1

Onderwerp: gelatine door de botercreme?

Bah, dit is dus totaal geen taartenbak weer...
Nou heb ik voor aanstaande zaterdag een bestelling staan voor twee stapeltaarten van drie hoog, en het moet ook nog een goed uur in de auto.
Kan op de locatie niet in de koeling dus moet zo strak mogelijk (zowel qua planning als uiterlijk) afgeleverd worden.
De meest veeleisende klanten tot nu toe, dus begin m behoorlijk te knijpen...

En aangezien mijn taarten soms willekeurig besluiten te smelten, dacht ik het volgende: Wat nou als ik gelei toevoeg aan de afsmeer botercreme? Ik smeer altijd af met de botercreme mix met een beetje minder water dan nodig is, want 1 op 1 is echt vies.
Meestal gaat dit ook prima, geen gedoe of smelterij. Maar ik wil gewoon zo safe mogelijk spelen.

Dus: superslim, of superdom?

Hmmm, bleekselderij...
www.taartvancorinne.nl

2

Re: gelatine door de botercreme?

tja... 1:1 is misschien vies, maar afsmeren doe je toch niet dik (ik niet tenminste), en van de mix gaat je taart toch echt smelten. Volgens mij zit aan de mix al een verdikker toegevoegd, dus ik denk niet dat gelatine gaat helpen, maar je zou het kunnen proberen. Als je op safe wilt spelen, 1:1 afsmeren.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

3

:think: Nee, zou ik niet doen. Als het nou toch besluit niet te gaan smelten, wordt het - denk ik - veel te compact. En nee, geen mix gebruiken voor het afsmeren. Waarom gebruik je niet de Swiss Meringue crème?

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

4

hmm, dan toch maar de één op één, voor het eerst.
En ik gebruik de swiss meringue niet om... tsja eigenlijk geen reden, redde het zo ook wel. Wat zijn daar de voordelen van dan?

Hmmm, bleekselderij...
www.taartvancorinne.nl

5

Ik heb ook altijd afgesmeerd met de mix, maar met dit warme weer durfde ik het van de week niet aan, en heb voor het eerst afgesmeerd met 1:1. Wel had ik er een beetje vanillesmaakstof en lemon curd (uit een pot) doorgedaan, mijn zoontje vond de 1:1 lekerder dan de mix :lol:
Met dit warme weer zou ik als ik jou was zeker afsmeren met 1:1.
Succes

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

crinkoekje schreef:

hmm, dan toch maar de één op één, voor het eerst.
En ik gebruik de swiss meringue niet om... tsja eigenlijk geen reden, redde het zo ook wel. Wat zijn daar de voordelen van dan?

Het voordeel voor mij is dat ik deze het lekkerste vind om mee te werken en om opeten. Ik heb nu al van een paar mensen gehoord die niet van botercreme houden (zowel de mix als de 1:1), dat ze deze wel lekker  vonden.

7 Laatst bewerkt door e.b.m. (29-06-2010 12:56)

:Y Inderdaad. De mix is lekker romig en met de 1:1 crème heb je geen smeltgevaar, maar de meringue (1-2-3) crème combineert die twee. Wat wil je nog meer?

8

oke oke, ik hoor het al,
dat wordt dan de 1 2 3 botercreme
Staat 1 ei gelijk aan 50 gram eiwit?
domme vraag misschien, maar ik ben een beetje bang dat het naar ei gaat smaken...

Hmmm, bleekselderij...
www.taartvancorinne.nl

9

Nee, 1 ei maatje M is iets van 35 gr. Maar dat scheelt per ei, dus dat zal je dus moeten wegen. En als je het doet volgens het filmpje van Dyannbakes (hier bij de recepten), dus au-bain marie en goed met de garde, wordt het wel goed verhit, maar gaat het niet stollen (dan smaakt het nl. wel naar ei).

P.S. Je stengel bleekselderij af en toe ook afwisselen met een slaatje bla, hoor  :lol: . (Zie onderschrift Crinkoekje ;) )

10

haha slaatje bla!

En de bleekselderij is ook meer wishful thinking :D
Goed ik zal maar es roomboter inslaan, kan het echt met gedeelte margarine?

Hmmm, bleekselderij...
www.taartvancorinne.nl

Ik houd altijd aan een eiwit is 25 gr (maatje M) en dat gaat super.

12

Nou ik ben toch voor de 123 gegaan en heb je 25 gr aangehouden.
ging super!!
Wilde het eerst nooit doen omdat het nog meer troep en afwas zou zijn, maar zeer de moeite waard, scheelt me echt een hoop stress! geen slapeloze nachten meer!
ik ben om,
Bedankt allemaal!

Hmmm, bleekselderij...
www.taartvancorinne.nl