1

Onderwerp: Verschillende problemen met biscuit.. Help!? :(

Hoi!

Als echte beginner is het me nog geen 1 x gelukt om het biscuit te krijgen zoals het hoort. De problemen die ik tegen kom zijn:

1) taart zakt helemaal in
  Ookal had ik een taartje van 15 cm al een uur(!) in de oven gehad met een geleidelijk oplopende temperatuur e.d.

2) biscuit is een soort erg dikke pudding geworden na het bekleden.
Na het bekleden, de volgende dag bij het eten was de bovenste laag ontzettend dik en 'hard' geworden.

Wat doe ik fout? Ik laat de temperatuur al oplopen, dit ging de laatste keer redelijk, maar toen werd het dus hard en dik.
- Is de taart misschien nog niet genoeg afgekoeld?
- Is de vulling misschien te soppig?
- Zijn de verhoudingen van het biscuit misschien niet goed?

Ik vind het zo jammer dat het steeds mislukt :( Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt voor het lezen.

Gr Kelly

2

Re: Verschillende problemen met biscuit.. Help!? :(

Oh ik gebruik trouwens een biscuit mix van funcakes, dus daar zal het niet aan liggen  :rolleyes:

3

Hoi kelly,

Zelf gebruik ik geen kant en klare mix. Tot nu toe nooit problemen gehad met de biscuit. Misschien toch eens zelf aan de slag met een basis recept van biscuit deeg.
Voor een springvorm van 24 cm gebruik je
5 eieren, 150 gr fijne kristal suiker, 1 zakje vanille suiker,120 gr bloem (gezeefd) en 30 gr maizena.
Eieren 10 min. In heet water laten staan en daarna met de suikers 10 min. Op de hoogste stand mixen (wordt net yohurt) daana de bloem en maizena en rustig doorheen spatelen. Bakken in voorverwarmde oven 180 graden in 45 min.
Succes!!!

4

Gebruik zelf altijd de mix, en velen hier met mij, en nog nooit mislukt. Er gaat dusergens iets mis in je werkwijze. Beschrijf even hoe je precies te werk gaat!

En is de temperatuur van je oven wel goed? Wellicht dat een oven thermometer uitkomst kan bieden.

5 Laatst bewerkt door Kelly1610 (14-08-2010 09:56)

op de mix staat: 330 gr mix, 33 ml water en 5 eieren.

Ik gebruik daarvan de ong. helft, 150 mix, 15 ml water en 2 eieren. Het beslag xziet er prima uit en als het uit de oven komt ziet het er ook goed uit, er gaat iets mis met het bekleden lijkt mij.

Op de mix staat 30-35 min bakken op 175 gr. De eerste keer ging dit mis, zakte in elkaar. Toen heb ik hier rond gekeken en kwam erachter dat ik de temperatuur op moest bouwen en in de oven laten afkoelen. Dat heb ik daarna gedaan:
oven voorverwarmt op 100 gr, taart er in, oven op 150 gr, na ong half uur op 170 gr tot het er goed uit ziet en de prikker er droog uit komt. Laatste keer duurde dit dus 2 x zo lang, ruim een uur..! (voor een taartje van 15 cm, maar wel 7 cm hoog)

Laatste keer heb ik de oven open gezet en daar in laten 'afkoelen', niet tot die koud is. Lauw uit de oven en uit de vorm gehaald, omgedraaid. Onderkant word dat wel wat vochtiger door de warmte die er niet uit kan, maar niet ernstig. Door midden snijden, nog even laten afkoelen. Vullen met aardbeienmouse met slagroom. Afsmeren met botercreme en bekleden.
Ik heb de taart nog nooit helemaal aflaten koelen tot het echt koud is, het blijft iedere keer wel een klein btje lauw. Zou dit het probleem zijn?

De bovenste laag onder de botercreme was de laatste keer dus erg dik geworden. De botercreme misschien te zacht/nat?

Daarna in de koelkast gezet en de volgende dag geproefd.

Zo..  :o  Dat was het wel.. meer kan ik er niet over zeggen :( wat doe ik toch fout..

Thanks voor het lezen,
Gr Kelly

6

Ik heb je hele verhaal niet gelezen want ik zag gelijk waar de fout lag.Je schrijft dat je 330 gr. mix,330 ml water en 5 eireren gebruikt.
Da moet 33 ml water zijn.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

misty schreef:

Ik heb je hele verhaal niet gelezen want ik zag gelijk waar de fout lag.Je schrijft dat je 330 gr. mix,330 ml water en 5 eireren gebruikt.

