1 Laatst bewerkt door Leonie de Wit (20-07-2010 16:22)

Onderwerp: Oma's tulband

Dit eten we altijd met kerst en pasen bij mijn oma, heerlijk! Helaas geen foto van voor ik de kans had deze te maken is het al op ;)

Ingredienten:
500 gram zelfrijzend bakmeel, 200 gram gele bastard (bruin kan ook), 1 pakje vanillesuiker, 1 flesje amandelaroma, 1/2 tl zout, 1/2 tl nootmuskaat, 2 eieren, 250 gram kwark (mager of vol), 150 gram gesmolten (room) boter, 200 gram rozijnen, 1 appel, 1/2 pakje amandelspijs.

Meng alle ingredienten door elkaar. Verkruimel het amandelspijs door het mengsel. Beboter een tulband vorm en bestrooi met bloem. Giet het beslag in de vorm. Zet de vorm in het midden van een voorverwarmde oven en bak in 70-80 minuten op 150 graden (hetelucht). Vervolgens nog 10 minuten in de oven laten staan.

Zowel koud als warm te serveren en heerlijk met wat roomboter erop!
mmm het water loopt me al weer in de mond....

Succes!

Wanneer je iemand ontmoet zonder glimlach,
schenk hem dan die van jou

2

Re: Oma's tulband

Klinkt goed! Alleen: er moet toch geen héél flesje amandelaroma in het beslag neem ik aan??  :think: En de appel: moet deze in stukjes?

Sofia; er moet inderdaad een heel flesje amandelaroma in!!! Een half flesje kan ook als je dat liever hebt.
De appel mag in stukjes. Ikzelf doe er vaak 2 appels in (elstar). Dit recept is echt het proberen waard!

4

Tóch een heel flesje. Ik ga dit recept vanmiddag uitproberen; ik ben benieuwd.  :P

5

Nou, de tulband is uit de oven hoor! Nog maar net dus nog niet geproefd. Hier een foto ervan:

http://i28.tinypic.com/fcnocl.jpg

Ik had nog wel een opmerking; bij het recept staat "giet" het beslag in de vorm. Ik kon het niet gieten hoor. Ik moest echt 'scheppen'. Het was een behoorlijk dik beslag. Hoort dat zo??

Straks proeven!

Ja dat klopt! Het is een heel dik beslag.
de tulband ziet er heel mooi uit, zo zien ze er bij mij ook uit. Helemaal mooi wordt ie met wat poedersuiker erop.
Eet smakelijk!!!

7

Inmiddels heb ik een stukje van de tulband geproefd. En heel eerlijk moet ik zeggen dat dit recept, voor mij, niet voor herhaling vatbaar is. De smaak is goed maar de consistentie te stevig en zwaar... :o

Het klopt inderdaad dat het een stevige tulband is en geen luchtige cake. Ik vind het heerlijk maar je moet wel kleine plakken snijden.

Leuk dat je het in ieder geval hebt uitgeprobeerd en bedankt voor de foto!

9

http://i25.tinypic.com/j7c4tz.jpg   
Nou ze vinden de cake/tulband  allemaal  ....zalig /heerlijk... :thumb:  :thumb:

Hou zelf meer van chocolade cake/taart . :9 .....maar man en verdere familie ... dus denk dat ik vanavond weer eentje maak ...wel was mn bovenkant opengebarsten en had combioven op 150/140 staan... de andere foto van jullie was de tulband ook lichter qwa kleur :rolleyes:  :think:

Ik leer elke dag weer een beetje bij ...

@Marian; het kan zijn dat je donkere basterdsuiker hebt gebruikt. Als hij verder maar niet te droog was want anders mag het de volgende keer iets minder lang in de oven.

11

Nee droog is de tulband niet  :) en man en kleinkinderen enz ....vinden het SUPER LEKKER  :thumb:  :thumb:  :9  :Y
En was nou iets lichter ,maar heb het zelf aangepast ..
ik had maar 300 gr zelfrijzende bakmeel ..dus laaste cakemeel er bij in 240gr en 500 gr magere kwark..200 gr gesmolten boter ..verder alles zelfde gelaten ..en ow ja met citroensmaakje :Y

Ach ja ...je moet werken met wat je thuis hebt  :Y  :cool:  ;)

12

:think:

Leonie de Wit schreef:

Dit eten we altijd met kerst en pasen bij mijn oma, heerlijk! Helaas geen foto van voor ik de kans had deze te maken is het al op ;)

Ingredienten:
500 gram zelfrijzend bakmeel, 200 gram gele bastard (bruin kan ook), 1 pakje vanillesuiker, 1 flesje amandelaroma, 1/2 tl zout, 1/2 tl nootmuskaat, 2 eieren, 250 gram kwark (mager of vol), 150 gram gesmolten (room) boter, 200 gram rozijnen, 1 appel, 1/2 pakje amandelspijs.

Meng alle ingredienten door elkaar. Verkruimel het amandelspijs door het mengsel. Beboter een tulband vorm en bestrooi met bloem. Giet het beslag in de vorm. Zet de vorm in het midden van een voorverwarmde oven en bak in 70-80 minuten op 150 graden (hetelucht). Vervolgens nog 10 minuten in de oven laten staan.

Succes!

Hoe kan de recepten goed opslaan ...ga steeds selecteren en kopie en dan plakken in words ...maar komt er heel raar op te staan :think: aub graag advies :o  :o

13

Marian57 schreef:

:think:

Leonie de Wit schreef:

Ingredienten:

Succes!

Hoe kan de recepten goed opslaan ...ga steeds selecteren en kopie en dan plakken in words ...maar komt er heel raar op te staan :think: aub graag advies :o  :o

Tekst selecteren dan boven in de  balk op de knop "links uitlijnen"klikken en voila

groetjes Hanneke

14

Welke words heb jij .......kan geen uitlijnen vinden  :o  :nooo

15

Is al gevonden ...had bril niet op  :rolleyes:  :cool:

En mocht het toch nog niet gelukt zijn dan kan ik je een word bestand mailen!