1

Onderwerp: Tylose Flower Paste (gum paste)

4 grote eiwitten
900 gr gezeefde poedersuiker
60 ml tylose (12 theelepels)
20 ml vet (4 theelepels) (bv crisco of evt frituurvet)

Eiwitten 10 sec los kloppen in de mixer op hoge snelheid. Ongeveer 800 gr van de poedersuiker toevoegen en op middelmatige snelheid 2 minuten mixen tot "soft peak consistency".

Op langzaamste stand van de mixer de tylose toevoegen gedurende ongeveer 5 sec. Dan een paar sec op hoge stand mixen. Het geheel wordt nu heel snel stevig.

Een gedeelte van de overgebleven poedersuiker op je werkblad strooien en de inhoud van de mixkom erop doen. Het vet op je handen smeren en door de paste heen kneden en zoveel poedersuiker nog toevoegen tot je een soepel maar niet meer plakkerig deeg hebt. Nu nog 24 uur in de koelkast bewaren en: klaar!

Van deze hoeveelheid heb ik 10 rolletjes gemaakt en die heb ik apart in huishoud folie verpakt. Deze dus eerst een etmaal in de koelkast bewaard en er toen 8 in de vriezer gedaan waar ze heel lang (jaren) goed blijven.
In de koelkast blijft het 6 maanden goed.

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

2

Re: Tylose Flower Paste (gum paste)

Super!
Even een vraagje: als je de eiwitten vervangt met eiwitpoeder, hoeveel moet je dan gebruiken?

3

Raffika schreef:

Super!
Even een vraagje: als je de eiwitten vervangt met eiwitpoeder, hoeveel moet je dan gebruiken?

http://www.deleukstetaarten.nl/index.ph … coreren#_8

en dan misschien iets meer omdat in het recept wordt gesproken over grote eiwitten.

4

eigenlijk niet om op te eten maar om de taart te versieren?
ga ik zeker en vast ook eens doen

mensen vragen soms mag je het opeten?
dus deze niet?

5

Volgens mij mág je het wel opeten, het is immers gemaakt met louter eetbare materialen. Maar ik denk niet dat je het wíl opeten :D

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

6

Je kan het opeten, maar het is dan niet zo lekker. Tylose verpest de smaak een beetje.

I love Crisco <3

7

Lieselotte, heb je hiermee dat boeketje met die oranje roosjes gemaakt?

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

8

Ik ga dit ook eens proberen :)

There`s a skinny woman inside me, crying to get out. I usually shut her up with cookies.

9

Blackangel: het is wel gewoon eetbaar, maar door de tylose inderdaad niet echt lekker meer. Ik gebruik het ook voor de letter tappits...

Een boeketje eet je natuurlijk niet meer op, zeker niet met het bloemendraad erin! Maar het is natuurlijk wel volledig voedselveilig zo, itt tot echte bloemen die vaak bespoten zijn!

Carin: jahaaaa. Ging goed. Recept is makkelijk te maken en als je maar wat aan wil rommelen en wil oefenen is dit een goedkope oplossing t.o. de toch vaak dure gekochte flowerpaste.

10

ik ga die zeker en vast ook eens doen, ik ben wel een beetje benieuwd hoe het aanvoelt

11

oud topic, ik weet het...
ik wilde alleen even weten hoe het kan dat dit zolang houdbaar is terwijl er rauwe eiwitten in verwerkt zitten
lijkt me niet dat dat na 6 maanden koeling nog goed is
dus ben ik een beetje huiverig om dit zo te maken

iemand enig idee hoe dat kan?
en iemand een idee hoeveel ml eiwit je gebruikt? (voor evt omrekenen naar eiwitpoeder)

bedankt!

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

Wat ik doe is een hele hoop te gelijk maken, met grote eieren (XL) (10 eiwitten, dus 2,5x het recept). Daarna alles wat ik niet nodig heb, in delen verpakt de vriezer in...
Daar is het nog wel een tijdje houdbaar.

Qwa omrekenen naar eiwitpoeder geen idee, gebruik altijd eiwit, omdat de dingen die je er mee maakt toch niet opeet.

Mijn blog + foto's van de gemaakte taarten en decoraties!! www.taartjeheerlijk.nl

13

owh oke
dat wordt zo hard dat je het niet eten kan?
want dan maakt het qua eiwit idd niet uit...

Je kan het wel eten, het is wel voedselveilig ofzo. Maar meestal gebruik je dit voor bloemen/boeketen, in combinatie met ijzerdraadjes enzo. Dan eet je het sowieso al niet op. Dus kan eiwit ook prima.

Zei het ook eigenlijk verkeerd, ik gebruik dus eiwitten omdat ik de spullen niet opeet die er mee gemaakt worden  :P

Mijn blog + foto's van de gemaakte taarten en decoraties!! www.taartjeheerlijk.nl

15

maar hoe kan het dan voedselveilig zijn wanneer er rauwe eiwitten in zitten? en tot 6 maanden in de koeling mag liggen? (nee ik ben niet lastig  :rolleyes:  :Y  :D )

ik wilde er bloemetjes mee maken, zonder ijzerdraadjes oid...

Niet in de koeling 6 maanden houdbaar toch? :nooo   :s
In de vriezer wel... 

Bloemen zonder ijzerdraadjes kan je ook maken natuurljik. Ze zijn alleen niet lekker om te eten  :nooo 
(hoewel mijn dochter altijd probeert te jatten van de flower paste, al verschillende malen een stukkie heeft op zitten eten (tsja 2 jaar he.. wat wil je) en het dus wel lekker vond! (en nooit ziek van geweest trouwens))

17

Dit recept komt rechtstreeks uit The International School of Sugarcraft III en daar staat dus inderdaad in dat het 6 maanden houdbaar is in de koelkast. Wel een Engels boek dus en daar doen ze minder panisch over rauwe eiwitten dan in Nederland. Ik denk dat de hoeveelheid suiker zorgt dat de boel geconserveerd wordt. Gespoten icing bloemetjes zijn trouwens ook heel lang houdbaar...

18 Laatst bewerkt door RedRose18 (19-07-2010 16:06)

ahh k, in de begin post stond het dat het 6 maanden in de koeling houdbaar is en in de vriezer nog veel langer. (jaren werd er gezegd)
maar goed, niet lekker om te eten dus :P
dan maak ik het gewoon zo en dan maar melden dat het niet eetbaar is ;)

bedankt voor je antwoorden!

lees nu reactie hierboven pas...
zolang het toch niet lekker is, zal het er ook wel niet toe doen
leek me alleen zo apart, 6 maanden in de koeling met rauw eiwit en dan nog niet eens vanwege salmonella, maar meer omdat eieren zo snel vergaan ;)
maar ik neem aan dat het dan wel zal kloppen ;) en misschien is het idd de suiker die 't em doet :D