1

Onderwerp: blanda 12 cm vullen

Ik heb net voor het eerst een Blanda 12 cm gebakken voor de hulpjuf van mijn dochtertje. Maar hoe vul ik deze nu zonder de bolvorm te verliezen? Als ik een 20 cm bak, verdeel ik deze in 5 lagen, waarbij ik laag 2 en 4 uithol en vul. Maar een 12 cm lijkt me te laag om in 5 te snijden. Ik heb wel 2 vullingen: frambozenmousse en witte chocolademousse. Zou ik de blanda in 3 verdelen, deel 2 uithollen en vullen met de twee vullingen, of is dat niet lekker, 2 vullingen op elkaar? Hoe vullen jullie een klein taartje?

2

Re: blanda 12 cm vullen

ik ben niet blond maar ik begrijp je niet wat je bedoelt met uithollen van laag 2 en 4?

3

Ik vul een blanda 12 cm altijd met 2 lagen, niet te dik, en zonder uithollen en dan hou ik een bolvorm, wel wat hoger dan uit de vorm. Je zou denk ik ook wel kunnen uithollen zoals jij zegt, maar niet teveel anders hou je geen biscuit over tussen je lagen. Dus dan hou je een heel dun laagje biscuit tussen de 2 laagjes.

Groetjes van Bianca

4

Brigitte schreef:

ik ben niet blond maar ik begrijp je niet wat je bedoelt met uithollen van laag 2 en 4?

Is een tip die ik ooit op dit forum gelezen heb, geloof ik. Als je gewoon een laag vulling ertussen doet, dan verlies je de bolvorm een beetje. Om dit te voorkomen, hol je dus uit: je verdeelt de biscuit in 5 lagen, van laag 2 en 4 snij je het middenstuk uit, zodat je enkel een ring overhoudt. Je zet 2 dan op 1, en waar je de biscuit uitgehaald hebt, vul je nu met vulling, dan zet je de volledige 3 op 2, en daarop de ring die je overhoudt van 4, die je opnieuw opvult. Je sluit af met de volledige 5. Op deze manier blijft je vorm dus helemaal zoals ze uit de oven kwam. Duidelijk?

Ik vul een blanda 12 cm ook 2 keer.

Gewoon twee keer doorsnijden, niet te dik vullen en dan afsmeren.

Ik vind dat hij dan zelfs nog iets mooier boller wordt dan dat hij uit de vorm komt!

Succes!