1

Onderwerp: Waarmee afsmeren als je je taart met marsepein bekleed?

Ik had gelezen dat je je taart kan afsmeren met slagroom. Maar nu las ik net weer dat je dat beter niet kan doen ivm het "smelten" van de marsepein en dat je dat beter kan doen met botercreme.

Morgen ga ik de biscuitcake al maken en overmorgen verder afmaken.
Wat moet ik nu doen met afsmeren??

Hoe meer ik lees hoe meer ik ook tegenstrijdigheden lees, of nou ja ik ga iig twijfelen.

Ik wil mijn taart als volgt "opbouwen" en ben erg benieuwd of dit wat jullie betrefd verstandig is, hoor graag hoe je het anders zou doen..
- Biscuitcake snij ik 2x
- op de bodum komt banketbakkersroom dan kersen uit blik en weer iets banketbakkersroom,
- bescuitlaag
- banketbakkersroom, kersen uit blik, weer iets b.room
- Bescuitlaag (bovenkant)
- marsepein

* Is dit verstandig?
* Waarmee moet ik afsmeren? (liefst hetgeen wat ik het
   gemakkelijks kan maken)
* Hoe moet ik als de taart klaar is het bewaren? (in of buiten de
   koelkast??)
* Moet ik met nog meer rekening houden, doen of laten??

(is de 1e x dat ik t ga maken & wil het dus ook redelijk gemakkelijk houden. Het is ook voor mn vriend zijn verjaardag, zou dus graag willen dat t lukt)

Alvast ontzettend bedankt!!!

Re: Waarmee afsmeren als je je taart met marsepein bekleed?

ing1 schreef:

Hoe meer ik lees hoe meer ik ook tegenstrijdigheden lees, of nou ja ik ga iig twijfelen.

Dat tegenstrijdige antwoorden zal je nu ook krijgen hoor  :Y

omdat je vragen stelt die meerdere rubrieken beslaan, verhuis ik je naar TD algemeen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Tja idd, maar op mn gevoel afgaan dan....

Kan niemand me verder helpen met de andere vragen??

4

Voor de vulling doe ik meestal iets van aarbeien uit blik en dan lage biscuit en dan een andere vulling, jij hebt dan room.
Let er wel op dat room machtig is, dus als je elke laag veel room gebruikt , wordt het misschien wel erg machtig.

ow ja taart MOET trouwens in de koelkast, omdat je room gebruikt :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Ok, dan ga ik dus 1 laag room doen anders word t te machtig; logisch wel. Op de room dus kersen.

De kersen uit blik mag denk ik niet direct op de bescuit he? Of mag je dit zien als "jam" en mag t wel?

Moet ik de tussenlagen ook afsmeren omdat t bescuit anders te vochtig word? (momenteel van plan dat met wittechocoladepasta te doen)

Ok gaat in de koelkast dus, moet dit ook nog op een speciale manier,las inpakken met huishoudfolie???

Super bedankt voor de antwoorden alvast, als mn (1e) taart klaar is dan laat ik jullie meteen weten of t gelukt is, hoop t!

7

Hi Ing,

Ik zou afsmeren met 1:1 botercreme, dus 1 pakje roomboter mixen met 1 bus poedersuiker.
Zeker nu met deze temperaturen zou ik niet afsmeren met slagroom, 1 omdat slagroom heel erg bederfgevoelig is en 2 omdat botercreme meer stevigheid aan je taart geeft.

Ik neem aan dat je kersenvlaaivulling gaat gebruiken van Jonkerfris?
Die mag je zo op je biscuit doen. Ook met banketbakkersroom kan je dat doen. Ga je een vulling gebruiken met vers fruit dan wil ik nog wel 's een heel dun laagje botercreme (1:1) uitsmeren over mijn biscuit-tussenlaag maar dat hoeft bij jou  nu niet.
Wel zoals Tirza al zei, in de koeling, banketbakkersroom is ook bederfgevoelig!

Ik zou NIET afdekken met folie, (ik doe dat trouwens NOOIT)
Je taart zweet erg snel met deze temperaturen en dan heb je een folie afdruk in je taart :S
Ik (persoonlijk!) begrijp dat hele taart-afdekken-met-folie niet..

Gewoon zo kaal in de koelkast zetten of in een kartonnen taartdoos.. 

Succes meid! Zeker met deze temperaturen! :)

8

Nou de taart is gemaakt en over een half uur a uur word ie aangesneden. Ik ben heel benieuwd.
Denk dat ik de marsepein dikker had moeten hebben, lijkt alsof ik er iets doorheen kan kijken en ik vond t latig toch in te schatten hoeveel vulling ik moest gebruiken.
Al met al redelijkl wel gelukt. De afwerking vond ik erg lastig, dus heb t maar simpel gehouden.
Ik heb een soort liniaal met letters erin maar dar werkt voor geen meter, wat daar nu daadwerkelijk de bedoeling van is begrijp ik niet of nou ja lukt me iig niet.

Hopelijk smaakt ie iig wel...