1 Laatst bewerkt door saskiahuisman (04-07-2010 08:44)

Onderwerp: Marsepein en de tropische hitte

Hoi,

Gisteren een opdrachttaart overnieuw moeten maken, 1 moest er van marsepein en 1 van fondant gemaakt worden (stapeltaart).
De taart met fondant ging wel aardig goed, maar met marsepein. oh wat een ramp. Als ik er nog aan terug denk: grrrrr.
De marsepein ging smelten ondanks dat ie in de koelkast stond!
Vrijdagavond om 22.30 uur bedacht dat ik 'm toch maar over moest maken, zo kon de klant 'm niet ontvangen.
Zaterdagmorgen heel vroeg opgestaan, en met een mobiele airco in de keuken opnieuw aan de slag, nu voor een veilige vulling gekozen. De 2e versie is nog mooier geworden, want zelfs het tonka-autootje moest over. Steeds een beetje versierd en dan terug in de koelkast.
Zaterdagavond werden de taarten opgehaald, en kon ik achterover leunen.
Vraagje: hoe lossen jullie dit op? En wie maakt er wel een marsepeinen taart op die tropische dagen? Ik heb vooral de decoraties ' s avonds gemaakt, omdat het dan minder warm was.......

2

Re: Marsepein en de tropische hitte

Ik heb gisteravond een " zwangere buik-taart " gemaakt. Nou dat was ook een ramp ! Ik "taart " toch echt al een tijdje maar zo erg als het nu was heb ik nog niet gehad; ondanks de ventilator zweette  :D  de boel verschrikkelijk. Tussendoor de taart steeds weer in de koeling gezet om weer op te drogen ,dan snel wat decoratie's maken en hup weer snel op de taart plakken.  ( Enigste voordeel : geen lijm nodig :+  ) Het was de combinatie vocht en warmte die het ons zo moeilijk maakte denk ik. De enige oplossing is in een aparte ruimte met een ( mobiele ) airco werken denk ik...

Carpe Diem !

3

Ik werk nooit met marsepein maar allen fondant. Had gister ook een taart een grote ook nog. Ik heb ipv 4hoog er 3 hoog van gemaakt door twee rechthoeken onder te gebruiken zo is het gewicht van de bovenste beter verdeeld. Maar ondanks dat staat hij nu toch scheef, is niet strak en netjes. Het was buiten hier gister heerlijk afgekoeld maar in huis blijft het heet en vochtig. Ik zit er serieus over te denken om op mijn site te vermelden dat ik met bepaalde temparaturen en luchtvochtigheid de taart kan annuleren of zoiets

Mariskawww.hetzoetefeest.nl www.hetzoetefeest.hyves.nl voor taarten,workshops en verkoop op afspraak van materialen en ingrediënten vlakbij leidsehage

4

Dit gaat toch echt gewoon over Taart decoreren, dus [MOVE] --> Taartdecoratie algemeen.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

:mad: ik ken je irritatie. Marsepein is verschrikkelijk met dit weer.
Ik had 2 taarten met muzieknoten en vorige week een bruidstaart.

Zodra ik de taart gevuld heb, marsepein erover heen en zo snel mogelijk in de taartdoos de koelkast in. Ondertusen dat ik de versieringen maak kan de taart koud worden.

Ik adviseer je de temperatuur in je koelkast te controleren want als die dan nog smelt in de doos staat deze denk ik te hoog.....

to bake or not to bake --- that's the question!

Hoi,

Ik ben blij dat ik niet de enige ben. Ik ga ook geen marsepein meer gebruiken bij hoge temperaturen. Ik vond fondant nog wel werken.
Bedankt voor jullie reacties.

7

fondant mengen met gumpaste of met tylose, dan wordt het steviger en werkt het makkelijker met dit weer. Marsepein is inderdaad wel erg lastig  :(

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer

8

Heb idd gisteren ook fondant gemengd met gumpaste.............voor mijn decoraties dan (oa letter tappits). Dat ging supergoed........helaas had ik de taart vorige week al bekleed en die staat met scheuren in de vriezer  :s

Marije schreef:

fondant mengen met gumpaste of met tylose, dan wordt het steviger en werkt het makkelijker met dit weer. Marsepein is inderdaad wel erg lastig  :(

Hoi,

Bedankt ook voor jouw tip, die ga ik zeker onthouden!

10

Daarom heb ik me maar beperkt tot een cake en wat cc-tjes met dit weer.

Petje af voor de verwerksters van marsepein deze dagen  :thumb:

De perfecte balans ? 
In elke hand een stuk taart  !

11

Hallo allemaal,

Ik ben sinds een tijdje ook aan het bakken en decoreren. Ik zit met precies de zelfde vraag alleen dan voor Fondant. Ik heb vorige week een WK verjaardagstaart gemaakt en ik had hem in een lucht dichtte doos maar het was een en al plak. Bij mijn schoonmoeder nog even in de koelkast gehad maar er viel niets meer te redden. Iemand tips voor de fondant?

