1

Onderwerp: Regenboog stapeltaart

Zoals beloofd nav een topic in het bakken onderdeel zou ik mijn 1e poging tot een Rainbow Layer cake laten zien.

http://farm5.static.flickr.com/4096/4858493794_ede0bfc72e_m.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4073/4858496606_0fc090c9e1_m.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4136/4857879737_d6f4a3f5b2_m.jpg

We vierden m'n zoontjes verjaardag nog niet echt (vakantietijd) maar hadden wel wat familie bij elkaar om het te vieren en daar hoorde toch wel een taartje bij. Hij hoefde wat mij betreft niet perfect afgesmeerd te worden, qua kleur heb ik een beetje geexperimenteerd, er zijn 2 kleuren omgedraaid en ik had ook geen tijd om de lagen even hoog te maken ed dus hij is niet perfect maar dat was niet de opzet van deze taart, en regenbogen zijn ook niet altijd perfect af  ;)

Oh en voor diegene die het al gister vroegen, een snelle howto:

Ik heb voor het snelle 2 pakken duncan hines yellow cake gebruikt (ik wilde witte cake doen maar die was niet te vinden en het zelf maken van witte cake was de avond ervoor mislukt omdat ik de lagen te lang had laten bakken) de mix verdeeld over 6 bakjes (ongeveer 2 us cups) en kleuren maar.

Het is wat meer intensief om te maken als je niet 6 bakvormen hebt, je moet er wel even wat tijd voor maken want de 6 lagen moeten apart gebakken worden na elkaar (ik heb een 22,5 springvorm gebruikt want ik vond dat wel zo makkelijk werken, steeds bakpapier eronder en dat werkte lekker snel voor het verwijderen).

Het afwerken was makkelijk, ik heb maar het minimum aan mbc gebruikt tussen de lagen omdat ik behoorlijk wat nodig zou hebben voor het afsmeren .

2

Re: Regenboog stapeltaart

Hij is erg leuk geworden! Echt heerlijk vrolijk!!

3

Heel gaaf!! Feestelijk ook zeg!!  :Y   :Y  Bedankt voor de howto, ga het zeker proberen  :)

- er moet méér TAART gegeten worden! hoevé? VéTaart!

4

dtmslingerland schreef:

Het afwerken was makkelijk, ik heb maar het minimum aan mbc gebruikt tussen de lagen omdat ik behoorlijk wat nodig zou hebben voor het afsmeren .

:o  :+  mbc is?? ik denk dan aan ..botercreme maar de M kan ik niet thuisbrengen. Dat blijft dan toch zacht?
of wordt deze een beetje hard?

sorry, ik vergeet het belangrijkste:
ik vind je regenboogtaart geweldig!! echt op, ziet er gezellig uit. :Y

Groetjes, Franka

5

Heel mooi gemaakt  :Y
Als ik me niet vergis mbc betekent meringue butter cream en het blijft lekker zacht en is heerlijk, echt een aan rader  ;)

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

6

Wat is dat leuk geworden zeg  :thumb:

7 Laatst bewerkt door dtmslingerland (04-08-2010 14:05)

Spices schreef:

Heel mooi gemaakt  yes
Als ik me niet vergis mbc betekent meringue butter cream en het blijft lekker zacht en is heerlijk, echt een aan rader  wink

Klopt Spices. Als je dat eens hebt gemaakt wil je geen gewone botercreme meer gebruiken !

8

Leuk dat je hem uitgeprobeerd hebt!!!

Het geeft echt een fantastisch resultaat, hoelang ben je nu bezig geweest? Volgens mij hoefde je niet echt met je neus voor de oven te zitten :D

En dat die lagen niet even dik zijn vindt ik juist leuk, eigenwijs typje als ik ben :lol:

Als het mislukt, probeer je nog een keer, nog eens, steeds maar weer....
En in de tussentijd heeft niemand meer avondeten nodig:)

9

dtmslingerland schreef:
Fibi schreef:
dtmslingerland schreef:

:o  :+  mbc is?? ik denk dan aan ..botercreme maar de M kan ik niet thuisbrengen. Dat blijft dan toch zacht?
of wordt deze een beetje hard?

sorry, ik vergeet het belangrijkste:
ik vind je regenboogtaart geweldig!! echt op, ziet er gezellig uit. :Y

Klopt Fibi. Als je dat eens hebt gemaakt wil je geen gewone botercreme meer gebruiken !

