1

Onderwerp: ga het toch maar eens vragen:hoe de juiste biscuit bakken???

biscuit

ik bak nu al wel een tijdje en het gaat ook meestal wel goed maar het gaat ook nog wel eens mis :s  ik houd de tabellen van hier aan alleen doe ik in bvb een 20 bakvorm de hoeveelheid van een 25 zodat ze mooi hog worden. (dit doe ik dan bij alle maten) de oven is voorverwarmd op 150 en dan bak ik dus 10 min op 150 10 min  op 165 en 10 min op 180 alleen bij een 15 bakvorm bak ik rond de 60 min op 150.. nu worden ze idd mooi hoog prik erin en ze komen er droog uit ik druk iets boven op en naar mijn mening zijn ze dan gaar (klaar) haal het eruit laat ff koelen daai me om naar een paar minuten en poef helemaal weer ingezakt :s  :x  :grr:  baal dan zo erg snap er niks van wat gaat er dan nou niet goed???? ik heb de bakpannen van pme extra hoog gebruik funcakes heb grote eieren die ik altijd eerst in een bak met warm water zet laat ruim 10 min mixen op hoogste stand(heb de bekende kenwood van de makro) als ik het langer laat bakken dan brand het iets aan....

ik snap er niets meer van iemand nog ander tips of doe ik iest helemaal fout??

bedankt

2

Re: ga het toch maar eens vragen:hoe de juiste biscuit bakken???

ik bak meestal iets langer en dan ook iets lager... dus start op 150 en dan 15 minuten dan op 155 dan nog eens 15 minuten en dan op 160/165 en dan nog eens 15 minuten, maar het scheelt natuurlijk ook per oven...

Je zou een keertje kunnen bakken terwijl je de temperatuur laat aflopen. Dus beginnen bij 180 en zo stapjes naar beneden.

Ik bak trouwens zo'n 30-40 op 170 graden en heb eigenlijk nooit een mislukt biscuit.

4

Ik bak hete lucht zonder voorverwarmen de gehele tijd 150 gr. Wel iets langer.
Je kunt i.p.v. prikken ook voelen aan de bovenkant. Als het niet meer indeukt is je biscuit goed.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

5

medium eieren gebruiken

6

Ik weeg alles goed af, mijn eieren doe ik nooit in warm water en ik gebruik eieren maat l, alles laten mixen voor 10 minuten op de hoogste stand en dan de bakblik in oven  :) als ik werk met gewone bak pannen zet ik de oven op 180 (hetelucht) en ik verander de temp dan niet, ik laat het erin voor ongeveer tussen de 35 en 40 minuten hangt van de grote van de bak blik  :Y kleiner laat is korte in de oven en dan ga ik kijken of het klaar is, in een combi gaat het heel anders maar gelukkig is het bij mij nog niet fout gegaan HTH  ;)

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

7

Boska schreef:

Ik bak hete lucht zonder voorverwarmen de gehele tijd 150 gr. Wel iets langer.
Je kunt i.p.v. prikken ook voelen aan de bovenkant. Als het niet meer indeukt is je biscuit goed.

ja dat doe ik ook ff voelen en dan laat ik hem vaak nog ff staan maar 8 van de 10x zakt het dan wel niet in maar is het iets aangebrand :/

8

ik heb een combi oven en kan dus ook op hetelucht bakken wat is dan het beste of zou dat niet uitmaken meestal doe ik het op boven en onder zonder hete lucht  :/

9

Ik heb een combimagnetron en begin bij 135, dan naar 150 en dan naar 160. Ik hou het schema aan van felicitaartjes wat betreft beslag. Soms iets meer. Gaat prima

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

10

Ik heb er pas 2 gebakken (haal net de 2de uit mijn combi).
Ik hou de tabellen van hier aan.
Ik doe 8 min hoogste stand mixen, 2 min laagste stand.
Hetelucht 160 graden 35 a 40 min.

En ook deze is weer mooi gelukt.

11

Lot schreef:

Ik heb een combimagnetron en begin bij 135, dan naar 150 en dan naar 160. Ik hou het schema aan van felicitaartjes wat betreft beslag. Soms iets meer. Gaat prima

nou heb jou manier gedaan en nou st versteld helemaal top :lol:  :thumb:  hij is helemaal perfect

super bedankt :thumb:  :thumb:  :thumb:

12

top :thumb:

Zo doe ik het altijd en ze worden lekker hoog! Succes verder

Oja, ik bak op hetelucht trouwens

13

:thumb:

Lot schreef:

ik had hem dan niet op hetelucht gedaan en heeft 10 minuten langer in de oven gestaan had er wel meerdere in :shh:  een 15 12 10 en kliene blanda haahh maar helemaal goed ga morgen weer nieuwe bakken hopen dat deze ook zo goed gaan

nogmaal bedankt :thumb:

14

en dan is ie klaar en dan?
ik stort hem dan op een rooster uit de magnetron maar dan krijg ik dat ie tussen de ribbels zakt en eraan vast gaat plakken terwijl het dan een redelijk mooi biscuit heb als ie uit de oven komt door het afkoelen op een rooster gaat het dan alsnog fout  :s  :s  :s

15

Niet op een rooster storten dan :D
Ik stort op een houten plank met een stuk bakpapier erop.
Ik stort trouwens niet altijd meteen mijn bakpannen hoor. Soms laat ik ze rustig even op het aanrecht staan. Ik plet ze dan een beetje met een andere pan met een stuk bakpapier ertussen.
Als ik ze gelijk stort zakken ze nog wel eens in of ik trek de randjes aan de onderkant (wat de bovenkant wordt) kapot. Daarom eerst even laten afkoelen en later storten. Dan worden ze heel mooi.