Ik moet deze week nog 10 taarten maken dus wil niet weer het zelfde hebben.

Groeten,

Froukje

12

FroukjeVDB schreef:

Hallo allemaal,

Ik ben sinds een tijdje ook aan het bakken en decoreren. Ik zit met precies de zelfde vraag alleen dan voor Fondant. Ik heb vorige week een WK verjaardagstaart gemaakt en ik had hem in een lucht dichtte doos maar het was een en al plak. Bij mijn schoonmoeder nog even in de koelkast gehad maar er viel niets meer te redden. Iemand tips voor de fondant?

Ik moet deze week nog 10 taarten maken dus wil niet weer het zelfde hebben.

Groeten,

Froukje

Taarten met fondant en/of marsepein kun je beter niet in een luchtdichte doos bewaren, ook niet in de winter. Het liefst 'bloot', of in een kartonnen taartdoos, in de koelkast. Taarten met een vulling die buiten de koelkast kunnen hoeven eigenlijk niet eens in de koelkast. Al doe ik dat met deze hitte wel.
10 taarten! Sterkte deze week.... ;)

13

Ik hoor jullie over fondant prettiger bij dit weer dan marsepein.
Gister voor het eerst fondant gebruikt, wat een ramp zeg. Bij het kneden bleef alles al aan mn handen plakken. Doe mij maar marsepein! Dit weer maakt het niet makkelijk, maar gewoon heel vaak in de koelong zetten, dan kom je een heel eind. Zonder doos oid werkt het beste bij mij. En idd, met dit weer gaat alles de koeling in.
Ik hoop dat je ruimte hebt voor je 10 taarten in je koelkast.

Have a Nice day!

14

Vorige week had ik ook even een vraagje gezet over jullie tips bij het werken bij warm weer. Ik gebruik vaak decoratie's van royal icing op de zijkant en bij dat warme weer loopt die er zo vanaf zodra je de taart uit de koelkast haalt en de vochtige lucht condenseert.

Ik heb uiteindelijk een spuitbus cacaoboter gekocht en daarmee de lagen met decoratie ingespoten voordat ze weer de koelkast ingingen (en dus nog droog waren). Twee lagen wel ingespoten en één niet (geen decoraties). Toen ik de taart uit de koelkast haalde en monteerde bij de klant, waren de twee ingespoten taarten nog droog en de derde vochtig. Door de cacaoboter trekt de fondant dus ook geen vocht aan.

Als je het dunnetjes aanbrengt, dan zie je het niet eens (een dikke laag gaat glimmen).

Een absolute aanrader dus, ook als je geen decoratie's aanbrengt!

Groet, Chris
Want een taart is nietzomaareentaart.nl

15 Laatst bewerkt door saskiahuisman (07-07-2010 07:44)

cckarman schreef:

Vorige week had ik ook even een vraagje gezet over jullie tips bij het werken bij warm weer. Ik gebruik vaak decoratie's van royal icing op de zijkant en bij dat warme weer loopt die er zo vanaf zodra je de taart uit de koelkast haalt en de vochtige lucht condenseert.

Ik heb uiteindelijk een spuitbus cacaoboter gekocht en daarmee de lagen met decoratie ingespoten voordat ze weer de koelkast ingingen (en dus nog droog waren). Twee lagen wel ingespoten en één niet (geen decoraties). Toen ik de taart uit de koelkast haalde en monteerde bij de klant, waren de twee ingespoten taarten nog droog en de derde vochtig. Door de cacaoboter trekt de fondant dus ook geen vocht aan.

Als je het dunnetjes aanbrengt, dan zie je het niet eens (een dikke laag gaat glimmen).

Een absolute aanrader dus, ook als je geen decoratie's aanbrengt!

Hoi Chris,

Bedankt voor je tip! Ook zeker een goede tip om te onthouden.

16

Machanda schreef:

Ik hoor jullie over fondant prettiger bij dit weer dan marsepein.
Gister voor het eerst fondant gebruikt, wat een ramp zeg. Bij het kneden bleef alles al aan mn handen plakken. Doe mij maar marsepein! Dit weer maakt het niet makkelijk, maar gewoon heel vaak in de koelong zetten, dan kom je een heel eind. Zonder doos oid werkt het beste bij mij. En idd, met dit weer gaat alles de koeling in.
Ik hoop dat je ruimte hebt voor je 10 taarten in je koelkast.

wel met gumpaste of tylose mengen en veeeel poedersuiker gebruiken. Dan heb je echt geen probleem! Werkte bij mij gisteren super. Marsepein met fondant mengen is ook een optie als je liever met marsepein werkt.

De Taartatelier en workshopruimte in Deventer, Zutphen, Apeldoorn en Raalte (Lettele, spanjaardsdijk 92B). http://www.zoetenzodeventer.nl. en  https://www.facebook.com/ZoetenZoDeventer