1

Onderwerp: zacht worden van roosjes

Hallo,

Sinds begin dit jaar maak ik zo nu en dan ook eens een taart en/of cupcakejes die ik decoreer. Dus ik ben nog maar een beginner.

Het bekleden van de taart doe ik met de helft marsepein en de helft fondant. Ook maak ik hiervan roosjes. De roosjes (en andere bloemetjes en blaadjes) die we over houden bewaren we in een doosje. Nu worden ze bij ons naar verloop van tijd zacht (soms zelfs snotterig), terwijl ze dat bij me tante niet worden. Bewaren wij ze dan verkeerd? Is het te warm? Hebben jullie nog tips om te voorkomen dat ze zacht worden???

Ik heb voor de laatste dag van mijn studie cupcakejes gemaakt met babygezichtjes erop (tja....dat hoort wel een beetje bij verloskundigen hè). Sommige gezichtjes werden ook een beetje zacht, komt dat omdat er ingekookte jam onderzat? Ik las namelijk in een andere topic dat als je het afsmeert met iets waar vocht in zit, de fondant/marsepein smelt. Of kwam dat door het warme weer (was 25 juni)? Ik vind het namelijk zo gek dat het maar bij een paar cakejes was.

Ik hoop dat jullie wat tips hebben.

Groetjes

Re: zacht worden van roosjes

waarschijnlijk heb je de roosjes in een luchtdicht bakje bewaard, dan kan het vocht er niet uit en trekt het weer in je creatie en wordt het dus zacht.
volgende keer de deksel er half op leggendus niet vastklikken.  :Y

dat smelten van de decoratie van je cupcake kan met verschillende dingen te maken hebben, het kan met de luchtvochtigheid te maken hebben, heb kan te maken hebben met wat je hebt afgesmeerd
en tsja die ingekookte jam, dat heb ik nog nooit gedaan, dus dat weet ik niet  :nooo

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

Hoi Linda

Fondant/marsepein wordt zacht als het te warm is. Koel en droog bewaren in een luchtdichte verpakking wordt geadviseerd. Door de roosjes zou je ook eerst even wat tylose kunnen mengen, dan worden ze hard en blijven dat ook.
Het kan zijn dat je marsepein/fondant is gesmolten door de jam maar het warme weer heeft ook niet echt meegewerkt vrees ik.

Groetjes Leonie

Wanneer je iemand ontmoet zonder glimlach,
schenk hem dan die van jou

tirza ik lees net je antwoord... Ik heb altijd 'geleerd' dat je alles luchtdicht moet bewaren en dat doe ik ook. Bij mij gaat het altijd goed. Anders drogen ze naar mijn mening uit. Hoe lang bewaar je decoraties is de 'buitenlucht'.

Wanneer je iemand ontmoet zonder glimlach,
schenk hem dan die van jou

ja ik zit ook net jouw bericht te lezen en dacht al, huh? Dan snapt de TS er niets meer van! :lol:

creaties van marsepein bewaar ik wel luchtdicht, maar dan hebben we het over een paar dagen, max een week. en ja, die blijven dan zacht

als ik iets van fondant maak, bijvoorbeeld bloemetjes die ik hol heb laten drogen en ik wil dat ze hun vorm behouden, die bewaar ik in een oud ijsbakje (zo een uit de vriezer vd supermarkt) die zijn niet luchtdicht maar wel stofvrij. op die manier blijft het hard.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Ik deed de dingentjes die ik maakte van de helft marsepein en de helft fondant in een doosje die luchtdicht was. Kan het zijn dat in dat kastje waar het doosje in staat te vochtig is of te warm?