:thumb: Ja dat is het! :Y

8

misty schreef:

DOM!!! typfout :$ Klopt.. heb het nog even op de verpakking nagekeken, maar ik reken het altijd om, dus heb ik 150 nodig.. Maar idd 33 ml water.. Dat doe ik ook.. dus dat is het ook niet..  :nooo  :grr:

Maar scherp  ;) heb het gelijk aangepast! Thnx

9

Wat voor oven heb je? Als je hetelucht hebt dan is 175 graden al teveel bijvoorbeeld.
Ook je 'opbouwen' ziet er wat vreemd uit, de meesten waarvan ik weet dat ze dit doen beginnen op 150 graden bijvoorbeeld, 100 graden is echt te laag.
Ik heb een electrische oven en ik bak op 175 graden en een 15cm bak ik in 35 minuten ongeveer en ik laat niets oplopen.

Mijn taarten laat ik ook niet in de oven afkoelen, ik haal ze uit de oven en stort ze meteen op een rooster en ze storten echt nooit in.

ook geen warme kapsels doorsnijden, wacht eerst tot ze goed afgekoeld zijn, het beste is zelfs om dat 24 uur later te doen, velen hier vriezen ze eerst in en snijden ze na het ontdooien pas door.

En waar smeer je mee af? Ik vind het vreemd dat ze zompig worden onder de botercreme, gebruik je de mix? En zo ja laat je de mix, poedersuiker en water wel echt een uur staan voordat je deze door de boter klopt?

Nou, verder kan ik me even niets bedenken, ik hoop dat je iets met deze tips kunt :)

Groetjes Melanie

10 Laatst bewerkt door wjanzen (14-08-2010 11:47)

Ik ga even uit van mijn eigen taartvorm ;)

Taartvorm 22 cm.
Biscuitmix: 240 gram.
Ei: 190 gram (4 a 5 eieren maat M)
Water: 25 gram.
35 a 40 min 160 graden hetelucht.

Tot nu toe pas 2x gemaakt (ben ook beginner) maar hij is prima.
8 minuten mixen hoogste stand, 2 minuten mix laagste stand.

11

Misschien is er iemand in de buurt die ja kan en wil helpen?? Waar woon je?

Volg je hart...want dat klopt!

12

je gebruikt de verkeerde verhoudingen.. voor een kleine vorm heb je niet meteen de helft ofzo nodig.. het gaan om de inhoud...

gebruik je de tabellen?? ik heb een hele goede van van de website theemetkoekjes of zoiets.. is bijmij altijd goed gegaan

ik kan je m mailen als je wilt..

www.lil-suz.blogspot.com voor meer over mijn creaties

13

oh ow..........  :grr:  :grr:  :o

Ik reken het water om, maar ik hoef het niet om te rekenen... er staat ml in het recept en ook ml op de maatbeker......  :grr:  DOM!

Dus in plaats van 33 ml water, gebruik ik 330 ml  :rolleyes:

En nee ik gebruik ook geen tabellen, ik dacht, de helft zal wel kloppen.. Oh oh oh...  :o

Maar klopt het dan dat er zo weinig water in gaat? In mijn geval, de taart van 15cm maar 12 ml water?!

Kelly1610 schreef:

Ik reken het water om, maar ik hoef het niet om te rekenen... er staat ml in het recept en ook ml op de maatbeker......  :grr:  DOM!

En nee ik gebruik ook geen tabellen, ik dacht, de helft zal wel kloppen.. Oh oh oh...  :o

Maar klopt het dan dat er zo weinig water in gaat? In mijn geval, de taart van 15cm maar 12 ml water?!

Ja dat klopt, echt maar een druppie... :Y

15

angelavanderploeg schreef:

Ja dat klopt, echt maar een druppie... :Y

Hahaha, ooow.. wat dom  :P  Ik ga het gelijk proberen!

Super bedankt voor alle reacties! :thumb:

Gr Kelly

16 Laatst bewerkt door misty (14-08-2010 16:10)

Kelly1610 schreef:

Ik zei dat en toen zij jij dat het een typefout was.

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

17

Hier staan in ieder geval de tabellen daar kun je zien wat de hoeveelheden zijn voor je vormen :)

Groetjes Melanie

18

Jaa!!! Het is gelukt, ik heb de hoeveelheden van de tabellen aangehouden en het is gelukt!!!  :lol:  :Y
Wat een verschil haha, dit keer was het echt taart!  :P  Lekker hoor!

Super bedankt allemaal, nu kan ik echt aan de slag ;)

Gr Kelly