix, 100 gram poedersuiker, 250 g boter. Ik maak hem met in totaal 100 gram mix, 250 gram poedersuiker en 250 g boter...

en daar vul je mee of smeer je daar alleen mee af?

bij 1:1 heb je geen mix oid, je gebruikt echt alleen 1 deel boter en datzelfde deel poedersuiker.
als je met jouw beschrijving van de mix aanmaken, dus 150 gram extra poedersuiker ook vult, dan kan dat 'machtige' zeker daar aan liggen :Y

groetjes Tirza     

11

Ik zou dus ook gewoon kunnen afsmeren met de mix? Of is de mix echt bedoeld als vulling?

12

reneebr schreef:

Ik zou dus ook gewoon kunnen afsmeren met de mix? Of is de mix echt bedoeld als vulling?

De mix is bedoeld als vulling. Er zijn mensen die ermee afsmeren, maar omdat er water inzit heb je altijd kans op smelten van je fondant/marsepein :/

Maar ik zou geen extra suiker aan de botercreme toevoegen. Ik zou er eerder iets zuurs aan toevoegen of iets fris. Iets van een laag jam ofzo. En misschien dunner vullen, ik weet niet hoe dik de laag is waarmee je vult?

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

13

Ik denk inderdaad dat je met de mix de fout ingaat.

Ik doe het als volgt:
- Biscuit bakken met de mix
- In 2 of 3 lagen snijden.
In de bovenste laag doe ik altijd een jam of chocolade soort.
In de onderste laag doe ik (bv) de botercreme mix van de shop. (dus die met suiker, mix, boter en water).
- Om dijkjes te spuiten en om af te smeren gebruik ik botercreme 1:1. Dat maak ik door 200 gram boter te nemen en 200 gram suikerbakkerspoeder en verder niets..(soms doe ik er een beetje vanille in van dr oetker voor de smaak).
Met die laatste botercreme smeer ik dun af, taart in koelkast en even hard laten worden en dan weer afsmeren met een heet paletmes..
Ik gebruik Marsefond, lekker de smaak van marsepein maar toch niet te zwaar op de maag en daar bekleed ik hem (dun!) mee.
Versieringen doe ik ook altijd met fondant omdat dat minder machtig is.

Succes!

14

de bc van mix is idd bedoeld om te vullen, maar zelf doe ik dat eigenlijk ook nooit. Probeer eens een bavarois of monatoetje. Dat is ook echt stukken minder machtig. En afsmeren zo dun mogelijk. En idd een frisse jam of zo ertussen. Gaat vast schelen!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

15

misschien een wat frissere vulling? vind ik persoonlijk ook al een stuk minder machtig....
ik vind zelf met chocola of botercreme erg machtig.. maar fruit of monchoe maakt m wat minder machtig..

16

Wow wat een tips allemaal!

Zodra ik weer een taart moet maken ga ik ze uitproberen! Ben net begonnen met een nieuwe baan, dus het staat eventjes op een laag pitje, maar denk, met al de nieuwe tips dat ik dit weekend maar eens even proeftaartjes moet maken voor me eigen bruidstaart... Kan ik mooi even oefenen

Dank allemaal!

17

ik heb geen kookwekker, maar zal de magnetron wel 10 min aanzetten, die pingt ook wel) haha ben zo verstrooid, ik vergeet altijd alles...

Moet je wel iets in die magnetron zetten he, kopje water ofzo ivm brandgevaar
Omdat je er ook bij zet dat je best verstrooid bent haha ;)

18

Idelet schreef:

ik heb geen kookwekker, maar zal de magnetron wel 10 min aanzetten, die pingt ook wel) haha ben zo verstrooid, ik vergeet altijd alles...

Moet je wel iets in die magnetron zetten he, kopje water ofzo ivm brandgevaar
Omdat je er ook bij zet dat je best verstrooid bent haha ;)

Ohw das wel een goede! Daar had ik nog niet aan gedacht! :think: