1

Onderwerp: biscuitmix, hoeveelheden verpakking wijken af van tabel hier

Ik heb gisteravond al een vraag gesteld hierover, maar misschien was ik niet helemaal duidelijk met mijn uitleg.

Gisteren heb ik mix voor moskovisch beslag gekocht bij "voor je taart" in Spijkenisse.

Ik heb voorheen altijd het basisrecept voor biscuitmix gebruikt en wil deze week voor het eerst de kant en klare gebruiken.

Op de verpakking staan de hoeveelheden voor een vorm van 20 cm doorsnee. Nu viel mij op dat die hoeveelheden afwijken van de hoeveelheden hier (tabellen).

Ik ga een stapeltaart maken met 1 taart van 16 cm doorsnee en 1 taart van 24 cm doorsnee. Ik durf niet uit te gaan van de hoeveelheden hier op het tabel omdat ze dus afwijken.

Bovendien ben ik ook nog eens slecht in (om) rekenen dus ik hoop dat iemand me hier kan helpen.

Wie kan mij vertellen welke hoeveelheden mix, water en eieren ik nodig heb voor deze 2 vormen?

Ik gebruik trouwens eieren maat (L), maakt dat nog uit? (de een gebruit (L) de ander weer (M), ik weet niet wat beter is).

Ik hoop echt dat iemand me kan helpen, ik heb de taarten pas volgende week zondag nodig maar wil de kapsels al van te voren bakken voor het geval er iets mislukt.  :s

Groetjes Natasja,

2

Re: biscuitmix, hoeveelheden verpakking wijken af van tabel hier

De schema's zijn gebaseerd op FunCakes Biscuitmix (Let op: ze komen ze niet volledig overeen met de verhouding op de verpakking zelf; dit heeft o.a. te maken met afrondingsverschillen en persoonlijke ervaring. Het blijft dus een handreiking!)

dat staat er, moscovisch is wat anders dus daarom klopt het niet...

3

Ik snap niet waarom je over hetzelfde probleem een tweede topic opent?

Als je hier nou gewoon de hoeveelheden van die verpakking neerzet, kan een rekenwonder het even voor je omrekenen; nu is het gissen aangezien we de verhoudingen niet weten...

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

4

oh en die 20 in een 16 hou je wat van over en dat kan wel bij die 24 dus ik zou gewoon 2x doen?

5

Tja, oke..ik had er idd geen tweede topic over hoeven openen  :o

Ik begin lichtelijk in de (taarten) stress te raken omdat de datum van het feest steeds dichterbij kom en ik me realiseer dat ik eigenlijk beter nog 1x gebruik had kunnen maken van het vertrouwde basisrecept  :D

De hoeveelheden op de verpakking zijn dus voor 20 cm:

250 gr mix, 4 eieren (M) en 25 ml water

Ik wil het dus graag 2x omgerekend hebben; 1x voor 16 cm en 1x voor 24 cm.

En maakt het nog uit of ik eieren maat (L) gebruik of niet?

Sorry voor mijn dubbele (stress) topic

Groetjes Natasja,

6

natuurlijk maakt het uit of je l eieren gebruikt want die zijn groter... en waarom maak je niet gewoon 2x voor een vorm van 20?

7 Laatst bewerkt door petrawb (08-08-2010 12:48)

haha, succes met de nogsteeds durende zoektocht...

8

etmc schreef:

natuurlijk maakt het uit of je l eieren gebruikt want die zijn groter... en waarom maak je niet gewoon 2x voor een vorm van 20?

Ja zou ik kunnen doen, maar dan moeten ze zeker allebei tegelijk de oven in ivm de luchtigheid v/h beslag? (als ik ze 1 voor 1 doe zakt degene op het aanrecht in lijkt mij)

Als ik eieren (L) gebruik moet ik er dan 1 minder nemen?

Groetjes Natasja,

9

petrawb schreef:

haha, succes met de nogsteeds durende zoektocht...

Pfff...ja echt...ik maak het mezelf veuls te moeilijk geloof ik.

Ik ben een pietje precies en wil niet dat mijn kapsels mislukken  :s

Groetjes Natasja,

10

Natasja22 schreef:

Als ik eieren (L) gebruik moet ik er dan 1 minder nemen?

nee, dan moet je je eieren afwegen :Y als er staat 4 eieren maat M (eieren maat M zijn ongeveer 50gram eidooier+eiwit) dus als je maat L gebruikt, moet je 200 gram ei hebben :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

11

En als je niet wilt wegen, kun je voor het volgende gaan:

16cm : 160 gram mix, 2 eieren maat L, 16ml water
24 cm: 360 gram mix, 5 eieren maal L, 36ml water

Eigen risico, ik heb het ei afgerond :)

(ik zou persoonlijk gewoon doen wat etmc zegt: 2x beslag maken en dat verdelen over de bakvormen en de vorm van 16cm er eerder uithalen dan die van 24cm , of die van 16 cm eerst er in, die hoeft korter en dan hoeft die van 24cm niet zo lang op het aanrecht te staan.)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

12

Ik heb de verhoudingen van jou verpakking in een excel sheet verwerkt... dit is dus de wiskundige verhouding.. misschien is het werkelijke iets anders... maar het werkt bij de funcakes wel.. heb het nu dus toegepast op die van jou...

mail me ff en ik stuur m je toe!

grt Suz

www.lil-suz.blogspot.com voor meer over mijn creaties

13

bedankt allemaal voor jullie tips.

Groetjes Natasja,