1

Onderwerp: Hoe moet dat nou: blanda--> hoe en hoe lang?

Hallo allemaal,

Ik heb al gezocht op forum maar begrijp het toch niet helemaal...
Ik wil zo'n zwanger buikje maken weet je wel...
Een paar vragen:

1. Welke maten gebruik je nou voor borsten en buik?

2. Kunnen die blanda alluminium schalen echt in de oven? Ik  maakte de bolvormen namelijk door een ronde cake in plakken te snijden en dan te 'vormen' in de koelkast. Mijn manier lijkt me dan veel omslachtiger als je de blanda-schalen gewoon in de oven kunt doen.

3. En als die blanda-schalen dan in de oven kunnen, hoe laat je die dan rechtop staan, zonder dat ze 'omrollen' en het beslag er uit stroomt?

4. En wat zijn de baktemperaturen, baktijden, en plaats in oven per maat, want ik lees allerlei doemscenario's...
Ik heb een heteluchtoven...

Alvast bedankt!

Groetjes Geeke

Groetjes Geeke   --- Komt voor de Bakker ---

2

Re: Hoe moet dat nou: blanda--> hoe en hoe lang?

He hallo,

1: Maten verschillen die weet ik zo ook niet, ik heb het namelijk nooit gemaakt

2: Blanda schaal kan echt in de oven... Over het omvallen hoef je je geen zorgen te maken, bij mij valt ie tenminste nooit om. Waar je even goed op moet letten bij de schaal is dat als je hem heel goed hebt ingevet (ik spray hem in met dr oetker) en je bakt hem daarna, dat als ie uit de oven komt je hem meteen stort. Storten is omkeren, dat je hem op een taartrooster omdraait en de bakvorm eraf haalt. Meteen doen als hij nog warm is, anders blijft ie plakken!

4: Temperatuur is voor iedere oven verschillend, is heel moeilijk te zeggen, moet je gewoon even uitproberen...
Je taart moet altijd midden in de oven staan, en ik bak ongeveer 40 a 50 min. op 140 graden. Meestal begin ik 30 min. op 140 graden, daarna schroef ik hem op naar 160. Dan na 10 min 160 graden haal ik hem er af en toe uit zodat ik hem even kan testen, als ie nog niet gaar is gaat hij er weer 5 minuten in op 160..

Maar dit was echt allemaal te vinden op de site hoor! Ik geloof dat ik dit nu al een keer of 3 getypt heb... Dus bij deze, echt de laatste keer!

3 Laatst bewerkt door Ottolien (15-08-2010 14:47)

1: de 20 cm als buik en 2x12 cm als borsten

2: Ja, blanda kan echt in de oven, ze staan er hier vaker in dan je denkt en ze zijn nog steeds mooi.

3: Hier moest ik zo om lachen. Het zijn nl officieel serveerschaaltjes dus die moeten kunnen blijven staan :lol:
Dus waarom zouden ze in de oven niet blijven staan. Ze kunnen wel overstromen  :grr:

4: Baktijden zijn voor iedere oven verschillend, maar wel een stukje korter. Hier staan ze per 2 in de oven en dan bak ik ze rond de 20-25 min.
Ik bak ze op de normale temperatuur, dat is voor mijn heteluchtoven 155 graden ong.
Hetelucht is normale temp -10%, maar ook dat wil nog wel eens een klein beetje verschillen.

Succes ermee.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Hé dames bedankt!

Het is gelukt!
taartenbuik is mooi geworden! De buik alleen te hoog gerezen, maar dat heb ik afgesneden.

Groetjes Geeke   --- Komt voor de Bakker ---