1

Onderwerp: quatre quarts met gesmolten chocolade

Hoi,

Ik heb opnieuw een vraagje. Ben net een vriendin tegen gekomen die mee het eten maakt voor het etentje woensdag en zij stelde voor om een chocolade cake te maken om in italiaanse drank te dopen: zou blijkbaar heel lekker zijn.
Toen ik haar vroeg naar het recept van de cake sprak ze van een quatre quarts en onder het deeg meng je dan gesmolten chocolade (pure).

Hoeveel chocolade er bij moest wist ze niet, maar het moet echt een donkere chocolade cake worden. Er werd geen cacao toegevoegd.

Ik vraag me nu af of je dan het recept niet verder moet aanpassen want je brengt dan toch veel meer vloeistof in het deeg.
Moet er dan vb ook iets veranderd worden aan de temperatuur en de tijd in de oven?
Verbrandt zo'n chocolade cake vb niet sneller bij het bakken?

Ik heb net gezocht in de rubriek van ingezonden recepten maar ik vind eigenlijk geen cake die aan deze beschrijving voldoet: ofwel is het geen q-q ofwel is het met cacao gemaakt.

2

Re: quatre quarts met gesmolten chocolade

Ok, ik heb het er maar op gewaagd.

200 gr zelfrijzende bloem
200 gr suiker
200 gr boter
100 gr pure chocolade
4 eieren, gescheiden
Pakje vanille suiker (samen opgeklopt met het eiwit)

Boter en chocolade samen gesmolten en voor de rest het gewone recept gevolgd.

Hij staat nu in de oven op 175 gr voor 45 min (kan ik nog altijd verlengen)

Aan het deeg te proeven zou er meer chocolade in mogen, maar ik heb schrik dat hij dan niet echt goed meer gaat rijzen omdat het deeg te zwaar wordt.

Ben wel eens benieuwd!

Moest iemand tips hebben, mag je dat nog altijd laten weten :D

3

Re: quatre quarts met gesmolten chocolade

Als het te zwaar wordt kan je altijd nog wat extra bakpoeder met je bloem mee zeven.

If life gives you lemons, make lemoncurd.