1

Onderwerp: Advies nodig: bakken, vullen, bekleden én bewaren

Hallo bakkers!

Een vraagje aan jullie.
Volgende week dinsdag viert mijn dochter haar tweede verjaardag. Nu wil voor dit feest 40 cupcakes bakken. Nu vraag ik mij af wat het makkelijkst is: wanneer kan ik de cupcakes het beste bakken? (kan alleen zondag niet bakken). Is zaterdag dan het beste zodat ik ze maandag kan bekleden? Of moet ik ze maandagmorgen bakken en maandagmiddag bekleden? En waar moet ik de cakejes bewaren?
Ik werk met de funmix en fondant van de site. Ik wil de cakejes vullen met aarbeien- en bananenvulling en afstrijken met botercreme met bananen- en aardbeiensmaak.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Bedankt alvast voor de tips en adviezen!

Groetjes, Fraddia

2

Re: Advies nodig: bakken, vullen, bekleden én bewaren

Ik zou ze maandagmorgen maken en zodra ze zijn afgekoelt bekleden en dan bewaren in een kartonnen taartdoos, ik heb ze zelf wel eens in een tupperwaredoos bewaard, maar toen zag mijn fondant er niet meer zo mooi uit.

3

Ik zou ze ook maandag morgen bakken, 's middags vullen en bekleden. Je kunt ze gewoon in een taartdoos of in een tupperware doos bewaren (niet in de koelkast)

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

4

Ik zou ze ook maandagochtend bakken en na het afkoelen, vullen & bekleden.

afhankelyk van hoeveel tyd je hebt, kan je wel al eerder de decoraties maken.

Voor het gemak zou ik wel vullen met dezelfde creme waarmee je ook afsmeert.

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

5

Inderdaad niet teveel werk maken van de vulling, cupcakes zijn niet zo groot.
Misschien kun je een deel van de decoratie wel vooruit maken? Ik gebruik altijd een bepaald glas als omtrek, is de juiste maat voor mijn cc's. Dan kan ik de decoratie al vooruit maken en hoef je deze maandag er alleen op te plakken. Bewaren in een luchtdichtdoosje met folie of bakpapier ertussen, blijft weken goed.
Maandagochtend cc's bakken, afkoelen, vullen en dan fondant uit doosje er zo op. Scheelt veel tijd!
Desnoods een deel van de decoratie al maken, bijvoorbeeld bloemetjes of zo als je niet de juiste maat voor de bovenkant hebt.
Fijne verjaardag!

6

Super bedankt voor jullie antwoorden; hier heb ik iets aan!

Ik ga in ieder geval maandag aan de slag met de cupcakes. Maandagmorgen worden ze gebakken. ik heb helaas een kleine oven, waar een muffinvorm voor 6 muffins in kan... Ben dus nog wel even bezig.
En jullie advies is dus: simpel houden qua vulling.
Welke vulling adviseren jullie dan?
Ik heb het een keer geprobeerd met botercrème met aardbeiensaroma, maar deze crème kreeg ik bijna niet in de cakejes gespoten; de spuit was denk ik te smal. Heb geen andere... En als ik de aarbeienmousse maak en deze ook gebruik met afstrijken, smelt de fondant toch? Dus daarom dacht ik aan twee soorten...

Biggeltaart, duidelijk antwoord! Dank je wel. Het is inderdaad wel handig om de versiering van te voren te maken. Ik wilde 3 verschillende soorten maken. Eigenlijk heel eenvoudig met rondjes en bloemetjes e.d. Kan ik dan de volledige versiering maken en die er dan later bovenop leggen. Maar hoe moet je dit dan het beste bewaren? Gewoon stapelen met bakpapier ertussen? En niet in de koelkast? Dit vind ik wel heel eng hoor... Straks gaat het met is...
Hier een voorbeeld van een cakeje van mij: Zou ik bij zo'n soort cakeje de hele versiering al van te voren kunnen maken?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6HEGP3VI.jpg

oei.... nog meer vragen... Hopelijk hebben jullie antwoorden!! Ik vind het erg leuk om te doen, maar er is nog wel veel onduidelijk en nieuw voor mij ondanks het vele lezen op het forum!!

Groetjes, Arri

7

De vragen samengevat:

Welke vulling kan ik het beste gebruiken voor een cupcake en kan ik deze vulling ook gebruiken om af te smeren zonder dat de fondant smelt?

En hoe kan ik het beste de versiering van de cupcake van tevoren maken?

Groetjes, Fraddia

8

Versiering voor de cc die je hier laat zien kun je zelfs al maanden van te voren maken! Gewoon in een koelkastbakje (niet in de koelkast behalve als het weer tropisch weer wordt) met bakpapier bewaren. Zal een heleboel tijd schelen maandag.
Vulling simpel, botercreme met vanillesmaak of zo. En dan evt een spuitzak zonder spuitmondje gebruiken. Is breed genoeg en is er zo netjes in te krijgen.
Botercreme kun je ook gebruiken om mee af te smeren en de versiering erop te plakken.
Als je het toch te eng vindt om de hele versiering vooruit te maken kun je ook de verschillende onderdelen maken en dan maandag alles afdecoreren. Ik zou voor de gein een helemaal maken en dan bewaren tot maandag, kun je zelf zien hoe het er na een paar dagen uitziet.
Ik heb eens een decoratie van fondant gemaakt voor een vriendin. Ze had ze 3 weken later nodig, maar dan was ik op vakantie dus dit was de enige mogelijkheid en het is super geworden. CC heeft ze zelf gebakken.
Deze zou je zelfs nu al kunnen bakken en invriezen. heb ik zelf nog nooit gedaan maar wel al vaker hier op het forum gelezen. Zeker als je ze nog vult moet dit geen probleem zijn lijkt me.
Succes!

9

ik heb pas voor een goed doel 100 cupcakejes gebakken en in de vriezer gedaan, dag van te voren eruit gehaald in een zak in de koelkast laten ontdooien. Ze waren héérlijk!!!!  :Y  (al zeg ik het zelf  :lol: ) succes ermee... :)

- er moet méér TAART gegeten worden! hoevé? VéTaart!

10 Laatst bewerkt door Astrid73 (28-07-2010 23:34)

Als je de decoraties bedekt met huishoudfolie en in een luchtdicht bakje bewaart, komt het helemaal goed. :Y

Ik zou het qua vulling wel alleen bij botercrème (met smaakje) houden, omdat je deze buiten de koelkast kan bewaren.

Als je mousse wilt gaan gebruiken, moet dat in de koelkast bewaard worden en daardoor worden de cc's dan weer droog.

Dus: maak het jezelf niet te moeilijk :nooo ;
gewoon de deco's daags van te voren, de cc's maandag-ochtend bakken (of eerder en invriezen) ,
dan vullen (ik gebruik zo'n smal langwerpig spuitmondje en spuit de crème er op 3 of 4 plaatsen in)
en als laatste decoreren.

Bewaren in een taartdoos op een koele plek (maar niet in de koelkast).
Succes :)

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

11

Astrid, bedankt voor je uitgebreide reactie!
Gelijk nog een vraagje:
Kan de merinque botercrème ook buiten de koelkast bewaard blijven?
En:
Kan ik ook aardbeienmousse van Mona gebruiken? Of moeten deze ook in de koelkast bewaard blijven?