De M...staat voor Meringue, dus Meringue botercrème,  :P  :P  :P mmmmmm...heerlijk!

Ik vind het een heel gaaf gezicht al die kleurtjes  :Y  :thumb:

elskebet schreef:

Leuk dat je hem uitgeprobeerd hebt!!!

Het geeft echt een fantastisch resultaat, hoelang ben je nu bezig geweest? Volgens mij hoefde je niet echt met je neus voor de oven te zitten :D

En dat die lagen niet even dik zijn vindt ik juist leuk, eigenwijs typje als ik ben :lol:

Oh jee in totaal weet ik het niet maar het is wel na te rekenen; Mixen was denk ik 15 min werk, 6 x 17 min voor het bakken en dan nog wat tijd voor afkoelen en sprinvorm "verschonen". Ik gok 2,5 uur en dan nog afsmeren.

11

Heel erg leuk!!
Gebruik je dan de gewone kleurstof bv. wilton?

12

wat een leuk effect zeg!  :thumb:

liefs marieke

Cadbury schreef:

Heel erg leuk!!
Gebruik je dan de gewone kleurstof bv. wilton?

ik heb americolor gebruikt maar volgens mij werkt wilton ook wel hoor.

14

Super... en hoeveel kleurstof heb je dan per laag gebruikt.

Ziet er echt heel leuk uit.
Gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

15

Je taart ziet er echt gaaf uit, dat ga ik ook eens proberen !
Maar nu ben ik ook wel heel erg benieuwd naar die merengue botercreme.

Groetjes, Mandy        www.datzitgebakken.hyves.nl/
Carpe Taart!

MirKool schreef:

Super... en hoeveel kleurstof heb je dan per laag gebruikt.

Ziet er echt heel leuk uit.
Gr, Miriam

Uh tja dat meet ik niet af, volgens mij 2 drupjes oid paars had ik niet dus gemengd met 1 drup rood en blauw.

menniej schreef:

Je taart ziet er echt gaaf uit, dat ga ik ook eens proberen !
Maar nu ben ik ook wel heel erg benieuwd naar die merengue botercreme.

ik heb gewoon 123 merengue botercreme gemaakt, dat recept staat ergens op het forum maar ik kan je ook die van mij mailen als je wilt.

18

ik heb even bij recepten gekeken en zag deze staan.
140 gram eiwitten
280 gram kristalsuiker
280 gram roomboter* (of 420 gram voor de 1-2-3 verhouding)

is dat 140 gram eiwitpoeder?

volgende keer ga ik hiermee proberen af te smeren.
ben benieuwd of ik dan ook om ben  ;)

Groetjes, Franka

ik gebruik :

125 gram eiwitten (dus dooier scheiden van eiwit)
225 gram suiker
350 gram boter

20

Opslaan! :D

Groetjes, Mandy        www.datzitgebakken.hyves.nl/
Carpe Taart!

21

ziet er erg leuk uit!!!

22

@Danielle: nog even een vraagje. Je schrijf: " (ik heb een 22,5 springvorm gebruikt want ik vond dat wel zo makkelijk werken, steeds bakpapier eronder en dat werkte lekker snel voor het verwijderen). "

Wat bedoel je met: steeds bakpapier eronder..?

Dit gaat mijn volgende projectje worden...maar wil wel goed voorbereid zijn ;-)

Gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

elke laag die je bakt een nieuw stukje bakpapier in de springvorm

Ik hoop dat het zo duidelijk is, suc6

24

Even voor de mensen met ruimte in de vriezer :)
Je kan ook 6 gewone grootte kapsels bakken in de 6 kleuren, en dan daar laagjes van snijden. Dan kun je er meer maken. Zeker leuk als je toevallig veel regenboogaanvragen hebt haha.

Maar voor mij wordt het de laagje voor laagje methode. Fijn dat je het uitgezocht hebt. Heeeel leuk geworden!

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

25

ik vind hem geweldig, je kunt zo ook een heerlijke hoge taart maken!

Heroin is sooo passé, it's CAKE at the moment!