1

Onderwerp: Help! Fondant en tylose scheurt heeeel erg

Hallo! :)

Gister heb ik bij 250 gram regalice fondant een flinke theelepel tylose gedaan, omdat ik vandaag aan mijn lussen voor een strik wilde beginnen.
Alleen nu wil ik een stukje uitrollen, alleen dat gaat al niet omdat het maar blijft scheuren.

Ik heb het al heel goed doorgekneed, maar ook als ik een lapje oppak en 'buig' komen er allemaal kleine scheurtjes in en uiteindelijk heb ik 2 stukken in mijn hand :rolleyes:

Ik had al ergens gelezen om er crisco doorheen te doen, helaas heb ik dat niet...

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

2

Re: Help! Fondant en tylose scheurt heeeel erg

Ik denk dat je er misschien teveel tylose door hebt gedaan. Je schrijft een flinke theelepel, maar één theelepeltje is genoeg voor 250gr. fondant. Heb je het daarna ook een paar uur luchtdicht verpakt?

Ik heb trouwens geen ervaring met regalice, alleen met pettinice van Bakels. Misschien ligt het daaraan. Crisco zou idd helpen, of misschien een stukje fondant zonder tylose erdoorheen kneden?

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

ik gebruik nooit tylose door fondant en het wordt ook hard hoor. gewoon aan de lucht laten drogen. met tylose kreeg ik ook scheurtjes.

Groetjes Miranda

4

Bedankt voor jullie reacties :)

Ik zou misschien wel iets teveel gebruikt kunnen hebben..
En ik heb het ook luchtdicht laten rusten. Het zat helemaal ingepakt in een plastic zakje en daarna als een soort toffee ingepakt in huishoudfolie, omdat ik absoluut niet wilde dat er lucht bij kwam en dus hard zou worden :P

hihi, ik ben nog een ongeloofelijke beginner, en ik las dat iedereen tylose gebruikte, maarja ik denk dat het misschien ook wel zonder kan :)

Ik heb trouwens mijn 250 gram maar weggegooid, kon er echt niks meer mee, het werd alleen maar droger :')
Nu ga ik het proberen zonder tylose :D

als je het luchtdicht verpakt droogt het juist niet. gewoon in een doos zonder deksel of plastic wegzetten. in een kastje of zo zodat er geen stof bij kan ;)

Groetjes Miranda

6

Je zou de volgende keer kunnen proberen om je handen even vochtig te maken tijdens het doorkneden om op die manier weer wat vocht aan de fondant te te voegen. Dat vocht verdwijnt tijdens het drogen vanzelf weer. Ik zou er niet te veel crisco aan toevoegen, want dan blijft het juist zachter. Vet verdampt immers niet.

Groetjes v. Annette.

7

hallo,

mijn fondant van Regalice viel letterlijk uit elkaar bij het optillen om over de taart heen te doen. Ik in paniek natuurlijk :s Gelukkig kwam ik deze tip van Titataart tegen om handen vochtig te maken :) Helpt echt. Het wordt in eerste instantie wel een plakkerige bende. Maar na tijdje doorkneden wordt het fondant weer normaal soepel.
Tip niet op de tafel maar in je handen kneden.

Bedankt Titataart!!

En nooit meer Regalice voor mij. :nooo  Ik ga weer terug naar marsmellowfondant

8

ik gebruik een half theelepeltje op 250 g, dat werkt prima voor mij. Ik gebruik trouwens heel veel RegalIce, maar je mag hem niet te dun uitrollen !