1

Onderwerp: bak drama

Hai dames,

Ik heb vandaag getracht een bescuit te bakken, maar op een of andere manier wilt het niet goed lukken en ik snap niet hoe het kan misschien dat iemand van jullie mij kan helpen.

Ik maak altijd mijn bescuit van de bescuitmix boerenbond en die ging altijd zo goed. Rees goed en lekker luchtig, maar nu is het al een tijdje zo dat het drama is, Ik denk maak lekker mijn bescuitje dan hoef ik dat niet meer te doen, jahahha effe, dat was sneller gedacht dan gedaan. Ik doe het in mijn bakblik, bakblik vierkant van de xenos. Ik haal hem na 45 minuten uit de over is mijn kapsel maar 2 centimeter hoog, met gefronste wenkbrauwen had ik zo iets van wat moet ik hier mee, dit kun je met goed fatsoen nog niet eens doorsnijden zonder dat het mis gaat. Laten afkoelen en even later gesneden en ik had het idee dat hij ook niet gaar was hmmm, maar weg gooien dan en over nieuw begonnnen, Dus zo begin ik opnieuw en kapsel was deze keer 3 centimeter hoog ik denk ja maar dit kan toch niet.(De irratatie begon)  :mad:  Dus maar ik dacht doe hem maar af laten koelen en in de vriezer we zien wel
Tja aan gebrek van eieren kon ik eerst naar de winkel en dus gedaan, tja toen eens op deze site gekeken bij tabellen en heb dus gedaan wat daar stond voor vierkant bakblik van 26 cm. Ik denk nou moet ie toch perfect worden tja amahoela ik haal hem net uit het bakblik is ie 4,5 cm is al stukken beter natuurlijk, maar dat is niet zoals het moet lijkt me, bescuit is wel luchtig en zo.

Ik bak in een hetlelucht over op 180graden.
Normaal ging het goed. Maar nu ineens niet meer.
Bak ik soms te lang ik bak 45 minuten.
Ligt het soms aan het bakblik?
Of misschien ligt het aan mijn mixer het is een kennie? Ik heb namelijk het idee sinds ik die heb mijn kapsels minder hoog worden kan dit of ligt het aan mijn.

O ja bakblik ook nog een klap met de hamer moeten geven want deze lekte.
Maar goed het was me een bakdagje wel maar goed 2 kapsels bij elkaar zijn er toch 1 van 7cm moeten we het deze keer maar zo doen, maar is toch niet zoals het moet toch!!!

Wie weet antwoord, sorry voor de elle lange brief maar ik moest het ook even kwijt.

groetjes pluto

2

Re: bak drama

ik gebruik ook soezie maar doe op 170 graden 30 min en als het dan nog niet goed is dan doe ik er ong. 5 min bij

De groeten uit Brabant van TAMARA
https://www.facebook.com/TamaraNL1977

3

Als je biscuit altijd goed ging en je doet alles hetzelfde maar het gaat nu mis, kan het dan misschien aan je oven liggen.
Is de temperatuur nog wel goed?

Groetjes Sandra

4

nAAR MIJN WETEN IS  temp gewoon te hoog, vriendin van mij heeft ook een hetelucht oven en doet hetzelfde als mij 170/175 graden

De groeten uit Brabant van TAMARA
https://www.facebook.com/TamaraNL1977

5

Bedankt voor jullie reacties, Ja het zou kunnen dat de temperatuur te hoog is, ik ga het zeker proberen, maar mijn oven heeft een digitale klok en kan ik handmatig niet instellen en springt van
250, 230, 220, 200, 190, 180, 160, 130, 100, 60, 40 dus het is 160 of 180 vandaar dat ik voor de 180 ging maar kan ik ook op 160 bakken dan?

groetjes pluto

6 Laatst bewerkt door Manni (28-07-2010 19:36)

Hoi Pluto,

wellicht is het toch de temperatuur. Een heteluchtoven moet je altijd lager instellen dan een electrische oven, anders gaat het veel te hard. Ik bak op electrische stand altijd 30 min. op ongeveer 160 graden en daarna nog 10 minuten op 180, daarna pas voor het eerst de ovendeur openen!!! (Nooit tussendoor doen, anders kan je kapsel ook instorten, maar wellicht weet je dat ook wel  ;) ). Als hij dan nog niet gaar is (met een lange satéprikker erin prikken) dan telkens met 5 min. verlengen en weer checken met satéprikker.

Aangezien jij zegt met hetelucht te bakken lijkt 180 graden me veel te hoog! En misschien bij een groot bakblik gewoon meer beslag maken? Succes!

7

Toen je kapsels nog wel goed gingen, gebruikte je toen ook al deze bakvormen?

Wat betreft de temperatuur. Ik heb ook een hetelucht oven, ik begin op 140 graden en dan verwarm ik door naar 160 graden.

~ Never waste a good crisis... ~

8

stomme vraag maar ik heb het wel eens gehad: staat je oven nog wel op hetelucht??? mischien dat er per ongeluk aan de knopjes is geklloid en nu niet meer op hetelucht staat.....

en als je te lang bakt wordt je beslag eerder te donker dan dat het instort! succes!

9

Antwoord jultie: Toen mijn kapsels nog goed gingen toen gebruikte ik ook de bakvormen van xenos maar dan de ronde vorm daarvan.
Weet je wat het is, ik moet om de grades te veranderen tijdens het bakken, de deur snel op en dicht doen anders kan ik de toetsen niet bedienen, ik heb ook al in het boekje gekeken, maar daar wordt ik ook niet wijzer van.
ER staat in het boekje: Dat het moet kunnen, maar ik krijg het toch niet ik heb zonet overal op zitten drukken, combinatie met hoger of lager of + en - maar niets reageert gebeurt niks ja de kooktijd wordt hoger maar meer ook niet.

antwoord: julia : ja hij staat op hetelucht net even gekeken.

Misschien iemand met de zelfde combi Het gaat om de sharp r-969 /r-96st-a die het antwoord weet hoe ik de grades kan verhogen zonder dat ik de deur open en dicht hoef te doen. Als ik de deur open moet maken na de eerste 20 minuten dan ben ik bang dat me de koek inzakt.

groetjes pluto

weet niet wat het probleem kan zijn.
heb dezelfde bakvorm en mijn kapsels komen er mooi hoog uit (biscuitmix)
gr. hansje

11

pluto schreef:

Misschien iemand met de zelfde combi Het gaat om de sharp r-969 /r-96st-a die het antwoord weet hoe ik de grades kan verhogen zonder dat ik de deur open en dicht hoef te doen. Als ik de deur open moet maken na de eerste 20 minuten dan ben ik bang dat me de koek inzakt.

groetjes pluto

Ik heb ook een sharp een 967. als bij mij de tijd is afgelopen dan kan ik meteen weet tijd en temperatuur instellen zonder hem open te doen. Ik bak trouwens van begin tot het eind op 160 graden maar ik warm hem niet voor.

Groetjes Sandra

12

Dan maar eens proberen op 160 graden, hoelang moet het dan bakken ongeveer dan toch langer dan 35 minuten of niet.

groetjes pluto

13

ik bak ook met hete lucht en zet m liever wat lager dan te hoog...
en tijd... ja een royaal half uurtje zeker, maar ik kijk gewoon regelmatig en wanneer ik denk dat hij er bijna is prik ik met een breinaald oid om te kijken of ie gaar is of nog even moet....

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!