Onderwerp: Blanda mislukt...
Helaas... mijn eerste baksel is mislukt!
Mijn blanda is keurig gaar van binnen, maar niet gerezen (eerder een beetje ingestort) en zwart aan de bovenkant. Ik heb nu een soort van hoge eierkoek, haha!
Wie kan mij helpen? Heb al gezocht, maar kon nog niet echt de juiste antwoorden vinden. Ik ben als volgt te werk gegaan:
- recept van biscuit met maizena gebruik, eieren goed luchtig gemixt (duurde bijna 20 min). Kan het komen doordat de eieren te koud waren?
- bloem er doorheen geschept. Misschien teveel in 1 keer?
- blanda tot 2/3 gevuld
- in de oven op boven en onder warmte (is hete lucht beter?) 15 min op 150 graden, (toen was de bovenkant al bruin), 15 min op 165 graden (toen begon ie te verbranden) en 15 min op 175 graden (en toen was ie zwart, haha!)
- ik heb de oven na 3 min open gehad omdat het bakpapier dat ik er in repen in had gedaan om 'm er makkelijk uit te krijgen in het beslag was gevallen. Kan t hierdoor komen?
- van binnen is ie overigens wel keurig gaar, erg luchtig maar wel een beetje droog. Heeft dit er nog iets mee te maken?
- ik had 2 blanda's van 20 cm tegelijk in de oven. Kan t hiermee te maken hebben?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.