16 Laatst bewerkt door Bommeltje (08-08-2010 15:59)

Ik vraag me afwaarom je meer beslag in je pan doet dan in de tabellen aangegeven. Ik heb 7 cm pannen, en als ik het recept van de tabellen aanhou komen ze perfect tot de rand (alleen dan wel met een bolling er nog boven op)

Nog hoger wil je ze niet, dan worden de randen geheel niet mooi, dan zou  je hogere bakpannen moeten nemen.
Instorten doen ze alleen als ze te snel gerezen zijn, en dat zou wel eens aan een hoge start temparatuur kunnen liggen.

Heb in de afgelopen 1.5 jaar met 2 verschillende ovens gewerkt, De ene ongeveer 11 maanden lang, de ander nu zo'n 9 maanden en bij beide werkt het volgende schema

Hoeveelheid beslag van de tabellen hiernaast
Ik verwarm mijn oven voor op 120 graden,  zet hem aan op het moment dat ik mijn mixer aanzet, 8 minuten hoogste stand, 2 minuten laagste stand mixen. Op het moment dat ik de bakpan in de oven zet, zet ik de temparatuur op 160 en de kookwekker op 37 minuten.

De temparatuur loop dan lekker rustig op naar 160 en ik heb nog nooit geprikt of een taart gaar was. Na 37 Minuten de oven uit, en nog even een paar minuutjes ( 3 of 4 ) in de hete oven laten staan, dan zakt de bolling van je kapsel wel iets in maar zakt niet zover dat er een echte kuil ontstaat, Meestal moet ik nog een klein stukje van de bolling afsnijden maar dat is echt maar heel weinig.

Afkoelen doe ik gewoon op het aanrecht op een stuk bakpapier, waarbij de bolling (en dus de bovenkant) onderop ligt.

En na toch wel bijna 80 taarten nog nooit eentje gehad die niet gaar was of te droog.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

17

Bommeltje schreef:

Ik vraag me afwaarom je meer beslag in je pan doet dan in de tabellen aangegeven. Ik heb 7 cm pannen, en als ik het recept van de tabellen aanhou komen ze perfect tot de rand (alleen dan wel met een bolling er nog boven op)

Nog hoger wil je ze niet, dan worden de randen geheel niet mooi, dan zou  je hogere bakpannen moeten nemen.
Instorten doen ze alleen als ze te snel gerezen zijn, en dat zou wel eens aan een hoge start temparatuur kunnen liggen.

Heb in de afgelopen 1.5 jaar met 2 verschillende ovens gewerkt, De ene ongeveer 11 maanden lang, de ander nu zo'n 9 maanden en bij beide werkt het volgende schema

Hoeveelheid beslag van de tabellen hiernaast
Ik verwarm mijn oven voor op 120 graden,  zet hem aan op het moment dat ik mijn mixer aanzet, 8 minuten hoogste stand, 2 minuten laagste stand mixen. Op het moment dat ik de bakpan in de oven zet, zet ik de temparatuur op 160 en de kookwekker op 37 minuten.

De temparatuur loop dan lekker rustig op naar 160 en ik heb nog nooit geprikt of een taart gaar was. Na 37 Minuten de oven uit, en nog even een paar minuutjes ( 3 of 4 ) in de hete oven laten staan, dan zakt de bolling van je kapsel wel iets in maar zakt niet zover dat er een echte kuil ontstaat, Meestal moet ik nog een klein stukje van de bolling afsnijden maar dat is echt maar heel weinig.

Afkoelen doe ik gewoon op het aanrecht op een stuk bakpapier, waarbij de bolling (en dus de bovenkant) onderop ligt.

En na toch wel bijna 80 taarten nog nooit eentje gehad die niet gaar was of te droog.

Gaat dit op voor de meeste/alle bakvormen en maten? een grotere vorm zal toch langer nodig hebben dan een kleinere vorm? ik ga dit zeker een keer proberen, want die van mij zien er ook altijd spectaculair uit als ze uit de oven komen, maar zakken toch nog behoorlijk in daarna....

Vandaag is mijn lievelingsdag!
www.label6.nl

18

maat m eieren gebruiken misschien.
en zeker die 8 of 10 minuten mixen aanhouden, maar ook zeker die 2 minuten op de allerlaagste stand daarna! dan gaan de grote luchtbellen eruit.

19

Bo, of een vorm nu 15 of 22 cm is, ik hou nog steeds die 37 minuten aan.
Ik ga niet veel groter dan 25 cm moet ik eerlijk zeggen. Ik stapel liever dan dat ik nog een grotere vorm pak. Maar hou me altijd aan die baktijd.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

20

Lot schreef:

wilde even melden dat ik gister 3 biscuits (15-20-25) heb gebakken met jou tip en super hoor tot aan de rand ik heb de pme extra hoog en als ik de olling eraf haal kom ik op ruim 8 cm :thumb:  helemaal top dus dit ga ik blijven gebruiken

thanks  :lol:  :lol:  :lol:

21

Ik gebruik altijd de mix van de webshop. Smaakt heerlijk, is makkelijk te maken en is nog nooit mislukt!

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl