1

Onderwerp: gembercakejes mislukt....

Hoi hoi!!

Gisteren heb ik gembercakejes gemaakt, maar ze zijn helemaal mislukt. De smaak was op zich oke, maar ze hadden een megadeuk in het midden en de paar die ik had gemaakt in een mini terracotta potje waren helemaal overstroomd. Ze horen stevig en kleverig te zijn, maar waren enigzins hard.

Wat is er mis gegaan?
Hier ff het recept:

115 gr zelfr. bakmeel
115 gr volkorenmeel ( ik had gewoon tarwemeel genomen)
1,5 zakje bakpoeder
4  theel. gemberpoeder
1 theel. kaneel
230 gr donker basterdsuiker
2 eieren
150 gr vloeibare honing
115 gesmolten boter
1,75 dl melk
2 eetl. grofgehakte gekonfijte gember

Zeef het bakmeel+volkorenmeel+bakpoeder+gember+kaneel+basterdsuiker.
Roer de resterende ingredienten in een mengkom met een handmixer in 2-3 min glad. Door de droge ingredienten scheppen en dan in de vormpjes.

Oke dus wat is er mis gegaan???
Ik vond het wel erg veel bakpoeder, dus misschien een foutje in het recept? Zou het misschien 1,5 theelepel moeten zijn?

Wie kan mij helpen met dit misterie???

liefs Joanneke

2

Re: gembercakejes mislukt....

Een deuk in het midden betekent dat ze nog niet gaar zijn, maar hard betekent weer te droog. Misschien te hoge temperatuur gebakken en te lang?

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

3

Nou nee ik heb ze op een lagere temp. gebakken dan aangegeven (=ervaring met mijn oven) en niet echt langer......
Kan het niet aan de hoeveelheid bakpoeder liggen???

4

tja... ik vind 1,5 zakje ook best veel. Ik gebruik voor cupcakes maar een volle theelepel op 250 gram bakmeel. Staat het ook niet op het zakje, voor hoeveel meel het is? Anders gewoon een keer proberen met 1,5 theelepel. Misschien is dat een foutje.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me