1

Onderwerp: muscovado suiker?

Ik heb een recept voor cakejes gevonden en daar moet muscovado suiker voor hebben. Maar ik weet niet precies welke suiker dit is.
Volgens google: ruwe, niet bewerkte rietsuiker met een sterk smaak en hele donkere kleur. Dankt zijn smaak uit de productiemethode, het wordt gemaakt uit rietsuikersap. Ook wel Barbados suiker genoemd.

Is dit dan de donkere bastardsuiker?

Hier op het forum is een keer eerder deze vraag gesteld maar door conversie is het antwoord weggevallen en weet ik het nog steeds niet.

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

2 Laatst bewerkt door Kadohke (15-07-2010 13:46)

Re: muscovado suiker?

Nee, dit is niet hetzelfde als basterdsuiker.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

Muscovado
Muscovado is een type van ongeraffineerd bruine suiker met sterk melasse aroma.

Ook gekend als „Barbados de suiker " of „de vochtige suiker,“ het zijn donkere bruin, en lichtjes ruwer en zeer kleveriger dan de meeste bruine suikers. In tegenstelling tot de meeste andere bruine suikers, die door melasse aan geraffineerde witte suiker toe te voegen worden gemaakt, vergt muscovado zijn aroma en kleur uit zijn bron, suikerriet sap. Het biedt goede weerstand tegen hoge temperaturen aan en heeft een redelijk lange houdbaarheidsperiode. Deze ongeraffineerde suiker gaat goed met koffie en andere dranken, en waren één van de prominentste uitvoersartikelen van Filippijnen, speciaal van Negros gebied van 1800s tot de recente jaren '70. Het wordt algemeen binnen gebruikt baksel recepten en het maken whisky.

Basterdsuiker is typisch Nederlands. Het wordt verkregen door  aan fijngekookte of fijngemalen kristalsuiker een mengsel van gelijke delen glucose en fructose (invertsuikeroplossing) toe te voegen. Basterdsuiker krijgt de bruine kleur door een karameloplossing (verhitte suiker) toe te voegen.

Oke...bedankt voor toelichting.
Maar is er dan iets nederlands wat ik er voor in de plaats kan gebruiken?

Chocolate comes from cocoa, which is a tree. That makes it a plant. Therefor chocolate is salade.

5

Volgens mij is het te krijgen bij een toko?!

Zo niet, vond ik dit:

Muscovado sugar  (also called Barbados or moist sugar):   
Muscovado sugar, a British specialty brown sugar, is very dark brown and has a particularly strong molasses flavor. The crystals are slightly coarser and stickier in texture than "regular" brown sugar.

Light and Dark brown muscovado sugars contain molasses; the darker the color is, the more molasses and therefore the stronger the flavour. They are used in the same way as light and dark brown soft sugars.

Substitution: If you can’t get muscovado, use a good quality dark brown sugar.

maw een goede kwaliteit donker bruine suiker. Ik zou dus gewoon de donkere basterdsuiker proberen!

6

Ik zou al spontaan geen zin meer hebben om die cakejes te maken........... :o

Groetjes San

Kadohke schreef:

Volgens mij is het te krijgen bij een toko?!

Ik zou dus gewoon de donkere basterdsuiker proberen!

Bedankt.  :thumb: Ga wel toko kijken en anders zakje van de donkere basterdsuiker proberen.

Sannn schreef:

Ik zou al spontaan geen zin meer hebben om die cakejes te maken........... :o

Hoezo??  :think:

8

Ik denk dat goela djawa, indische bruine suiker, ook aardig in de richting komt, dit moeten ze bij een indische toko toch hebben zou je zeggen!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

9

Tom Poes schreef:

Ik denk dat goela djawa, indische bruine suiker, ook aardig in de richting komt, dit moeten ze bij een indische toko toch hebben zou je zeggen!

oeh, dat is lekker. Hebben ze idd bij de toko. En het lijkt toch ook best veel op bruine basterdsuiker.

If life gives you lemons, make lemoncurd.